Annons:
Etikett7-resa-med-barn
Läst 2312 ggr
Emma
11/29/12, 1:51 PM

Resa med liten bebis?

Älskar att resa, men har nu blivit mamma. Vill hemskt gärna ha tips på bra resmål, eller sätt att resa, som även passar en bebis.

Jag har inga ambitioner att vara en backpackande hippiemorsa, men ogillar alltför organiserade all inclusive varianter.

Annons:
Oskar
11/29/12, 4:22 PM
#1

Allt är ju nytt för små barn så gissar att de uppskattar även sånt som vi vuxna tycker är oexotiskt. Bara att åka pendeltåg till Nynäshamn eller Vaxholmsbåt till Vaxholm (om man bor i Stockholm) är ju värsta äventyret för dom.

Oskar

Emma
11/29/12, 5:22 PM
#2

Ja, det är klart….. Men jag vill att det ska vara kul för mig också :)

Oskar
11/29/12, 5:42 PM
#3

Nä allt för barnen. :-)

Emma
10/26/13, 12:22 AM
#4

Puffar den här tråden lite. Grekland? Kan det vara något för en småtting? Jag har ju varit där själv, men har ingen erfarenhet av att ha ett barn med.

punkmusic
10/26/13, 12:57 PM
#5

Jag har bekanta som ska åka till indien med sin 1åriga dotter, men är väll kanske lite väl dratiskt i vissa ögon. 

Men med det vill jag säga är att barn är väldigt flexibla och som Oskar säger så ditt barn troligen inte ha något problem med vad du väljer.
Bra att tänka på är sjukvård och liknande om något skulle inträffa därför kan ett europeiskt land kanske vara bland det bästa? Till exempel grekland :) 

Lycka till hoppas ni kommer iväg!

Emma
10/29/13, 9:11 PM
#6

#5 Ja allt går nog, och Indien funkar säkert om man som förälder känner sig trygg och säker där. Men det känns ju viktigt som du skriver att man kan få bra sjukvård om något skulle hända. Och att det går lätt att få vettig mat till barnet. 

Om det är för bökigt, för lång resa och osäkert så blir det inte den semester som jag är ute efter. 

Grekland. Eller typ Kroatien blir det nog :)

Tack :)

Annons:
Oskar
10/30/13, 5:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Kanske Santorini kan vara nått? Urtypen för en vacker Grekisk ö. Nackdelen är väl att ni inte är ensamma turister på ön…

https://www.google.se/search?q=Santorini&safe=off&client=firefox-a&hs=zZ9&rls=org.mozilla:sv-SE:official&channel=rcs&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=MtpwUtrDIYLW4wSK34G4CQ&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=1029&bih=670

Oskar

[Traveller]
11/3/13, 9:25 AM
#8

Att åka till tropikerna med barn under 5 år är vanskligt,risken för magsjukdomar,insekts burna sjukdomar och uttorkning är mycket stor.

De minsta barnen har inga möjligheter att värja sig mot insekter inte heller mår de så bra av hög värme eller hög luftfuktighet och handen på hjärtat vad har små barn för utbyte av tropiska länder som de inte ens vet något om eller kommer ihåg att de varit i?

På vårt stamställe på Koh Lanta berättar värden varje år om hur de alltid varje dag får köra svenska småbarn till sjukhuset och då är Thailand ett av de renaste turistställena i Asien,likaså har jag sett hur föräldrar utmattade av nattvak över sina sjuka barn bara vill åka hem.Inte mycket semester alltså.

Södra Europa har mycket att erbjuda och som Oskar säger "allt för barnen".

Emma
11/10/13, 11:49 PM
#9

#7 Santorini ser fint ut. Men man måste byta flyg? Jag gillar ju Kreta… Kanske får duga ;) Dit kan man flyga direkt.

#8 Tack för info. Ja, du har rätt. Man ska veta vad man gör innan man släpar med sin lilla till värmen.

Sardinien blev jag sugen på också.

Oskar
11/11/13, 12:13 PM
#10

Kollade lite…Apollo verkar ha direktflyg dit…och man kan skippa charterpaketet och istället bara välja att boka flyg. Kolla på http://www.apollo.se/ och välj bara flyg. Hittade tex flyg den 24 maj.

Oskar

Emma
11/24/13, 8:59 PM
#11

#10 Tack Oskar, ska kolla upp det :D

backpacker
11/30/13, 12:42 AM
#12

Är inga problem med att resa långt bort med barn. Vi reste med vårt barn sen han var 1år i Thailand, Asien o var där många ggr. ca 3mån varje gång. Barnet sov oftast på flyget hela tiden.

Kommer ihåg en gammal tråd från förr i tiden från en sajt som var bra då, nu är den så där att skriva i.

Men det står lite bra saker här om att resa med barn.

http://www.backpacking.se/Discussion/ShowPost.asp?PostId=88456

Resa är livet! Glad

Emma
12/8/13, 3:01 PM
#13

#12 Tack, bra tips :) 

Jag gissar att det är som med allt annat.. Om föräldrarna känner sig trygga och har koll nånstans så funkar det mesta. Jag är dock emot att man tror att det går att resa på som vanligt, inte för mig iallafall som lätt har kunnat sova på valfri tågstation med ryggsäcken i famnen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: