Annons:
Etikett7-resa-med-barn
Läst 6795 ggr
danitza
2013-04-20 18:44

Flyga med Ryanair

Det är första gången jag ska flyga med ryanair, annars brukar det vara fritidsresor. Hur är det på deras plan? Får man mat, kan man lyssna på musik och kolla på tv som på fritidsresor?

Tacksam för svar! 

Annons:
Xristina
2013-04-20 18:56
#1

För det mesta brukar det vara väldigt budget när man flyger med Ryanair. Mat brukar man få köpa, musik och tv tror jag inte finns. Och stolarna är dessvärre inte de bekvämaste, utan väldigt hårda, och tror inte de går att fällas ner.

danitza
2013-04-20 19:10
#2

#1 Tack för svaret, läste lite om dom och man ska tydligen försöka sätta sig i mitten av planet där det finns bekvämaste platser. Mat får jag köpa på planet antar jag och mina barn får väl lyssna på musik på deras mp3.

[Moa-]
2013-04-20 19:19
#3

Jag skulle föreslå matsäck, när vi flög sist så var det mesta slutsålt och de hade stora problem med att ordna lösningar åt hungriga resenärer. Dessutom är maten i vanlig ordning på flygplan dyr och det du sparat in på att boka med Ryanair är snabbt uppätet om du köper deras extratjänster så som mat, incheckat bagage eller platsreservationer..

danitza
2013-04-20 19:41
#4

#3 Tack för tipset! Ska ta med mig matsäck istället, jag förstår mig inte riktigt på incheckat bagage. Vad innebär det? På deras hemsida så köpte jag ett bagage på 20kg för 700kr och sen vi ha handbagage.

[Moa-]
2013-04-20 19:53
#5

danitza; ja, då vet man även att man får något man gillar att äta. =) Ja, då har du ju betalat extra för detta bagage redan? Tänk bara på att du måste köpa det till både ut- och hemresa (förutsatt att du skall hem igen). Däremot så har de relativt generösa regler på handbagage 10 kg (håll dock koll på måtten) dock var det ingens bagage som vägdes eller mättes när jag flög med dem.

danitza
2013-04-20 20:10
#6

Moa;

Då ska jag inte checka in mina bagage, tack för tipset. 

Oj, det visste jag inte om.. Håller med om att det är bra regler på hanbagage!

Annons:
[Moa-]
2013-04-20 20:14
#7

danitza; men du hade ju redan betalt för att checka in bagage?

danitza
2013-04-20 20:17
#8

#7 Oj, nu tänkte jag lite fel! 😃

[Moa-]
2013-04-20 20:39
#9

Ha ha, så kan det blir, men dubbelkolla bara att du köpte det på bägge riktningarna… =)

MelodyX
2013-04-21 20:19
#10

Ryan Air tar dig (förhoppningsvis) från punkt A till punkt B, mer får man inte för pengarna. Sedan beror det ju på var du ska flyga, för oftast landar de på någon flygplats som ligger tio mil ifrån huvudorten och då kostar det också en hel del att ta sig in dit man ska. För min del tar jag alltid dem om jag ska till London (extremt billigt) eller Malta (där alla flygplan landar på den enda flygplatsen och dessutom går Ryan Air som det enda bolaget i Sverige direkt) men annars tar jag gärna andra flyg om det finns möjlighet. 

Köper mat gör inte jag heller på flyget utan jag brukar äta något innan påstigning och tar med mig någon dricka på planet, sedan äter jag när jag kommer fram istället… Men, återigen, det beror ju på vilken tid man kommer fram och hur långt man flyger.

danitza
2013-04-21 20:34
#11

#10 Jaha okej, jag ska åka till Italien Trapani, resan tar ungefär 3 timmar och en halv timme. Jag har hört att man inte ska köpa drycker före säkerhetskontrollen eftersom allt som liknar flaskor i röntgen vanligtvis åker i soptunnan direkt.  Tack för att du kommentera!

danitza
2013-04-21 20:36
#12

Är det någon som vet begränsningen av vätskor i hanbagage? 

Ska man lagt förpackningarna i en genomskinlig påse och ha den utanför väskan?

MelodyX
2013-04-21 21:12
#13

Ryan Air har ETT handbagage. Kameraväska, handväska etc ska vara packat i detta när man går igenom säkerhetskontrollen. Och du har så rätt i att man inte får ta med vätska in i säkerhetskontrollen, men man kan ju absolut köpa dricka efter den och ta på planet. Köper man i en vanlig kioskaktig affär kostar det ju ungefär lika som utanför.

Vi hade våra små förpackningar, typ nagellack, deodorant och sådant, i en plastpåse som går att försluta. Det har aldrig varit några problem.

Annons:
[Moa-]
2013-04-21 21:14
#14

danitza; samma regler för alla flygbolag gällande väskor, max 1 dl/behållare och de skall få plats i den stänga genomskinliga platspåsen som tillhandahålls vid flygplatserna. Sedan gör man precis så som du skriver.

De flesta flygplatser har en butik/servering innanför säkerhetskontrollen där du kan köpa dryck, dock relativt dyrt. DOCK, tänk på att om du åker Ryanair så kollas bagagestorlek vid ombordstigning, allt handbagage skall få plats i 1 väska, och detta gäller även eventuella kassar som du handlar vid taxfree.

Xristina
2013-04-21 21:16
#15

Man får ha med sig 1 lite vätska, men varje behållare med vätska får INTE innehålla mer än 100 ml. du får alltså ha 10 små behållare. Och de ska alla kunna få plats i en plastpåse de har på flygplatsen

danitza
2013-04-22 11:29
#16

Jaha tack för alla tips! Jag åkte till Grekland förra året med fridtidsresor och då åkte jag och mina barn, vi hade inte en sådan koll på hur mycket vätskor man får ha och att den ska vara i en genomskinlig plastpåse.. Vi alla tog med oss parfymer, deoderant, nagellack, tandkräm, schampoo osv och hade det i en stor necessär som inte var genomskinlig men inget hände som tur! 🤔

Xristina
2013-04-22 18:21
#17

Man får ha med sig vätskor i det incheckade bagaget :) Regeln med 1 liter/ 100 ml och plastpåse gäller för handbagaget :)

danitza
2013-04-24 19:26
#18

#17 Jaha! Nu förstår jag 😃

Upp till toppen
Annons: