Annons:
Etikettundersökningar
Läst 2964 ggr
Christina
2007-04-05 19:12

Vilket land är tryggast?

I vilket land har du känt du dig tryggast när du varit ute och rest? Jag tänker då på fickstölder, rån- och överfallsrisker eller annat hot.

Malaysia och även Thailand kändes väldigt trygga tyckte jag.

Annons:
Christina
2007-04-05 19:16
#1

Själv har jag råkat ut för ficktjuvar fem ggr de senaste tio åren, varav två ggr var hemma i Stockholm. Iofs odramatiska stölder. Jag rörde mig i trängsel med handväskan vidöppen, så jag bar mig varje gång dumt åt. Blev bara av med småpengar. När jag haft mycket kontanter på mig nån gång, har jag nog varit mer aktsam. Det irriterande har varit att spärra kort och skaffa nya.

Vid två av dessa tillfällen fick jag dessutom plånboken åter, eftersom tjuven slängt den efter att ha tagit de kontanter som fanns. Men då hade jag redan spärrat korten.

Oskar
2007-04-06 12:13
#2

De nordiska länderna upplever jag som mycket trygga! Av de länder jag varit i så har jag nog upplevt Brasilien/Rio som minst tryggt. Kanske mest för att jag innan jag reste dit hörde att Rio var en våldsam stad. Dock märkte jag inget av det…

Oskar

Pia
2007-04-06 14:50
#3

Hm, mindre orter i USA, typ Sanibel, Key West, där tycker jag det känts tryggt med semesterglada gäster och bofast.

Obehagligt tyckte jag nog Tallinn var. Och ja även om jag aldrig direkt kände mig otrygg i Sydafrika så är det ju de factor hög brottslighet där och man får nog vara på sin vakt. Dock så skiljer det sig ju enormt från kvarter/område till område. Plus att innevånarna verkar väldigt måna om att värna sin stad numera, grannsamverkan osv.

De nordiska länderna tycks ha ett komplicerat förhållande till alkohol, att stöta på rumlande svenskar/finnar/norrmän känns betydligt mindre tryggt än att möta dito "glada i hatten" i andra länder. Kan jag känna.

Christina
2007-04-06 15:00
#4

Överhuvudtaget har jag känt mig mycket trygg i muslimska länder.

Min son och hans flickvän blev rånade i Tallinn i samma ögonblick de steg av båten. I Sydafrika blev jag varnad av alla för de hemska kriminella invandrarna från Uganda och Nigeria, men jag märkte ingenting av det. Men färdades förstås alltid tryggt tillsammans med bofasta, som hade vuxit upp i Soweto och som visste var man skulle röra sig och hur man skulle bete sig.

Italien (åtminstone Rom) är lite läbbigt idag tycker jag. Och franska Rivieran lär ha den högsta rån- och överfallsfrekvensen. Och det är klart - där finns en bra marknad :)

Benjy
2007-04-07 18:52
#5

¤4 ajrå, har franska rivieran så mkt? ska dit i sommar nämligen :/

Ska till barcelona om två veckor också, sägs vara mkt ficktjuvar där.

Christina
2007-04-07 21:39
#6

Säkert inga problem om man är uppmärksam.  Har själv aldrig varit där, så det är hörsägen.

Annons:
bosse
2007-04-08 21:29
#7

Utan tvekan Saudi Arabien.

Christina
2007-04-08 22:05
#8

#7 Kan jag mycket väl tänka mig :)

ElLobo
2007-04-09 03:19
#9

Syrien är ett land som jag trivs väldigt bra i och alltid har känt mig trygg i. De gånger jag har varit där, har folk varit trevliga och vänliga. Även poliserna på gatorna har varit vänliga. Jag har aldrig känt mig orolig eller osäker när jag har varit där, inte ens när jag har gått omkring ensam på bakgatorna.

jjohhan
2007-04-09 11:32
#10

Japan, det är väldigt säkert där. Ärliga människor och rent och helt överallt. Rekommenderas.

Plus för god mat också.

Johan

bosse
2007-04-09 13:52
#11

Jag har rest mycket och gått på många bakgator bl.a. i New York, Hamburg mitt i natten m.m. Jag har aldrig nånsin blivir rånad eller på nåt sätt attackerad. Jag har aldrig känt mej hotad trots att jag är ganska säker på att många av dom jag träffat är kapabla att begå mord. Jag är helt övertygad om att människan precis som djur kan på nåt sätt detektera rädsla och att man med andra ord omedvetet drar till sig våld.

Oskar
2007-04-09 14:42
#12

#11 Ja det tror jag också! Det som ofta pratar om att de är rädda att bli utsatta för våld/rån verkar också vara de som råkar ut för otrevligheterna. De som är världsvana/avslappnade verkar aldrig råka ut för något…

Oskar
2007-04-09 14:43
#13

#1 Och det jag sa ovan behöver ju inte betyda att du är ovärldsvan och rädd. :)

Annons:
Christina
2007-04-09 20:35
#14

#13 Nä - uppfattade det inte så heller. Har snarare varit lite slarvig de gånger jag blivit rånad. Och tycker inte fem ggr på tio år ens är särskilt mycket med tanke på hur jag rest och var jag varit :)

Monday
2007-04-10 02:18
#15

Har kännt mig mäst trygg i Danmark tror jag. Minst trygg är helt klart Frankrike där jag höll på att bli rånad 5 minuter efter att jag kommit fram.

http://www.regret-nothing.com

Emma
2011-01-22 00:45
#16

Japan tror jag att jag håller med om. Det känns som att de har stenkoll på allt.

Minst tryggt kanske Zimbabwe, men det var nog för att det var lite stökigt när jag var där. Zimbabwier är otroligt vänliga och Zimbabwe är inget våldsamt land. Men vem som helst kan bli desperat när det inte finns mat.

elyse
2011-01-23 20:28
#17

Mest trygg har jag känt mig i London, tror jag. Främst pga deras övervakningssystem - händer något så finns det dokumenterat. Sedan upplever jag att Londonborna är väldigt trevliga också. Där jag känt mig minst trygg har nog varit Rom, pga kriminaliteten, och för att jag inte skulle kunna kommunicera med polisen om det hände något. Jag frågade två kvinnliga poliser om de visste var det fanns en brevlåda och blev faktiskt skitskraj när de inte förstod mig.

batski
2011-01-27 15:47
#18

Jag har bara blivit rånad en gång och det var på en nattbuss i Thailand på väg till Bangkok. Jag och min dåvarande flickvän satt och sov med väskorna vid våra fötter så tjuven måste ha varit rätt erfaren. Det var när vi skulle betala för ett rum i Bangkok som vi märkte att bådas pengar plus hennes bankkort var borta. Jag känner mig inte otrygg i Thailand ändå, men kommer vara försiktigare i fortsättningen.

Jobbigare var det när jag bodde i Hammarkullen i Gbg och höll på att bli rånad av en läskig typ en sen kväll bara några meter från mitt hem. Som tur var så kom det under tiden ut nån ur närmaste port så tjuven kom av sig

KPD
2012-09-23 10:37
#19

Det kanske låter förvånande, men jag har aldrig känt mig mer trygg än jag gjorde i Sana'a, Jemen. Man kan gå på den mörkaste gata mitt i natten och det värsta som kan hända är att man snubblar. Den risken ska å andra sidan inte underskattas, då gatorna ofta är dåliga och belysningen minst sagt sparsam på mindre gator. Baku och Jerevan är andra städer där jag har känt mig trygg, men det gör jag oftast. Jag är nog naiv, men jag trivs med det. Livet skulle vara så tråkigt, om jag skulle gå omkring och oroa mig för allt möjligt. Ett undantag är Uzbekistan, där polisen är känd för att skapa fler problem än den löser. Saknas den grundläggande rättskänslan i ett land, avstår jag gärna fån källspromenaden.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Upp till toppen
Annons: