Annons:
Etikett5-sverige
Läst 1057 ggr
Åsa S
4/14/13, 9:07 PM

betalning

Här kommer en korkad fråga.

Jag ska ev. åka och hälsa på en kompis i Umeå och nu när jag söker på flygbiljetter så verkar det som man måste betala via internetbank eller med ex. visa och mastercard. Jag har ingen internetbank så då återstår mitt mastercard. Jag har aldrig handlat på det via nätet, vilka siffror är det man ska uppge? De upphöjda siffrorna på framsidan eller siffrorna på baksidan och vilken är säkerhetskoden? Hittar faktisk ingen tydlig info när jag söker på nätet.

Annons:
Pagan
4/14/13, 9:10 PM
#1

Båda, först anger du kontonumret vilket är de förhöjda siffrorna på framsidan, sedan säkerhetskoden som brukar stå i kursiv text på baksidan (3 siffror) i nästa ruta

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

[Moa-]
4/15/13, 10:48 AM
#2

Kan du betala med endast de uppgifterna fortfarande?

De flesta bankerna i Sverige har infört ett säkerhetssystem där du måste sätta kortet i en dosa och knappa koder för att bevisa att du faktiskt har kortet och att det är ditt kort då du kan koden.

Åsa S
4/15/13, 11:51 AM
#3

Har beställt en säkerhetsdosa från ICA banken ifall det inte skulle funka med det gamla sättet att bara skriva i siffrorna får väl försöka klura ut hur allt funkar men när jag läser på ICAs hemsida så verkar dosan mest tillhöra deras internetbank och SAS tar bara emot pengar från nordeas och SEBs internetbank. Ja ja på nått sätt ska man nog lyckas köpa en biljett, fattar inet riktigt varför de gjort det så krångligt köpa biljetter med tanke på sas dåliga ekonomi borde de väl vilja ha många resenärer. Hur gör pensionärer som varken har kort, dator el dyl för det finns ju fortfarande rätt många såna människor?

[Moa-]
4/15/13, 12:10 PM
#4

Anledningen till att det är så krångligt att beställa saker på nätet idag och betala med kort är ren säkerhet, vilket jag egentligen finner positivt även om det ibland är irriterande. Tidigare räckte det att du tappade ett betalkort på marken och någon kunde länsa ditt konto, det nya säkerhetssystemet förebygger detta.

Äldre personer ringer ofta och har av vana mer framförhållning. Vi yngre personer har svårt att förhålla oss till en väntetid på en vecka för att kunna köpa en tågbiljett exempelvis. Andra äldre personer nyttjar vänner och släktingar som är mer uppdaterade på den senare teknologin.

Betalkort har jag dock inte hört någon äldre person som inte har, de som saknar dem brukar vara asylsökande utan personnummer som tyvärr har det väldigt svårt i dagens samhälle.

Åsa S
4/15/13, 12:19 PM
#5

Är fortfarande många äldre speciellt i stockholmsområdet som tar ut pengar via bank, brukar vara rejäla köer vi de få banker som har kontanter när pensionen betalas ut + de betalar räkningarna på banken eller giroorder i brevform. Min farmor är sån hämtar ut pensionen på banken när den kommit. Pensionärer är nästan de enda som kommer och handlar av mig och slänger fram en tusenlapp till betalning för såna kan man bara få ifall man går till banken, de finns inte i någon bankomat.

 Det jag skulle önska är dock att man kunde göra som förr betala med faktura alt boka på nätet el ringa och sedan gå in på pressbyrån och betala och få ut sin biljett det var ju ett jättesmidigt system som fanns förr och du kunde lätt fixa en biljett även om du bara hade telefon och inga andra moderniteter.

[Moa-]
4/15/13, 12:48 PM
#6

Då kommer många att få problem då många banker helt slutat med kontanthantering, Swedbank tror jag helt har avskaffat och många andra drar ned kraftigt.

Nja, jag håller ju inte med på något sätt om att det var ett jättesmidigt system att först sitta i en telefonkö eller tala med en automatisk röst som aldrig förstod vad man sa, boka en biljett utan att kunna få en ordentligt översikt över priset och tillgängliga alternativ för att sedan behöva gå till närmsta ombud för att lyckas få ut sin biljett och även betala för denna "tjänst". Nej, dagens system är enligt mig klart att föredra. Betala med faktura eller vid uthämtning tror jag att du kan göra även idag om du ringer och beställer biljetter, annars har de ändrat detta nyligen.

Att tjänsterna flyttar över till nätet är inget konstigt, detta är ekonomiskt lönsamt både för företag, banker och konsumenter. Du spar in enormt på personalkostnader, minskar transaktionskostnaderna och kunden får en helt annan frihet och översikt.

Annons:
[julatopp7018]
4/16/13, 1:57 PM
#7

#6 Samtidigt kommer det in fler klagomål på bristen av att många inte förstår boknings sidorna. Visst blir det billigare för resenärerna men det finns många frågor som ibland kan vara knepiga att hitta på resesajter.

Upp till toppen
Annons: