Annons:
Etikett5-sverige
Läst 1134 ggr
[Amadina]
2013-05-29 01:21

Sevärdheter Gotland

Jag och pojkvännen har precis planerat in en veckas cykelsemester på Gotland inför sommaren, och nu undrar jag om ni har några tips på vad som kan tänkas vara värt att se där? :) Dels kommer man väl vilja spendera lite tid i Visby, men har ni några tips på andra platser man kan tänkas vilja besöka? Jag vet absolut ingenting än så länge, så alla tips är välkomna!

Annons:
Oskar
2013-05-29 19:19
#1

Gotland är verkligen ett perfekt ställa att cykla på! Har inte cyklat där själv men turistat en hel del men bil samt varit i Visby flera gånger.

Visby är ju en stor sevärdhet i sig själv. En otroligt charmig stad. Enda nackdelen är väl att om ni är där under högsommaren så är det mycket turister. Men gå runt på alla små bakgator och låtsats att ni förflyttat er till medeltiden.

Fårö längst i norr är ju en klassiker, så det borde ligga högt på er lista över platser att se. Även södra spetsen är mycket vacker.

Och har ni tid så ta en båttur ut till någon av Karlsöarna. En riktigt häftig upplevelse!

Oskar

[Amadina]
2013-05-29 19:30
#2

Tack så jättemycket för alla förslag! Jag ska verkligen kolla upp alla de där sakerna, och se om det eventuellt kan bli tid för en båttur till Karlsöarna. :) Vi kommer ju vara där i en vecka, ändå, så planerar man ordentligt så borde det nog bli tid över även för det.

Fårö har jag också hört talas om, så det kommer nog att bli av, i alla fall! Även om jag nog inte riktigt förstått vad det är som gör det till en klassiker, ännu. ;) Men det lär jag väl märka då, om inte annat.

Knorran
2013-06-12 23:05
#3

fårö är otroligt härligt och vackert! jag känner några som bor där dom driver turridning på islandshästar. har själv jobbat hos dem så det är klart värt att åka på en ridtur! jätte fina hästar och jätte fina omgivningar ni kommer att rida genom. Fårö islandshästar :-) ligger på den stora gården Gåsemora. sen har ni ju den världsberömda resturangen och baren Kuten ett MÅSTE när ni är på fårö och det ligger strax före islandshästarna. Jag tror också att raukarna ligger före Kuten. tre flugor i en smäll. men det är inte slut äännu för inte alls långt ifrån ligger en stor stor camping med jätte härliga resturanger en av dem gör grym pizza. Där finns även en affär där du kan köpa fårskin och grejor! plus att någon km bort ligger det berömda sylvis döttrar som har underbara bullar! :-D Men det roliga är att det tar inte slut där! det finns säkert massor med info om du söker på fårö sevärdigheter eller nått sånt!

[Amadina]
2013-06-13 13:50
#4

Wohoo! Det verkar som vi kommer få spendera en hel del tid på Fårö, då, om vi ska hinna med allt. ;D Tack så mycket för alla tips!

Knorran
2013-06-13 17:54
#5

Lär nog bli så :) sen finns det nått som heter Lummelunda grottorna men det vet jag inte vars det ligger :)
 hoppas ni får en kanon resa!

AnnaMoonshadow
2013-06-26 09:57
#6

Ön är väldigt cyckelvänlig så det är väldigt bra val att cyckla runt på semestern! Den största rauken, Jungfrun, är ju alltid häftig att se. Blå lagunen är en annan rekommendation eftersom det är ett vackert och säreget ställe att bada på ^_^ Visby är fantastiskt, så där nästan måste ni lägga en del tid även om det som sagt var är rätt turistfyllt under sommaren, samma sak med Tofta strand om man gillar att bada. ute på landsbygden finns det även en del väldigt intressanta kyrkor och byggnader med sitt eget säregna Gotlands-utseende… Så en hel del tror jag man bara ska ta som det kommer :D

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Annons:
[Amadina]
2013-06-30 18:00
#7

Tack så hemskt mycket för alla tips! Vi hade en fantastisk semester, även om vädret kanske inte alltid var helt på vår sida. Vi hann titta på Lummelundagrottan, se på raukar på Asunden utanför Slite, och uppleva otroligt fina miljöer och lokala gårdshandlar och caféer. :) Irmas café i Ekeby (?) rekommenderas varmt, och likaså Gustavsviks Bed & Breakfast tre kilometer norr om Visby, som vi övernattade på sista natten. Det var kul att hinna se Visby också, innan vi åkte, och lite spännande att se hur de förberedde saker inför Almedalsveckan.

Upp till toppen
Annons: