Annons:
Etikett3-europa-utom-sverige
Läst 1874 ggr
Anna
2013-02-17 12:36

Tips på resmål

Jag och en kompis planerar att fly landet lite senare i vår, troligtvis runt mars-april. Vi vill vara borta ca 4 dagar och gärna vandra/uppleva/se natur. Shopping, stadsliv, sol och bad är oviktigt. Vi vandrar hellre runt bland klippor och berg, besöker utsiktsplatser, kanske vattenfall m.m.

Vi har kikat lite på Irland, Skottland och Island då vi tänkt hyra bil och bila längs kusterna/bland bergen, vandra runt och uppleva landet på egen hand. Är det någon här som har erfarenhet av detta? Eller förslag på andra resmål som kan vara intressanta?

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Annons:
Oskar
2013-02-17 13:39
#1

Island har jag varit på två gånger och det kan jag verkligen rekommendera! Det är svårt att hitta en mer spännande och häftig natur än den som finns där. Och Reykjavik är en trevlig liten stad som man lätt kan spendera någon dag i.

Vet dock inte hur vädret är där i mars/april, men ni var ju inte ute efter sol och bad så kanske kvittar.

Att bila runt är lätt och de stora vägarna är bra. Däremot kräver en del av de mindre vägarna att man har en rejäl bil.

Jag kan även rekommendera Färöarna, en ögrupp som är lite bortglömd. Även där är landskapet otroligt häftigt och det finns många olika öar man kan utforska. När jag åkte dit så fanns det direktflyg från Stockholm så resan dit var mycket smidig.

Oskar

Anna
2013-02-17 13:43
#2

#1 Det låter härligt!

Efter att ha googlat och sökt lite verkar det som om man måste vara över 20, på de flesta ställen över 23 för att få hyra bil på Island. Vi fyller 20 i år… Det verkar ju vara ett problem tyvärr. 

Ska kika på Färöarna också.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Oskar
2013-02-17 13:49
#4

Kan tänka mig att det är ganska vanligt att man måste vara några år över 20 för att hyra bil även i många andra länder.

Anna
2013-02-17 14:00
#5

Färöarna är otroligt vackert! Precis något sådant vi tänkt oss. I mars/april ser det dock ut att vara lite för dyrt att flyga dit för vår del.

I Skottland såg jag att man bara behöver vara 17 för att få hyra bil, vilket ju är ett plus.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Oskar
2013-02-17 14:36
#6

Skottland är nog inte helt fel det heller. :-)

Annons:
VildaVittra
2013-02-23 17:23
#7

Skottland är underbart, speciellt högländerna (även om man kan se mycket vackert i lågländerna också). Ta dock med er varma ylletröjor och flera ombyten då hela landet är en massiv leråker. Jag var täckt av lera när jag var där på exkursion.

Stadiga skor, gärna vaxade byxor och ordentliga regnkläder på även om det ser ut att bli fint då vädret är otroligt omväxlande.

Nattetid fryser man inomhus (fukt) så varma nattkläder behövs.

Trots allt detta rekommenderar jag faktiskt Skottland.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anna
2013-02-23 17:41
#8

Vi har faktiskt tänkt om lite och kikar just nu på Azorerna (Portugal)… Inte pga värmen/stränderna men pga det underbara landskapet. Sedan är ju vädret ett plus såklart. Någon som varit där? :)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Oskar
2013-02-24 13:41
#9

#8 Inte varit där själv men hört av andra att det ska vara ett spännande resmål. Läcker natur med vulkankratrar och valar. Ska även vara relativt lätt att ta sig mellan de olika öarna med båt och flyg.

Oskar

MelodyX
2013-02-28 18:49
#10

Jag har jobbat mycket på Irland och de brittiska öarna. Om man vill vandra är definitivt Skottland att föredra, men Irland är jättefint det också, och båda länderna, men kanske framförallt Irland har en underbar pubkultur. Kör man bil runt på Irland ser man kanske inte jättemycket, mycket höga vallar efter vägarna. Buss är att föredra i så fall och det går långfärdsturer från Dublin över hela landet… 

Svalbard ska vara som finast under den period ni pratar om annars och en tripp efter Norges kust är alltid supervackert. Annars rekommenderar jag att kolla på alp-länderna, där kan man få bra vandring, har själv vandrat i norditalien och österrike, men det var mitt i sommaren så jag vet inte hur det ser ut i april med snö och så?

Oskar
2013-03-01 09:27
#11

#10 Svalbard har jag varit på och det är verkligen en spännande plats! Nackdelen är dock att du i princip alltid måste resa med guide samt att det är fruktansvärt dyrt. Men har man möjlighet ska man absolut resa dit!

Oskar

Upp till toppen
Annons: