Annons:
Etikett7-resa-med-barn
Läst 1647 ggr
danitza
2013-06-17 11:50

Ryanair

Nu är det så att jag snart ska flyga med Ryanair för första gången (annars brukar det vara med fritidsresor).

Någon som har tips?

Tacksam för svar :)

Annons:
siaames
2013-06-17 15:52
#1
  • Att checka in en väska kostar 15 pund för 15 kg. Att checka in två väskor kostar 50 pund för 30 kg. Varje kilos övervikt kostar dessutom 15 pund i straffavgift, om jag inte missminner mig. Checka alltså helst inte in någon väska alls.
  • Incheckning sker via Internet. Biljetten skall skrivas ut och visas upp vid incheckning och ombordstigning. Om det inte finns någon automat på flygplatsen där man kan checka in och få sin biljett utskriven kostar det nämligen 25 pund eller så att få den utskriven vid disken eftersom Ryanair har slutat att erbjuda manuell incheckningsservice.
  • Det är max ett handbagage som får väga max 10 kg och max vara av dimensionerna 55 cm x 40 cm x 20 cm. På vissa flygplatser både mäter och väger de bagage. Även handväskor, kameraväskor OCH sådant som köpts i taxfreebutiker räknas som handbagage. Ibland är man tvungen att stoppa ner allt detta i en väska. Vad man dock kan göra, framförallt om man har handlat något dyrt i taxfreen, är att ha jackan över armen och ha påsen med taxfreevarorna under jackan när man ska visa upp biljetten vid gaten. Sedan är det bara att lägga påsen i hatthyllan när man bordat planet.
  • Allting ombord säljs till fantasipriset, och tipset för längre resor är därför att handla matsäck på flygplatsen. Köp dock inga drycker före säkerhetskontrollen eftersom allt som liknar flaskor i röntgen vanligtvis åker i soptunnan direkt.
  • De bästa platserna på flygplanet finns i mitten där de fyra nödutgångarna är. Där får man visserligen inte ha handbagaget under stolen framför vid start och landning, men benutrymmet är väsentligt större än vid vanliga sittplatser. Vill man gardera sig för att hinna först till dessa platser bör man köpa “prioriterad ombordsstigning” för motsvarande 4 pund.
  • Kan också tillägga att det inte finns någon anledning till att bli arg på vare sig personalen på flygplatsen eller besättningen ombord – de tjänar förmodligen mindre pengar än vad du gör och har inget att säga till om vad gäller vare sig straffavgifter eller ersättningar för inställda avgångar.

Trevlig resa! 😃

danitza
2013-06-17 22:07
#2

#1 Tack så mycket! 🙂

[Moa-]
2013-06-18 12:00
#3

siaames; vill dock tillägga att avgifterna varierar beroende på vart du flyger och även när vissa gånger.

Priserna på mat och dylikt ombord är samma som på övriga flyg enligt mig, att köpa på flygplatsen är som regel dyrare utan då bör man ha med sig hemifrån…

Enda tips som skiljer sig är att verkligen checka-in i förväg, samt se till att allt du har med dig får rum i en väska. Dock är handbagaget väldigt generöst tilltaget enligt mig.

siaames
2013-06-18 14:17
#4

#3

Det jag skrev kopierade jag från en hemsida jag hittade på google.🙂

[Moa-]
2013-06-18 14:34
#5

siaames; då skall du källhänvisa också, annars tar du cred för någon annans arbete vilket inte är ok… Alltid bra att ha i bakhuvudet. =)

siaames
2013-06-18 14:45
Annons:
[Moa-]
2013-06-18 15:00
#7

Sedan ser man på inläggets namn att det är från 2009, med andra ord bör informationen läsas med viss skepticism, dock håller jag även idag med om det mesta. =)

danitza
2013-06-18 20:44
#8

#3 Tack för informationen Moa!🙂

Upp till toppen
Annons: