Annons:
Etikettundersökningar
Läst 4852 ggr
Oskar
1/17/07, 12:54 PM

Sova på någons soffa?

Skulle du kunna tänka dig att övernatta på någons soffa då du var ute och reste?

http://www.couchsurfing.com/ kan du hitta soffor runt om i världen, och du kan även låna ut din egen soffa till behövande resenärer.

Och läs mer på http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1063&a=606579.

Oskar

Annons:
Oskar
1/17/07, 12:56 PM
#1

Jag gillar konceptet men är nog kanske lite för bekväm av mig…

Oskar

Christina
1/20/07, 10:42 PM
#2

Absolut. Har redan sovit på folks soffor och haft otaliga soffliggare hos mig.

bosse
1/21/07, 7:27 AM
#3

I slutet på 80-talet kuskade jag land och rike runt och oftast sov jag på någon kollegas soffa. Jag har inga som helst problem att övernatta hemma hos eller ute i öknen. Under sommaren, när jag och grabbarna turistade i Sverige sov vi inte en enda natt på hotell under 10 veckor. Jag har få, men goda vänner.

Oskar
1/21/07, 10:38 PM
#4

#2 och #3 Låter som om ni kan anmäla er på den där sajten då. :)

Lotta_A
1/23/07, 10:32 PM
#5

Absolut. Jag har hört talas om detta förut och jag tycker att det låter hur bra som helst!!

precis
1/24/07, 4:03 PM
#6

Jag har i några år varit med i en liknande gratis-organisation: hospitalityclub.org
Har haft 3-4 väldigt trevliga gäster på besök på min soffa i Gävle, och jag har besökt 2-3 soffor i utlandet :)
Det är väldigt roligt att skapa nya vänner på detta vis, eller bara göra bra reklam för sverige och sin hemstad.

Annons:
Emma
1/25/07, 11:10 PM
#7

Ja, underbart att komma in i en infödds vardagsrum! Jag är anmäld till en sån grej, men ingen har velat sova hos mig än… Kanske resor.ifokus kan agera förmedlare Flört

Rickard007
1/28/07, 2:47 AM
#8

#7, Hehe, vme är mest lämpad? Oskar?

Oskar
1/29/07, 3:12 PM
#9

Ha…jag? Jag som var tveksam till konceptet? :)

bosse
1/29/07, 3:40 PM
#10

Glömde skriva att hemma hos oss i Byblos finns det alltid plats. Sen jag blev medlem på AG för några år sen, så har jag försökt bjuda in gäster att hälsa på, men det har aldrig lyckats. Många har varit intresserade.

DevonRex
2/3/07, 3:26 AM
#12

LÄTT att jag skulle!!! Har faktiskt funderat lite på det… fast luffar man runt i europa är det ju inte tok-dyrt med hostel heller… det är ju rätt "handy" oxå, måste jag säga… tycker det är lite skoj med hostel oxå… man träffar mkt roligt folk på så vis. :) Fast det är klart… det kanske man gör på folks soffor oxå… ;)

precis
2/4/07, 8:49 PM
#13

#10 jag är fortfarande intresserad av att se din "hemtrakt" men det har ju varit lite oroligt och så har jag ju ett litet "miljöprojekt" i år, hemma i Gävle.

#12 skillnaden mellan hostel och soffor är ju att på hostel är det mest backpackers från andra länder, och många flera på en gång. man blir istället inbjuden i någons hem och kök, får suveräna guider och får träffa deras gamla släktingar, höra skrönor, och riktig lokal mat m.m. Det är mest backpackers som är med i hospitalityclub, så de är extra hjälpsamma o generösa på sin hemmaplan, för att de fått så mycket hjälp när de själva är ute o reser… det känns även säkrare än vandrarhems-miljön där det ofta är mycket party-folk… win-win-situation! :)

Det ska läggas till att i storstäder (och även Sthlm) så är det svårt att hitta kontakter och boka plats, för att det är fler som behöver plats och kanske för att värdarna är oftare ute i världen o flänger. I småstäder är folk mycket vänligare o trevligare, så säger alla som jag träffat.

Annons:
DevonRex
2/5/07, 1:11 AM
#14

#13 Jo jag känner till skillnaden dem emellan, men jag menar bara att jag tycker det är rätt smidigt med hostel då man är ute och backpackar… det är lite tjusningen med att tågluffa tex…

Det där med att folk från småstäder är trevligare stämmer väl inte alltid, men mkt ofta… det är ju därför (enligt mig) det är mkt mer givande och roligare när man hamnar i nån liten håla nånstans under resans gång… garanterat får man roligare där än i storstäderna… även om det oxå finns en tjusning med storstäderna. :)

DevonRex
2/5/07, 1:15 AM
#15

#13 Här menar jag alltså till skillnad från Hotell. :) Försöker uppmuntra till att våga bo på hostel, för det är en rolig och annorlunda upplevelse. :)

Oskar
5/22/12, 2:30 PM
#16

Verkar vara här för att stanna. Över 13000 bara i Stockholm!

http://www.dn.se/sthlm/resvana-soffliggare-i-hela-varlden

Oskar

Upp till toppen
Annons: