Annons:
Etikett6-resedagböcker
Läst 3382 ggr
ChristineL
4/25/09, 11:20 AM

Min vecka i wien

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Måndag 13/4:

Gick upp kl.8, packade ihop de sista grejerna och tog swebusen Örebro-Arlanda 10.05. Himmel vad nervös jag var! Skulle vi hinna? Vi hade ju bara en halvtimme på oss att checka in. Och jag hade ju inte flygit på tio år. Hjälp! Men vi kom i tid och nu återstod det lite fika och väntan på planet som skulle gå 14.45. Jag var fortfarande jättenervös inför start och landning men det gick ju uppenbarligen bra ;)
Framme på Vienna Airport behövde vi inte vänta så länge på väskorna tyckte jag, Jesper däremot muttrade om att "hade vi varit på Arlanda hade vi kommit härifrån nu…" Nåväl, väskorna kom och vi letade oss fram till Cat, ett direkttåg in till Wiens centrum. Sedan blev det taxi till hotellet. Och jag måste ju bara nu i efterhand rekomendera hotellet också! Hotell Kunsthof på Mühlfeldgasse 13. Mäktig entré, mycket trevlig personal och schysst rum. Det gick liksom att röra sig i det.

Klockan var runt 18.00 när vi var helt framme och installerade, trötta och hungriga eftersom vi inte ätit nånting på hela dagen, så vi gick ner för att fåga om något trevligt matställe. Vi blev tipsade om en fiskrestaurang runt hörnan så vi gick dit. Dessvärre var det ju annandag påsk och verkligen allt var stängt! Det var öppet dom hade typ sina polare där och satt och drack  på varenda ställe vi hittde. Efter massa runtgående hittade vi dock ett kinaställe som hade öppet så där fick vi äntligen äta!

Sedan tillbaka till hotellet igen, mätta och belåtna köpte vi med oss en flaska vin upp för att fira.

Fortsättning följer när jag har mer tid ;)

Annons:
Oskar
4/25/09, 10:20 PM
#1

Kinarestauranger kan man alltid lita på. :)

Oskar

ChristineL
4/26/09, 1:01 AM
#2

Haha, ja men precis! Inte kunde dom nån engelska heller och Jesper fick bara tunghäfta av sin skoltyska, men man kan komma långt med att peka också :P

ChristineL
4/27/09, 12:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Tisdag 14/4:

Vi gick upp och käkade frukost. Jag älskar hotellfrukostar när det är buffé! Så mycket att välja på!
Nån timme senare var vi klara att gå ut, gick längs med Praterstrasse till Schwedenplatz (någon som vet varför som har en Sverigeplats i Wien..? Vi tyckte det var lite lustigt iaf). Idag tog vi oss endast fram till fots och fick därför se väldigt mycket av staden såsom St. Stephan domen, Petersplatz, Hofburg, Heldenplatz, det mesta runt Spanska Ridskolan, pga de dyra priserna för att se en show (runt 1000:-) så hoppade vi över det den här gången. Det var underbart väder så vi lade oss i gräset i Volksgarten och bara njöt av att vara på semester.

Våran första fika i Wien bestod av varsin klassiker, apfelstrudel och toperstrudel. Sött men helt ok. Och så får man vatten till kaffet upptäckte vi. Och vi blev förvånade över att kaffet smakade så pass bra, trodde det skulle vara änglapink som det är i tyskland och frankrike :P

Även till middagen på kvällen passade jag på att prova riktig Hausseschnitzel som var fylld med ost, lök och champinjoner. Inte dumt alls.

ChristineL
4/27/09, 12:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Vi hittade ett litet träd som hette Ingrid Bergmann. Alla träden i parken var döpta efter diverse kändisar.

Oskar
4/27/09, 12:20 PM
#5

Förklaring på det svenska namnet:

"Torget hette tidigare Ferdinandplatz och hörde samman med bron över kanalen. Som tack för de svenska hjälpinsatserna efter första världskriget döptes bron och torget om och bär sedan 1920-talet detta namn."

Oskar

ChristineL
4/27/09, 10:15 PM
#6

Aha, tack! Dom har Mexicoplatz också…

Annons:
ChristineL
4/27/09, 10:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Onsdag 15/4:

Uj, ömma fötter! Idag har vi varit på nöjesfältet Prater. Vi åkte det gigantiska Pariserhjulet, det var otroligt häftigt, Europas största. Jag var skitnervös (såklart!) och det var lite läskigt på uppåtvägen. Men fick sitta/stå som i små tågvagnar så det var inte öppet runt omkring utan man såg ut genom fönster. Fantastisk utsikt! Ett varv räckte verkligen :P Hela vackra staden såg man.
Sedan fick vi även en Jurassic Park-sväng som var rätt läskig. Man skulle gå igenom, åka konstiga hissar som skakade och hoppade fram och tillbaka, men det räckte för att släcka min spökhus-lust :P Dom hade totalt fyra spökhus, men Jesper vägrade så tur att vi hittade ett substitut :P Det var verkligen mycket av allt, men dom hade inga åkband utan man fick betala per attraktion så vi var inte så peppad på att ta något mer sen. Efter fikapaus vandrade vi hemmåt för att vila nån timme.

På eftermiddagen tog vi en promenad längs kanalen, så underbart väder idag igen! Hittade ett grkiskt ställe där vi kunde äta middag. Jag trodde jag beställde hälleflundra men det var visst kycklingvingar, jättegott! Och gött att sitta ute vid vattnet och äta :) Vi satt tom kvar bara för att njuta av en öl till ;) Tillbaka till hotellet och kunde konstatera solbränna (som just nu har blekts bort :).

ChristineL
4/27/09, 11:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Glassigt värre!

ChristineL
4/27/09, 11:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Torsdag 16/4:

Efter frukosten idag tog vi en promenad till Schwedenplats och tog tunnelbanan till Hietzing för att gå på Tiergarten Schönbrunn, en stor djurpark jag verkligen gillade, jag är ju djurfantast :P. Dock gillar jag inte att många av djuren är så extremt understimulerade, men zoo kanske ändå är ett sätt att rädda vissa arter..? Det fanns gott om matställen i djurparken men alla hade verkligen enorma överpriser! Till slut hittade vi ändå ett stäle som kändes humant, kyckling och pasta till oss båda och iskaffedrinkar till dessert.

ChristineL
4/27/09, 11:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Vi var ju även självklart tvugna att se slottet Schönbrunn. Det blev verkligen en heldag och vi var lagom sega när vi begav oss hem. Upptäckte denna dagen även att ALLA affärer stänger 19.30 Förvånad

Vykorten till nära och kära skickades idag också.

Oskar
4/28/09, 10:36 AM
#11

De där iskaffedrinkarna såg inte dumma ut!

ChristineL
4/28/09, 11:51 AM
#12

Nejdu, det var inte dumt alls att få en sån i sig ;)

ChristineL
4/28/09, 12:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Fredag 17/4:

Idag blev det den onyttigaste frukosten hittils, med kex och ostar och nougakräm. Men vi var duktiga som promenerade som vanligt iaf. Iväg till Naturhistoriska museet bar det av. Egentligen inte mer märkvärdigt än det i Stockholm men jag tycker det är så intressant. Jesper köpte en mjukis glyptodon från istiden som får göra sällskap med hans noshörning :P

Annons:
ChristineL
4/28/09, 12:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
ChristineL
4/28/09, 12:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Den här skylten hittade vi på vägen hem från museet. Tyckte den var lite kul.

ChristineL
4/28/09, 12:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

På fredags kvällen gick vi bort till en rekomenderad vinkällare för att äta och dricka gott som valigt :)

ChristineL
4/28/09, 12:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Lördag 18/4:

Dagens utflyktsmål fick bli halvön i flodden Donau. Som vanligt promenerade vi och vädret skiftade mellan sol och moln, mycket skönt! Vi lade oss i gäset vid en park och läste en stund innan vi gick vidare. Till våran stora förvåning fanns det ingenting öppet! Det var helt dött och vid det här laget hade klockan hunnit bli över 12 på dagen. Men, men, vi fick se floden iaf och det var ju det viktigaste :P

ChristineL
4/28/09, 12:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

UNO-city.

ChristineL
4/28/09, 12:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

På vägen tillbaka hittade vi en italiensk glassbar, måste jag nämna hur mumsigt det var? ;) Sedan gick vi till Prater för toalettbesök och souvenirshopping.

Våran sista måltid i Wien fick bli på fiskrestaurangen Kaj runt hörnet, receptionisten hade tipsat om den. Helt klart värt ett besök även om dom bara pratade tyska där. Han kom ut med ett stort fat av färsk fisk och så fick vi peka på vilken vi ville ha. Riktigt häftigt!

ChristineL
4/28/09, 12:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Söndag 19/4:

Hemfärd. Upp 7.30, frukost, taxi till Vienna Airport, lång väntan, flyg till Arlanda, lång väntan, buss till Örebro. Borta bra men hemma bäst. Har verkligen haft en helt underbar semester!

Annons:
ChristineL
4/28/09, 12:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Och Jesper satte upp med semesterskägg ;)

Upp till toppen
Annons: