Annons:
Etikett5-sverige
Läst 4725 ggr
ilenna90
2012-11-22 13:10

stockholmare

är det nån som bor i sthlm här som kanske har bättre koll än vad jag har på områden utanför drottninggatan? ;)
Jag ska på konsert på fryshuset, och det ska ligga nära gullmarsplan om jag fattat rätt. Jag kommer att bo på vandrarhem också och antar att det kanske blir nånstans runt gamla stan/slussen. Är det långt att gå därifrån till fryshuset?
Jag vet att det går tunnelbana dit men jag har aldrig åkt sån själv och tycker det verkar jättekrångligt med biljetter och linjer hit och dit D: haha
men eftersom jag ska på konsert så vill jag ju kunna gå till kön rätt tidigt, och incheckning till vandrarhem är väl runt 14 på dom flesta ställen. Så jag vill kunna ta mig fort därifrån. 
Men är det alltför långt så känns det inte bra att gå hem själv sen på kvällen heller : o
Eller är det kanske nån som till och med vet nått bra vandrarhem i närheten av fryshuset? (i det området.)
haha stora problem jag har här.. (a)

Annons:
Oskar
2012-11-22 17:21
#1

Jo jag har bott i Stockholm hela mitt liv så jag borde ju ha koll. :-)

Fast jag har faktiskt aldrig varit på Fryshuset…men det ligger vid Södra Hammarbyhamnen. Du kan se var det är här:

http://fryshuset.se/hitta-hit/

Skulle tro att det är typ 4 kilometer från Gamla Stan.

Vill du inte ta tunnelbana så kan du nog hitta någon buss.

Oskar

[FruStein]
2012-11-25 11:40
#2

Från Gullmarsplan ska du gå över den stora vägen och genom en park. Det tar ca 10 min att komma till Fryshuset därifrån. Googla på en karta.

ilenna90
2012-11-25 12:40
#3

åh okej. Jag har bokat ett vandrarhem vid gamla stan; best hostel skeppsbron.
Jo jag har ju sökt på kartor på eniro så klart, jag är ju inte helt dum, men jag är dålig på sånt här med kilometer och hur lång tid det kan tänkas ta att gå och sånt hehe.

Afturelding
2012-11-29 13:55
#4

Använd Google Maps istället, och välj vägbeskrivning med gång, då får du en ungefärlig tid. Skeppsbron ligger på andra sidan gamla stan jämte gullmarsplan, men det ska absolut fungera att gå :)

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

[Jimmy.L]
2012-11-29 19:19
#5

Tar max 10 min från Gullmarsplan till Fryshuset, SL.se har en reseplanerare som kan va smart att använda. Det brukar stå SL personal vid Gullmarsplan som du även kan fråga om du är osäker på vägen.

ilenna90
2012-11-30 21:58
#6

#4
fast den ger väl alltid tiden beräknat med bil? :)
vad bra ^^ det kommer ju förhoppningsvis inte vara snö i alla fall XD så då borde det vara lugnt att gå då. Är väl på natten det inte är lika kul haha.

#5 åh okej, som sagt känner jag mig väldigt osäker på att åka tunnelbana själv då jag säkert kommer lyckas åka med fel linje ändå -.- blev lite avskräckt i london där det tydligen skulle vara väldigt lätt att åka O_o

Annons:
Afturelding
2012-11-30 22:02
#7

Nejdå! Det går att mäta gång och kollektivtrafik också :)

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

[Jimmy.L]
2012-12-01 08:48
#8

#6 Att gå tar ca 45 min och hittar du dåligt är det risk att du går fel, Tunnelbanan tar ca 10 min från Centralen, i tunnelbanan är det skyltat vart dom går till och samtliga i gröna linjen söder ut går via Gullmarsplan och i tåget roppas det ut hållplatsen så det går inte att missa. Skall du gå blir det att gå via platser där det på nätterna är stökigt.

Jag skulle välja tunnelbanan, går alltid att fråga någon sen finns det gratis kartor att få där du har hela tunnelbane linjen med alla stationer.

Stockholmare bits inte så det är bara att fråga någon om rätt tunnelbana.

ilenna90
2012-12-01 21:53
#9

# 7
jaha men vad bra! då får jag kika där, tack :)

#8
åh så pass lång tid.
Okej men då låter det ju som att jag kanske borde lyckas hitta ändå XD och jag antar att tunnelbanorna mot gullmarsplan går rätt ofta då? tidigt på morgonen och sent på kvällen/natten? =)
kan ju passa på att fråga också; vad kostar det på ett ungefär om man åker tunnelbanan från gamla stan/slussen till gullmarsplan? antar att jag räknas som vuxen eftersom jag är över 20 i alla fall.

[Jimmy.L]
2012-12-02 09:15
#10

På morgonen går den ca var annan minut om det är rusningstrafik, och på kvällen går den var 5 minut ca, det är tre linjer på gröna linjen. 22 kr kostar en resa i tunnelbanan biljetten räcker i en timme från det dom stämplar din biljett, du köper den i spärren. Det går även att köpa enkelbiljetter i pressbyrån. Har du tänkt att vara i sthlm längre tid finns det olika kort som 24 timmars. kolla SL.se Det finns även SL center på dom större T-banestationerna så som Gullmarsplan, T-centralen. där du kan gå in och köpa biljetter och fråga om vägen.

Helger går tunnelbanan till sent på natten.

Grönalinjen karta http://sl.se/ficktid/karta%2Fvinter/Tub.pdf Du ska välja tåg söder ut från gamla stan väljer du uppgången mot Hagsätra, Farsta Strand eller Skarpnäck, samtliga stannar i Gullmarsplan, Ovanför varje plattform är det skyltat vilken linje det är och vart den går till. På tunnelbanan roppas det ut vart linjen går till och varje hållplats, sen finns det en karta vid sidan om dörrarna. När du åker till vandrarhemmet väljer du perongen som går mot T-centralen, det står på skyltarna fråga spärrvakten annars om du är osäker.

ilenna90
2012-12-02 12:45
#11

# 10

tack så mycket för din hjälp! :) det där låter ju inte så himla krångligt då haha.
men jag kollade på hemsidan igår innan jag såg ditt svar och jag förstod det som att man var tvungen att köpa två biljetter/kuponger för att resa inom zon A (där både gamla stan och gullmarsplan ingår då) så då är det 44 kr för en resa då?

[Jimmy.L]
2012-12-02 13:52
#12

#11 jag har månadskort, men vad jag vet skall det inte kosta 44kr. Ett sms biljett ligger runt 25kr. Så kontantbiljett ska inte va dyrare.

Upp till toppen
Annons: