Annons:
Etikettundersökningar
Läst 1806 ggr
KPD
9/23/12, 11:43 AM

Vad är ett land?

Vad räknar ni som ett land, när det gäller hur många länder ni har besökt? Själv brukar jag tala om länder och territorier, när jag räknar. T.ex räknar jag Hong Kong separat, eftersom det fortfarande är gränskontroll mellan Hong Kong och Kina. Jag räknar också S:t Pierre & Miquelon separat, trots att öarna tillhör Frankrike och ingår i EU (sic!). Jag fick passet stämplat i SPM vid in- och utresa. Travelers Century Club är än mer frikostiga i sin bedömning. De räknar de sju emiraten i UAE separat, liksom England, Skottland och Wales. Det kan naturligtvis finnas visst fog för det, eftersom det finns regionalt sjävstyre. Skottland har egna sedlar, som gäller vid sidan av Bank of Englands, och Förenade Konungariket har heller inte ett gemensamt fotbollslag. TCC räknar också Alaska och Hawaii separat från USA av geografiska skäl. Det har jag svårare att förstå. De icke självständiga territoriet som jag listar separat på min lista är Åland, Färöarna, Hong Kong, Macao och S:t Pierre & Miquelon, vilka jag alla anser har tillräcklig grad av egen administration för att inte helt och fullt ses som en del av moderlandet. Hur gör ni?


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Annons:
[FruStein]
9/23/12, 12:42 PM
#1

Om jag ska beskriva var jag har varit väljer jag hellre att beskriva orten/öarna och inte landet. Att jag varit i Rom, t.ex. istället för att säga att jag varit i Italien, för resten av Italien har jag ju ingen erfarenhet av.

KPD
9/23/12, 1:00 PM
#2

#1 Det håller jag med om, när man berättar att man har besökt en speciell ort och inte gjort en rundresa. När det däremot gäller antalet länder som man har besökt handlar det inte om vilka städer man har besökt.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

[FruStein]
9/23/12, 2:49 PM
#3

#2 Jag brukar inte lägga upp det så, att prata om länder, men annars är det ju så att öar och vissa delar tillhör ett visst land och det kan man inte ändra på. Jag har varit i Karibien och där tillhör ju de flesta öarna olika länder eller att flera öar hör ihop.

Oskar
9/24/12, 10:23 AM
#4

Hmm…det där beror ju lite på. Ofta är ju begreppet land eller stat inte så relevant när man pratar om hur stor del av världen man besökt. Det är ju antagligen större skillnad på St Petersburg och Vladivostok än vad det är mellan Köpenhamn och Oslo. Dvs för min del så är man "coolare" och mer berest om man varit i St Petersburg och Vladivostok, trots att det är samma land, än om man varit i Köpenhamn och Oslo.

Så egentligen borde man inte räkna antalet besökta länder utan minsta vita fläck. Dvs den som är mest berest är den som har den minsta vita fläcken på kartan.

Oskar

KPD
9/24/12, 12:02 PM
#5

#4 Förvisso säger antalet besökta länder inte så mycket om vad man har sett av världen. Inte heller säger antalet utlandsresor något, om man varje sommar reser till samma plats.

Hur många länder man har varit i är ändå ett vanligt sätt att beskriva sitt intresse för resor. Själv skulle jag inte ha något emot att en gång i framtiden bli medlem i TCC, men ännu saknas det många länder för det.

Minsta vita fläck innebär ändå att man måste inkludera arealer man inte har besökt, om det ska bli åskådligt. Den som exempelvis färdas med Transsibiriska järnvägen och stiger av och övernattar på varje ort, där tåget har uppehåll, kommer ändå att ha i stort sett hela Sibirien som en vit fläck.

Jag har bott några månader i London, men flertalet gator har jag inte gått på. Trots att jag har sett flera sevärdheter skulle alltså London i stort sett vara en vit fläck för mig.

Antalet besökta länder är möjligen ett trubbigt instrument för att beskriva hur mycket man har rest, men det är nog smidigare än att jämföra vita fläckar på var sin karta.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

[FruStein]
9/24/12, 6:40 PM
#6

Håller med #4!

Annons:
Oskar
9/25/12, 11:18 AM
#7

#5 Jo, alltså att räkna länder/stater är ju det vanliga. Och jag gör väl det också ibland när man jämför med kompisar. Men det säger egentligen inte så mycket då en person kan ha besökt 20 länder i Europa och en annan 20 länder spridda över alla världsdelarna.

Det är nog svårt att hitta ett mått som är tillräckligt enkelt och anvädbart. Att mäta vita fläckar eller längsta avstånd mellan besökta platser är ju ganska ohanterligt, även om det nog säger mer om hur stor del av jorden och dess olika kulrurer/områden man besökt.

Oskar

KPD
9/25/12, 3:37 PM
#8

#7 Det håller jag med om, även om gränser många gånger har stor betydelse. Det är ingen stor sak för en svensk att åka över Öresundsbron, men i andra delar av världen är det många gånger mer komplicerat.

En gång har jag inför en passkontrollant i USA fått lägga ned mycket energi på att förklara, att det verkligen fanns ett land som hette "Sweden". Det var först när mina ögon föll på ett anslag bredvid honom, där "Sweden" stod med på listan över länder, vilkas medborgare inte behövde visum till USA, som han gav sig och stämplade mitt pass.

På senare tid har för mig gränspassager mellan Georgien och Armenien liksom mellan Turkmenistan och Uzbekistan varit tämligen tidskrävande procedurer. Då blir det på ett annat sätt uppenbart, att det faktiskt är något speciellt med att förflytta sig mellan olika stater. Det som har hindrat mig från att besöka Nordkaukasien är att gränsen till Ryssland är stängd för tredjelandsmedborgare såväl från Georgien som från Azerbajdzjan.

För mig är det en speciell känsla, när jag har passerat en gräns, fått passet stämplat, betalar med andra pengar och kan se olikheter trots den geografiska närheten.

Det som var mitt ämne för denna tråd var dock inte hur man bäst beskriver sitt resande, utan var man ska dra gränsen för vad som är ett land. TCC går som sagt såväl på politiska som geografiska kriterier. De räknar England, Skottland och Wales som tre länder p.g.a. visst självstyre och egna parlament, och de räknar Alaska, Hawaii och övriga USA för sig av geografiska skäl.

Själv har jag, som jag nämnde, en något striktare definition och räknar Förenade Konungariket som ett land, medan jag räknar t.ex. Färöarna och Hong Kong separat med hänsyn till graden av självständighet.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Upp till toppen
Annons: