Annons:
Etikett8-utrustning-prylar
Läst 5046 ggr
pistenbully
3/25/13, 2:57 PM

hård eller mjuk väska?

Jag och min sambo ska snart resa utomlands och måste få köpa väskor. Jag funderar då på vad som är bäst, mjuk eller hård väska? Berätta gärna vad du tycker och motivera gärna svaret.

Annons:
Zorro_Tiger
3/25/13, 3:00 PM
#1

En hård väska är ju bäst, då skadas ju inte grejorna lika lätt! :)

"Det är inte människor som hatar mig, det är jag som hatar människor"

Oskar
3/25/13, 5:35 PM
#2

Det beror lite på om ni har ömtåliga saker och om ni planerar att bära väskorna en längre sträcka.

Om ni har mycket ömtåliga saker eller finkläder så är nog en hård väska att föredra. Fördelen med en mjuk väska är dock att det är betydligt bekvämare att bära en mjuk väska (i form av en ryggsäck) längre sträckor än en hård. Så om ni har mycket transfers mellan hotell, flyg, tåg, båt osv så skulle jag välja en mjuk väska som man kan bära på ryggen.

Oskar

pistenbully
3/25/13, 8:49 PM
#3

Jag har hört att hårda väskor kan spricka när personalen kastar med väskan vid i och urlastNing. Ser dock fördelarna med en hård väska. Stämmer detta?

[Moa-]
4/3/13, 11:14 PM
#4

pistenbully; det var exakt vad jag tänkte skriva, vid omild bagagehantering så kan hårda väskor spricka och gå sönder till skillnad från mjuka väskor. Har tyvärr hänt flera gånger att väskorna har gått sönder, framför allt när de ä fullpackade. 

Däremot anser jag att hårda väskor med fyra hjul är lättare att förflytta, så tillvida du ej skall ge dig ut på grusvägar.

pistenbully
4/4/13, 7:04 AM
#5

Skulle man kanske kunna dra slutsatsen att det finns många olika för- och nackdelar med de båda alternativen? Nej, ingen grusväg är planerat, jag ska dra väskan från bussen till hotellet. Under resterande semester har jag en mindre väska för de grejer jag vill ta med mig från hotellet :-D

[Moa-]
4/4/13, 11:03 AM
#6

Ja, jag skulle säga att en hård (med fyra hjul, de med fyra är mycket enklare och bättre, framför allt i köer) är lättare vid förflyttning och du slipper bära, mycket skönare med andra ord, däremot mindre risk att en mjuk väska går sönder.

Märkte detta senast i helgen när vi var iväg, jag hade min bag som vägde runt åtta kilo, det blir tungt att bära runt på efter en stund, särskilt när oftast endast ena axeln belastas, mitt resesällskap hade en kabinväska med ungefär samma vikt, vilket var långt smidigare just vid förflyttningar… Bag som väska är/var ju dock smidigare om man ville ha saker under tiden man flög, att börja packa upp en stängd kabinväska är krångligare, detta är dock inget problem om ni checkar in.

Annons:
KPD
4/13/13, 1:39 PM
#7

Jag hade en mjuk tills jag på gamla Kai Tak i Hong Kong såg den dimpa ned från ganska hög höjd på bagagebandet. Den blev för en sekund platt på fel ledd, innan den återtog sin rätta form. Sedan köpte jag en hård väska.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

[Moa-]
4/13/13, 1:47 PM
#8

KPD; hade inte väskan som hård vid samma behandling då istället spruckit och gått totalt sönder? Jag skulle i det fallet gjort en exakt omvänd bedömning.

KPD
4/15/13, 12:32 AM
#9

#8 Det ska nog mycket till, innan en väska spricker. Jag har numera en aluminiumväska, som jag är nöjd med.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

[Moa-]
4/15/13, 10:46 AM
#10

KPD; jag har fått en väska totaltkrossad, vet att mina föräldrar fick detsamma för något år sedan, så direkt ovanligt kan jag inte påstå att det är.

Upp till toppen
Annons: