Annons:
Etikett2-asien-australien
Läst 2197 ggr
Lotta_A
2007-01-23 22:31

Indien

Någon som varit i Indien och vill dela med sig lite om hur det var??

Funderar på att åka dit, men skulle vilja veta mer om landet först :)

Annons:
Christina
2007-01-24 22:27
#1

Jag har varit i Mumbai, Ahmedabad, Calcutta, New Delhi och Agra. Indien är svårt att beskriva. Måste upplevas. Det är omtumlande eller hemtamt, beroende på var man är. Det är ett land för resenärer. Det är stort men inrikesflyget är överkomligt i pris och bussförbindelserna inom landet är OK.

Christina
2007-01-24 22:32
#2

Det finns en sajt med ett Indienforum där folk utbyter resetips specifikt om Indien. Mina resminnen och priser är nog för ålderstigna för att gälla. Testa den sajten!

Lotta_A
2007-01-24 23:17
#3

Låter interessant. tack  :)

Emma
2007-01-25 23:02
#4

Jag har rest runt lite i norra indien. Indien är rätt stort, gissar att södra är rätt annorlunda. Är såklart tomultartat och härligt galet och svårt att beskriva.

Men ett hett tips är att åka upp i bergen, där skulle jag kunna stanna lääänge. Jaipur däremot är det hemskaste ställe jag varit på.

DevonRex
2007-02-02 02:21
#5

Jag har rest runt i Indien under två månader förra våren… är det något du undrar över är det bara att fråga. Men jag kan säga så mkt som att jag längtar tillbaka dit varje dag. Hade ångest på flygplatsen när jag skulle åka hem. Jag trivdes som fisken i vattnet och det var inte en nästan som jag hade föreställt mig det… det var TUSEN gånger bättre!

Men det är klart det finns nackdelar med allt. Det beror ju lite på vad man är ute efter. Men Indien har verkligen allt enligt mig… jag besökte regnskog, öken, sandstrand, himalaya, storstäder, småstäder, hav, laguner, grottor… u name it! Jag har rest ganska mkt och har alltid kommit hem som en ny människa efter mina resor… men alltid har jag känt att jag velat utforska nya jaktmarker. :) Indien är det enda stället jag känner att jag kan besöka igen, med tanke på hur mkt som finns att utforska där… det är ett magiskt land med nästan oändliga möjligheter. Jag låter som en resebroschyr… men jag fullkomligt ÄLSKAR det landet!!!

Var inte rädd för att resa, det ska man aldrig vara! Res och upptäck!!! Och Indien är ett minne för livet!

Oskar
2007-02-02 10:55
#6

#5 Jobbar du på indiska turistbyrån. :) Man blir sugen på att resa dit! Lägg gärna upp lite bilder här om du har några från din resa. Sådant brukar uppskattas!

mvh
Oskar

Annons:
DevonRex
2007-02-03 03:24
#7

Ja, haha! Man skulle nästan kunna tro att jag får betalt för att överösa folk med positivt om indien! Om det vore så väl. ;)

Visst kan jag lägga upp lite bilder från indienresan… :)

Och förresten… -JA!!!! ÅK till Indien, om möjlighet och tid finnes!!! Du kommer ICKE att ångra dig!!! :) (kanske man får provision från indiska turistbyrån om man värvar lite folk dit..? haha!)

precis
2007-02-04 20:54
#8

jag kommer att åka till Auroville någon gång, för att det är ett projekt som är uppbyggt från scratch i syfte att bli ett riktigt modernt o bra samhälle. det ligger i södra delen, Tamil Nadu, ganska nära norra delen av ceylon  www.auroville.org

jag kanske t.o.m. stannar i några år? ;)

DevonRex
2007-02-05 01:31
#9

#8 DU KOMMER INTE ATT ÅNGRA DIG! :) Det ÄR ett mkt speciellt land, Indien… som man antingen hatar eller älskar… tror det är svårt att komma hem med en halvdan åsikt om det landet. Visst… första veckan känner man sig smutsig av att bara ha vart utomhus, men när man väl kommit över det stadiet ;) så är det hur coolt som helst. :) Alltså, arkitekturen är helt överväldigande redan från flygplanets fönster… det blir bara bättre och bättre efter det…

Oskar
2007-02-08 00:04
#10

Här är en beskrivning av staden som Emma i #4 tycker är det hemskaste ställe som finns. :)

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=171&a=615014

Oskar

Godsagare
2007-02-08 09:27
#11

Jag kan bara prata om Goa där jag var två veckor över jul.

Jag har faktiskt blandade känslor. Det var första gången jag fick hemlängtan på en resa. Det kändes inte rogivande när beväpnad polis vandrade på stränderna eller när affärsmän från Mumbai kom i grupp för att flukta på turister i bikini…

Jag blev dessutom väskryckt dagen före julafton som satte sorti på resan. Två mobiler, kameran med alla bilder, kontanter och mycket annat som ligger i en handväska.

4 hänglås fick sågas upp dagen efter då alla nycklar försvann…

Jag gillar dock maten, priserna, solen, badandet och att det gick att muta polisen för 15 kronor när man kört scooter utan körkort…

Men att bli förhörd på en polisstation i Indien är inte humor. Jag blev korsförhörd som värsta brottslingen och fick knappt min stöldrapport skriven. Samtidigt som man hör hur en indier blir misshandlad av polisen i ett rum bredvid.

Nåja, det finns alltid två sidor av ett mynt men jag skulle aldrig hindra någon att åka dit. Indien är så mycket mer.

Clary
2007-06-17 18:07
#12

Jag har varit i Goa 5 gånger och åker tillbaka i höst igen, är för mig just nu det bästa stället att åka till.

 Har aldrig upplevt något obehagligt när jag varit där snarare tvärtom. Det ska väl också sägas att jag aldrig varit där över jul-nyår då jag vet att det är en helt annan fart där med mängder av turister från många länder och enligt den bofasta befolkningen inte alltid av den sorten de vill ha som turister, stölder o annat obehagligt är mycket vanligare då.

Fotograferingen av tjejer, ja det är ett kapitel för sig. Vad man som besökare i ett annat land ska tänka på är att man där inte exponerar sig utan kläder och att då se tjejer i alla åldrar topless, trots att det inte är tillåtet är naturligtvis mycket intressant, jag vill inte tala om vad killarna själva säger om det.

Annars är det bara en massa trevliga människor, hjälpsamma och vänliga, håller alltid kontakt med de jag lär känna där.

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

rumpino
2007-06-18 23:52
#13

har också varit i jaipur .. o det var ingen höjdare precis.  =)

Annons:
KirkeMandragora
2007-12-05 11:17
#14

Jag skall resa till Indien i slutet av januari och vara där i två eller fyra veckor. Jag kommer att vara i Tamil Nadu och bland annat stanna i Auroville några dagar.

Norrskenet
2007-12-08 22:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

För en vecka sedan kom jag från en resa i södra Indien. Det var Läs och res som ordnade resan och den var helt fantastisk med en reseledare som var både kunnig och en riktig fixare. Ta med en kamera med mycket minne, för det finns mycket att fotografera, speciellt gillade jag att ta bilder på människor och miljöre, som damen i bifogade bild. I mitt fotoalbum så har jag lagt upp ett femtiotal bilder ( tyvärr så är de väldigt komprimerade pga av att man inte har så mycket utrymme) Där finns också en karta på hur vi reste. Indien var ett fantastiskt land med vänlig människor

Oskar
2007-12-09 11:31
#16

#15 Fina bilder!

Maja
2007-12-27 15:23
#17

Jag ska till Kerala i höst/vinter!! =)

DevonRex
2008-02-06 04:14
#18

#17 får man följa med som extrabagage..? :) Kerala… jag läste nånstans att man ska beta av indien söderifrån och norrut… så man hinner vänja sig innan man stöter på de riktigt fattiga områdena… Kerala är den rikare delen av indien och det märks tydligt. Vi tog en backwatertur därnere, det kan jag rekommendera. :) Hoppas du får ett bra intryck av indien, men det tror jag när du valt kerala som destination. :) trevlig resa!

Oskar
2013-10-17 11:36
#19

Återupplivar den här gamla tråden. Blir troligtvis två veckor i Indien för min del i vår. Lutar åt att vi fokuserar på Rajasthan. Vi tänkte ha ett hyfsat lugnt tempo och "bara" besöka tre platser. Någon som har några tips på vilka tre platser man ska besöka?

Oskar

Emma
2013-10-25 14:05
#20

#19 Rishikesh gillade jag, och Varanasi. Men det är 15 år sen jag var där, så mycket kan ha hänt…

Annons:
Oskar
2013-10-26 20:16
#21

Aha ja det verkar vara sevärda platser. Nu har vi dock siktat in oss på tre andra platser… Indien är stort…man skulle behöva ett halvår…

[Traveller]
2013-10-27 22:09
#22

Burning gats i Varanasi slår det mesta,likbål på kajen med halvbrunna människokroppar.För de som inte har råd med veden så avslutas likbränningen när veden är slut och då dumpas den halvbrunna kroppen i floden!

Indien är mäktigt och stort,kaoset är omfattande och fattigdomen förfärlig samtidigt som de rikaste är så utmanande rika att det är svårt att greppa.

Bandhavgarh Nationalpark  med Tigerskådning från små jeepar var fantastiskt 20 timmar med tåg från Delhi österut,det var här Kipling fick inspiration till Djungelboken.

Att åka tåg i Indien är ett måste,med tåg tar man sig runt hela subkontinenten och träffar folk ur alla samhällsklasser.Tågen fungerar utmärkt de går ofta och är prisvärda.Bäst för oss utlänningar är att åka första klass med bokad liggplats.

Tyvär så hade jag ingen digital kamera med mig vid första besöket men vid 2 besöket då jag cyklade i Kerala med Läs o Res tog jag digitala kort.

[Traveller]
2013-10-27 22:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Bilden försvann,trubbiga kunskaper kanske?

[Traveller]
2013-10-27 22:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Bilden ovan föreställer en skräddare med verkstad under en bro i Trivandrum,strykjärnet var koleldat.

Väntan på tåg.

Oskar
2013-10-28 10:37
#25

Tackar för den infon och de bilderna!

Varanasi kommer vi inte till, även om det nog hade varit intressant. Vi har valt att inte fokusera på religionen/templen (vilket ju är snudd på omöjligt i Indien) utan istället på sådant som naturen och de övriga delarna av kulturen. Vi kommer tillbringa mycket tid i en nationalpark. Tåg kommer vi att åka, fast bara en gång. Har valt att istället hyra taxi då det är extremt billigt och ett bra sätt att ta sig runt mellan olika sevärdheter och städer.

Oskar

[Traveller]
2013-11-03 09:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Indiens sydligaste udde,nästa söderut är Antarktis.

Religion i Indien är svårt att undvika,för den icke religiösa är Varanasi en bra bekräftelse på hur tokigt det kan bli när religion styr människans liv.

Vår hotellvärd i Varanasi,utbildad i USA innan han tog över familjeföretaget skrattade åt hela tillställningen o sa att de rikaste gubbarna i Varanasi var de sk. heliga männen som i religionens namn plundrade sörjande och sjuka och inbillade folk om den härlighet som väntade bara de drack och badade av det fullständigt förgiftade flodvattnet,där halva och hela lik blandades med aska och allt annat som flöt där mellan de badande.

Upp till toppen
Annons: