Annons:
Etikett3-europa-utom-sverige
Läst 4790 ggr
DesK
2011-11-20 17:38

Södra Europa i januari?

Någon som har tips på trevliga och inte alltför dyra resmål i södra Europa i början av januari? Jag vill bjuda mian 2 tonårsdöttrar (och mig själv) på en liten resa Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Oskar
2011-11-21 13:28
#1

Vad är det för typ av resa ni är ute efter? Storstadsshopping? Eller vill ni göra utflykter och spana in naturen och kulturen? Hur länge ska ni vara borta?

Oskar

DesK
2011-11-21 16:20
#2

Cirka en vecka och lite trevliga utflykter är aldrig fel, shopping är däremot inte något vi längtar efter Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Oskar
2011-11-21 18:56
#3

Ok…först och främst så ska man ju veta att det knappast är sol och bad som gäller i södra Europa i januari. Gissar att det är max 10-15 grader i luften.

Vill man resa till en spännande och exotisk stad så rekommenderar jag Istanbul. Trots att den ligger i Europa, i alla fall ena halvan av staden, så känns det snarare som man rest till andra sidan jorden. Staden är helt olik alla andra huvudstäder i Europa som jag besökt. Det är en enorm stad och det finns mycket att se. Kanske att en vecka i Istanbul är lite länge dock så skulle se till att göra en utflykt ut på Turkiska landsbygden ett par dagar också.

Annars kanske Dubrovnik kan vara något. Inte varit där själv men hört bra om det. Och är man där en vecka så hinner man med att göra ett antal dagsutflykter både på land och till sjöss.

Oskar

logla
2011-11-25 16:35
#4

I södra Europa har Cypern ett microklimat som gör ön till varmast i Europa lång in på hösten.

Turkiet, Montenegro och Kroatien är svalare med osäkert vinterväder.

Om vädret är opålitligt kan en storstad vara ett bra alternativ. Finns alltid många alternastiv att testa. Istanbul är en bubblare. Av hela Turkiet ligger bara 4 % i Europa.

Dubrovnik startar inte upp förrän kryssningssäsongen börjar.

Mera info på min hemsida: www.reseguiden.se/minsida/ivan

logla/Ivan

Emma
2011-12-08 23:25
#5

Hjälp vad svårt: Jag har samma fråga, ska åka nånstans med mamma i januari. Istanbul verkar kallt tycker jag.

Sardinien? Men det är så lång flygresa, alla har två mellanlandningar.

Nice? Ingen jättespännande stad direkt. Men superbilliga flygbiljetter och billiga hotell. Och det ger ju pengar över till alla kakor jag ska äta.

Oskar
2011-12-09 12:49
#6

Nice har jag varit i en gång med jobbet. Hann inte se så mycket av staden men det jag såg var helt ok. Fast jag tror kanske att det mest är en sommarstad? Kanske lite dött på vintern? Men jag vet inte…

Oskar

Annons:
Oskar
2011-12-09 13:32
#7

#5 Kanske Malta kan vara nått?

Emma
2012-11-29 14:11
#8

Lite sen respons… Men vad blev det för resa med döttrarna?

Mamma och jag sköt på resan till april och åkte till Marseille. Spännande, lite galen stad med absolut ingenting att äta för mig - gravid vegetarian.

DesK
2012-11-29 14:17
#9

Det blir ju fler resor, så nya tips är alltid välkomna Glad Ha ha ja det var nog lite fel stad när man är gravid och vegetarian Flört

Vi sköt också på resan till påsklovet, det blev en tur till London och bland annat ett besök på en av Jamie Olivers restauranger. Den var väl värd en omväg! Skrattande

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Emma
2012-11-29 14:29
#10

Härligt! London är aldrig fel! Skrattande (och en väldigt vegetarianvänlig stad)

Upp till toppen
Annons: