Annons:
Etikett1-afrika
Läst 6702 ggr
velepa1986
2009-04-26 15:57

Aldrig mer egypten

Kom hem från egypten - hurghada i fredags, har aldrig längtat hem när jag vart utomlands, men den här gången gjorde jag de.
Jag vet inte om jag och min sambo har haft otur. Vädret va de inge fel på, underbart varmt och skönt. Men människorna, egypterna va riktigt hemska.

En barnfamilj med 2 barn och en till påväg, vart inte utsläppta ur taxin och va tvungna att betala mer, detta hände dom 2 gånger!
Jag och min sambo va ute och åt med ett annat par och vart lurade, hade betalat och lämnade lite extra i driks som man ska, då kommer han tillbaka och säjer att vi betalat för lite, fanns inte en chans för vi delade och då är man ju extra noga med att man lägger rätt. Så han har stoppat ner en av lapparna i fickan!
När vi åkte in till stan för att shoppa skrek folk efter oss när vi inte ville kolla i deras butiker..

Jag och min sambo tänkte köpa en vattenpipa på hotellområdet, vi frågade efter priset i princip hela tiden från att han berättade om den tills att den va helt inpackad för att vi skulle köpa den, (tyckte han).
När vi fick reda på priset till sist vart vi förvånade (över 1000 svenska kronor, syster har en nästan lika som morsan köpte i sverige för 300:-) Vi sa att vi inte hade så mycket pengar, va näst sista dagen! Han tjatade och tjatade, vi gick upp på hotellrummet och kollade hur mycket pengar vi hade kvar, hade inte så de räckte. Vi skulle ju leva sista dagarna, mat och sånt, och vi brukat alltid lyxa till de sista dagen när vi är utomlands med god mat. Aldrig lägga sista pengarna på en vattenpipa då, de va både jag och min sambo väldigt överens om. Han vart så arg när vi inte hade pengar, å vi stod säkert i 30 minuter och sa samma sak om och om igen. Han fattade inget, sen tog jag tag i min sambo och ville gå, han ville inte heller stanna och lyssna på hans förolämpande jävla ord. Då säjer den jävla egypten till min sambo, de är du som är mannen de är du som bestämmer, hon är bara en kvinna! Jag skulle bara hålla käften! Jag har aldrig blivit så förolämpat i hela mitt liv, och de här hände på hotellområdet, på hotellområdet ska man bli behandlad med respekt!! Jag vart så upprörd, frågade om han skämtade, och gick iväg helt ledsen och förstörd! Min sambo vart så förbannad, han visste inte om han skulle klappa i för honom.. Kanske tur att han inte gjorde de..
Men jag åker aldrig mer till egypten..
Berätta gärna vad som hänt er när vi vart utomlands??

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/

Annons:
Oskar
2009-04-26 16:49
#1

Ajdå…låter som trista upplevelser. Men min erfarenhet är att det ni råkat ut för inte har att göra med en specifik kultur eller ett speciellt land utan att det har mer att göra med hur pass exploaterat det är. Dvs jag tror du kan hitta samma typ av trista beteenden på många platser där massturism är relativt nytt. Har hört samma typ av berättelser från tex Thailand.

Sedan är nog vi Svenskar lite för artiga, vi har svårt att säga nej till försäljare (vilket de givetvis vet och utnyttjar.)

Så mitt tips till nästa resa är att välja en plats som inte är en "turistort".

Men finns ju många andra länder än Egypten. :)

mvh
Oskar

Dojdan
2009-04-28 21:08
#2

Jag gillar Egypten och had einte otur men egyptierna när jag var där. Jag tror bara att du hade otur tyvärr…


velepa1986
2009-04-29 13:58
#3

#1 De har du helt rätt i. Svenskar är väldigt artiga.. Men även vi kan tappa humöret av allt tjat..

#2 Kanske är så, men jag tänker inte riskera att ha outr igen när jag betalat dyra för att åka bort.. Då finns många andra länder och utforska som inte är arabländer.. :)

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/

Oskar
2009-04-29 14:06
#4

#3 Fast du tänker nog fel när du tror att det där bara skulle kunna hända i arabländer. Min poäng var att det inte har med religion eller kultur att göra utan hur pass turistexploaterat det är. Och även fattigdom är såklart en faktor. Så du kan mycket väl åka till ett arabland, däremot ska du välja en ort som inte är så "turistig". Att åka till mindre turistiga orter i fattiga länder är ofta en positiv upplevelse.

velepa1986
2009-04-29 14:56
#5

#4 Jo, de tror jag absolut att kan hända i andra länder oxå. Jag har rest en del och dom flesta är ju tjatiga men jag har inte upplevt att dom vart aggressiva som vi och andra fick uppleva flera gånger.. Men dom har ju ett rykte att inte behandla tjejer så bra..

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/

Yaeko
2009-05-03 15:08
#6

Var nyss i Grekland och även där så var försäljarna och dom som jobbar på restauranger lite väl "på". Man vill ju kunna kolla i menyn ifred utan att känna att man måste äta där…

Och så var vi in på en affär, inka, typ som svenska ica. Då var det en svensk kvinna som råkade tappa en 33cl flaska med någon alkoholdryck. Vi stod en bit bort och hörde hur butiksägaren kom och skällde ut henne totalt. Hon sa att det bara var en olycka och försökte förklara men han skrek åt henne och frågade "Are you crazy?! You think I'm going to pay this?" Stackars henne… Jag undrar hur det slutade.

Annons:
Oskar
2009-05-03 21:48
#7

Det där att försäljarna ofta uppför sig hotfullt och skriker och gormar är ofta bara taktik. Har själv råkat ut för det och sedan märkt att de skäller ut nästa kund på exakt samma sätt.

Wruss
2009-05-03 22:12
#8

Vi var i Hurghada över julen 2008. Bodde på ett 5-stjärnigt hotell i södra änden av stan. På hotellet blev vi hela tiden mötta med respekt, men så fort vi gick ut på gatan så försökte alla handgripligen kasta in oss i deras affärer. Och blev ibland sura för att vi inte gick in i just deras affär. Tog taxi hem från downtown en kväll och hade gjort upp om priset i förväg, ändå försökte taxichaffören säga att uppgjort pris gällde per person, när vi kom fram. Då tog vi snabbt fram kameran och tog kort på chauffören och min sambo klev ur och tog på bilen framifrån också (så regplåten syntes) och sen tog jag fram mobilen och sa att jag skulle ringa polisen…. då "avskrev han fordringarna". Vi tog en dagstripp till Kairo också för att besöka pyramiderna, och där var det (som vi redan blivit informerade om) ännu värre. Försäljarna hade tusen och ett knep på hur man lurar "dumma turister". Som tur var så hade vi både en skandinavisk guide och en egyptisk student med i bussen, så vi förbereddes med många exempel på hur det skulle kunna gå till. Bl a så ber de att få ta kort på en med ens egen kamera och lämnar förstås inte tillbaka den förrän de fått betalt (kan väl kanske vara ok - för att få bilder tillsammans i den rätta miljön). Att bli lurad upp på kamelerna utan att man egentligen vill är också vanligt. Kostar inget att rida kamelen MEN att få gå av kostar förstås!! Jag kan dra flera exempel, men det får va…

Visst kan det vara del av semesterupplevelsen att uppleva detta. Nu i efterhand kan vi kanske skratta åt det. Men, jag är glad att vi åkte till Kairo. Nu har vi sett pyramiderna! Nästa gång väljer vi ett annat resmål!!! Vi har inte upplevt att varken Grekland (Kreta) eller Turkiet (Alanya ett år och Antalya ett annat år) har varit av samma dignitet som detta!

elyse
2009-05-04 00:11
#9

Det som är tråkigt med detta är att dåliga rykten (som kan vara baserade på fakta) kan vara med och delvis förstöra för befolkningen som försöker leva på turismen. Det är ju en stor del av landets ekonomi. Jag tror att vi måste vara mer uppriktiga och kräva service när vi reser - klaga hos resebyrån och/eller inte resa tillbaka innan förändringar skett. Jag blir också förbannad när jag blir behandlad som någon som är lätt att lura av pengar. Jag kanske är rik i deras ögon, men inte är jag det i Sverige! Precis som de flesta måste jag spara, ibland i flera år, innan jag kan komma iväg på en resa. Då vill jag känna att jag är på semester och bestämma vad jag själv vill göra; jag vill inte "prata" med grekiska gubbar, köpa vattenpipor för dubbelt så mycket som jag ger i kioskerna i centrala Uppsala eller bli utskälld av en gubbe som hyr ut solstolar för att jag inte råkar ha mynt på mig. Så är det bara.

Oskar
2009-05-04 12:10
#10

#9 Håller med om att det är jobbigt med alla dessa påträngande försäljare. Fast tror nog inte att det är något vi kan klaga på hos resebyrån, de kan ju inte ansvara för vad lokalbefolkningen gör. Tror också att det är en vanesak, éfter ett tag lär man sig hur man ska handskas med försäljarna. Ofta är bästa strategin att inte bemöta deras blick eller börja prata med dem förens man är säker på att man vill köpa något.

Oskar

elyse
2009-05-04 17:40
#11

#10 Fast om resebolagets gäster kommer med klagomål på vissa ställen så kanske de kan rekommendera vart man istället kan shoppa/sola/äta eller vad det nu är. Jag tror inte att man kan bli van vid att behandlad dåligt, men visst kan man lära sig att visa att man inte är intresserad.

velepa1986
2009-05-04 21:56
#12

Håller helt klart med #9 i allt du säjer!

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/

idalotta
2009-05-18 20:58
#13

min sambo tycker precis som trådskaparen..han kommer aldrig besöka egypten igen! jag har inte varit där men kan inte påstå att det lockar efter det han berättat..

tacka vet jag asien =)

Ida

Medarbetare på Florist

Annons:
feiner
2009-05-23 17:52
#14

Då är det ändå tur för er att ni inte förstår vad de säger, en vännina som förstår språket var helt förfärad när hon var dit på semester. Oerhört råa och förolämpande. Men ett leende samtidigt så funkar det på turisterna.

elyse
2009-05-23 17:55
#15

#14 Jo, enligt vänner och fd flirtar vet jag att de kan vara väldigt grova. Jag skulle delvis därför vilja lära mig arabiska, bara för att kunna det mest basala och kunna ge svar på tal.

feiner
2009-05-27 21:34
#16

Hmm hon hade faktiskt avslöjat en gång att hon förstod vilket ledde till att de blev så hotfulla att de fick fly. Så lyckligt ovetande är kanske bäst.

Quiila
2009-06-01 23:58
#17

Jag hörde också nyligen om några som vart nere i Egypten och haft en riktig mardrömsresa. Befolkningen hade varit allt annat än trevliga och vänliga och hela semestern hade blivit förstörd.

~Quila Roze~

elyse
2009-06-14 19:26
#18

Jag tycker att man ska bojkotta sådana här ställen. Jag vill inte ge mina pengar till sådana människor, precis som att jag inte går till restauranger/butiker där de har dålig service. Låt dem reflektera över sitt dåliga rykte.

velepa1986
2009-06-15 15:50
#19

håller med #18. Jag skulle aldrig i världen rekommendera nån att åka dit. Jag tycker de är helt otroligt att dom kan beter sej som svin.
Aldrig mer ett arab/muslimland för min del.
och de som #14 skriver tycker jag låter väldigt obehagligt.. Undra hur många förolämpningar man fått tagit utan att vete..

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/

JenD
2009-06-19 16:57
#20

Arab/muslimland?? Är inte det väl rasistiskt tycker du???

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

** Pressure makes diamonds **

 

Annons:
elyse
2009-06-19 17:54
#21

#20 Ja, det där beror ju på vart man åker och var i landet man är. Jag har varit i Förenade Arab Emiraten, i en stad i norr. Hela landet är otroligt blandat med många gästarbetare och jag kan tänka mig att Dubai är ännu mer blandat. Kuwait har också många gästarbetare och det är förmodligen skillnad på att vara i t.ex. Istanbul jämfört med östra Turkiet.

velepa1986
2009-06-20 12:20
#22

#20 nej de tycker jag inte, är jag rasistisk för att jag vill ha en trevlig semester och inte vill riskera att få den förstörd - igen? nix.

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/

Kisemisen
2009-07-02 20:09
#23

Det kan ju hända i andra länder också, tyvärr. Ibland råkar man komma hos sådana som man kan kalla **idioter.
**Även om det är svårt att bara stänga öronen från alla dessa förolämningar man kan råka ut för, så måste man vara rak på sak, när man åker. Vart man än är så måste man säga till att man inte har råd. När jag och mamma var i Turkiet så skulle hon bara på toa i den butiken jag och hon var i.
Jag tittade lite på vad det fanns och hittade en jättefin glas-ros som jag skulle ge till min pappa.
Jag frågade vad den kostade (på engelska) och han svarade inte utan tog rosen från mina händer och började gå och slå in den.
Jag hade 700SEK och tänkte att det borde ju inte bli dyrare, en sån ros i Sverige hade kostat max 200-300 kronor.
När han stod där så sa jag återigen: vad kostar den?
han låtsades prata med en tjej som stod och tittade på tröjor och frågade om det fanns något hon var intresserad av.
Jag kände mig osynlig och då sa jag lite högre "ursäkta mig, men kan du berätta vad den kostar annars så är jag inte intresserad!"
Då knappade han in i sin kassapparat och sen sa han att det skulle bli 1500SEK.
INGENTING i någon annan affär hade kostat så mycket, INGENTING! Det var den dyraste glasrosen jag någonsin sett.
Jag sa "tyvärr har jag inte så mycket pengar", han började då bråka mer och mer om att han hade stått och slått in den sålänge och noggrant och då skulle jag minsann betala! Att jag snodde hans dyrbara tid på att låtsas vara intresserad.
Mamma hade kommit ut från toaletten och hade ställt sig utanför när hon såg att jag stod i kassan, så hon väntade där.
Då sa jag bara till honom "det var ditt val att bara låtsas att du inte hörde mig, detta är lureri och det tolererar inte jag, (detta sa jag på svenska: du kan stoppa upp rosen någonstans)" sen gick jag bara därifrån.
Att stå och tjabba med honom hade inte kommit någonvart, usch nej.
Vi hade stora omvägar från hans lilla butik, men när min styvsyster hade varit på samma hotell som mig bara några månader efter så hade butiken stängt igen, så det var ju bra det iallafall!

MIN NYA IFOKUS-SAJT ÄR LINDDA, JAG KOMMER VARA INNE PÅ DEN MERA JUST NU OCH TILLSLUT LÄGGA NER VERKSAMHETEN HELT PÅ KISEMISEN.

Oskar
2009-07-02 21:42
#24

#23 Det är ju trist när de uppför sig på det viset. Men det där du råkade ut för är nog standard. Ett annat trick de brukar köra med är att ta hutlöst betalt för tillbehören, typ 200 kr för kameran och 2000 för batteriet. Och man får såklart inte köpa kameran utan batteriet. Ett annat är den vara man tittar på i butiken är original, men det man får med sig hem i paketet är en kopia.

Och det har inte att göra med var man är…utan hur fattigt och turistexploaterar landet är.

Oskar

[LiisaDagger]
2009-07-03 20:11
#25

Upplevde en del liknande otrevligheter i Tunisien. Maken till efterhängsna araber säger jag bara! Försökte lura en på pengar så fort de fick chansen. Ville inte ens gå in på marknader eftersom de var så jobbiga. Nähäpp, det blev mycket strand och hotellvistelse den resan och inte ens där fick man vara ifred. Ville att man skulle köpa båtresor, kamelridning, vattenpipor, flipflops och blahablaha…Tur att man är hårhudat och kan säga ifrån på skarpen.

shareza
2009-07-08 00:17
#26

har tyvärr upplevt samma sak i egypten,då vi bodde i hurgada,blev nästan inslängda i affärer och ihälda sött äckligt rött te,,varken min man eller jag röker,,men ändå evisades killen med att vi skulle köpa en vattenpipa,,vi hade pengar men ville inte ha någon pipa,,till slut hade han lagt beslag på mera än en timma av vår tid innan vi med glåpord lyckades lämna affären.,,,vi hade varit i egypten tidigare,,men bodde då på en anläggning som heter magawich,,och är som en liten stad för sej,med privat strand,,vi blev förälskade i egypten vid det tillfället,,men fy sjutton efter andra gången aldtig mera egypte.shareza

Roberto
2009-07-13 00:34
#27

Jag tycker att velepa går väl häftigt fram i sin krtik om muslimländer. Själv har jag bott i Indonesien världens största muslimska land i 3år men aldrig uppfattat något negativt. När taxin kört runt och inte hittar adressen har det hänt mycket ofta att dom inte vill ha betalt utan bjudit på den. Har hänt många gånger att dom själv stoppar en annan taxi och jag har kunnat fortsatt resan mycket artigt gjort dessutom finns det taxameter på dom flesta taxibilar. Under mina 3 år där har jag aldrig känt mej lurad har även kunnat ta en promenad på natten till mitt hem utan att bli antastad. Det är mycket farligare att gå ut på natten i Sverige. När jag hyr ett hotellrum betalar jag för rummet oavsett hur många som bor vi är 5 st i fam. I Sverige och i många länder betalar man ju per persson helt sjukt anser jag då blir det dyrt Åk som turist men gör det i rätt land.

Annons:
cacao
2009-07-17 16:29
#28

Håller med TS i allt!

Egypten är det i särklass sämsta resmål jag någonsin besökt.

Dålig mat, påträngande försäljare samt detta med inhägnade turistanläggningar som bevakades av beväpnade vakter. Golfbanor med bevattningsanläggningar och strax utanför taggtrådsstängslensåg man små flickor som fick bära vatten i stora dunkar till sina familjer.

Lort, skräp och glåpord fick man sin beskärda del av så snart man vistades utanför den inhägnade "skyddade" turistzonen.

Besökte också Luxor vilket var än värre än Hurghada vad gäller dålig mat, otrevlig befolkning och framför allt lort..

Aldrig någonsin mera Egypten instämmer jag och fler av mina bekanta som har samma upplevelse av sina semestrar i Egypten.

//Suss

Medarbetare på sajten irishcob

 

LillaMu
2009-07-26 14:42
#29

Hej på er alla!

Trist att höra att ni alla är så missnöjda med Egypten. Jag har varit där 3 ggr och är förälskad i solen, värmen och Röda havet. Att snorkla i ett jätte akvarium är heeeeelt underbart.

 Något som däremot gjorde mig upprörd är att någon hade ristat in sin "tag" i  havet i korallerna. Hur i hela fridens namn kan man göra något så korkat???

Försäljarna kan givetvis vara urjobbiga, men det är de ju överallt inte bara i Egypten. har dock druckit deras röda "te" med dem många gånger och varit social och INTE köpt ett skit he he, så kan man också göra :-)

Det är inte heller så städat och fint överallt, men är det överallt här i Sverige då???…. (ja, jag vet att det är bättre här i Sverige, men…)

Jag har varit hemma hos några egyptiska familjer och ätit och det var hur gott som helst och inte blev jag sjuk.

Mycket beror nog på vad man har för inställning i stort. Man kan alltid hitta något att klaga på eller hur? samt tvärtom…

Jag kommer garanterat att åka tillbaka till Egypten igen och ni som inte gillade resmålet har ju möjlighet att åka någon annanstans :-)

rakuLotta
2009-08-02 21:03
#30

Vi har oxå vart i Egypten ett flertal gånger och har faktiskt den omvända uppfattningen. Det har vart grym service och de har verkligen vart jätte måna om att man ska va nöjd. Även försäljarna gick att handskas med med glimten i ögat och vi lyckades köpa tomma papyrus ark till riktigt bra pris.

Sen var kairo en hemsk stad, smutsig och hemsk trafik, men det är en del av landet och intressant att se andra delar av världen som inte är tillrättalagd för turisterna. Det är ju så det är, kulturkrock blir det när två så olika möter varandra. Sen håller jag med om att deras syn på kvinnor och västvärlden inte är rolig, men jag tycker ändå att landet i sig är ett fint resmål och att få så mäktiga upplevelser som pyramider och härlig dykning på relativt nära håll och hyfsad peng väger upp.

asvensso
2009-08-08 20:42
#31

Ummm…jag har varit i Egypten ca 10 ggr nu. Semesterorterna var Hurghada, El Gouna och Sharm. Jag bodde pa Sheraton eller Sofitel. Jag var mycket nojd. Jag haller med om att affarsidkarna ar jobbiga men det loser jag genom att INTE ga i narheten av dem och inte titta pa dem nar jag gar raskt forbi. Om de ar for nargangna satter jag upp en avvarjande handflata och sager bestamt " La!" och "Khallas!" som betyder Nej respektive Sluta!/Lat Bli!.

De  andra sju gangerna har jag varit i Kairo, Alexandria, Luxor och Aswan. Egypten har fantastiska kulturskatter och det ar synd att aka dit bara for att bada, tycker jag. Det ar OK vid Roda Havet pa den sidan men jag gillar i sa fall Jordaniens Aqaba eller Israels Eilat battre.

Att ga bland pyramiderna, att vandra bland templen vid Nilen i Aswan, att kika in i Tutankhamons grav i Kungarnas Dal, att se de koptiska kyrkorna i medeltida Kairo, att vandra i timmar pa varldens storsta egyptologi museum i Kariro, att se operahuset dar man forst kunde hora opera Aida uppforas, att se resterna av Pharos -fyrtornet i Alexandria….det ar mitt Egypten!

Ge Egypten en chans att visa det som inte finns nagon annanstans i varlden och jag lovar att ni inte blir besvikna!

velepa1986
2009-08-08 23:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

#29 Sverige är inte i närheten och se ut som egypten, inre ens i närheten, hur kan du ens säja så?! Så här såg de ut lite varstarns.. Även på trotoarerna!!

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/

velepa1986
2009-08-08 23:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Så här var de lite var starns oxå där barnfamiljer gick, kul och trilla ner i en sån här! I dom här slängde dom ner skräp, krossat glas och allt möjligt!!

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/

asvensso
2009-08-09 02:02
#34

Egypten ar inte alltid det bekvamaste stallet att resa till, det ar dammigt, mycket varmt pa sommaren, ingen ordentlig respekt for sophamtning, inga trottoarer etc. Men det ar ju charmen!! Allt kan inte vara anpassat sa att barnfamiljer i stora grupper med tvillingvagnar kan passera utan gupp i gatan. Sa ar det daremot i de flesta europeiska storstader. Dar finns det ocksa hissar och annat som hjalper barnfamiljer. Dar finns det ocksa barnmenyer med spaghetti.

Men varfor aka till Egypten nar man kan aka till ett harligt Ving-komplex i svensk betong med bamseklubb och asfalt och ramper overallt? Det finns ju bara en del av varldens historiska underverk dar …

Annons:
elyse
2009-08-09 04:04
#35

#34 Ving-komplex med Bamseklubb är en del av alla All Inclusive-hotell som finns, även i Egypten (ex Sharm El-Sheik, där en fd kollega till mig reste med barn och barnbarn). Visst är det olika standard i olika länder, men är det svårframkomligt och smutsigt så åker ju inte barnfamiljer dit och landet tappar en stor grupp potentiella turister. Hur landet fungerar påverkar såklart vilken typ av turister som reser dit.

rakuLotta
2009-08-09 15:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Vi bodde på jättefina all inclusive hotell när vi var i Egypten med bamseklubb och rubbet. Men detta är ju väldigt tillrättalagt för oss turister. Ger man sig ut i "verkligheten" i Egypten så ser det såklart annorlunda ut, så som på dina bilder velepa, men det är ju ett aktivt val du gör. Det är ju oftast samma vart du än åker i världen att det finns down town som kanske inte är lämpade att ta med barnen till men jag tycker det är intressant att se även de, inte för oss turister tillfixade områdena. Man kan ju inte räkna med att det ska vara så "säkert" som vi har det hemma i Sverige på dessa ställen. Då är det väl bättre att hålla sig inom turistområdena.

Här en bild över Kairo, inte världens vackraste stad får jag hålla med om, men alla kulturskatter gör resan minnesvärd trots skitighet och galen trafik.

Oskar
2009-08-09 21:07
#37

Jag tycker nog att ni som klagar på Egypten är lite gnälliga. En resa utomlands är ju inte som att åka till Skansen eller Skara Sommarland. Vill man ha det exakt som i Sverige så är det ju just i Sverige man ska hålla sig. Vill man däremot uppleva människor som har en annan historisk, kulturell, ekonomisk och religiös bakgrund, ja då ska man resa till ett annat land. Jag har svårt för de som klagar på ett land/folk baserat på en eller ett par veckor som turist.

Vi får tänka på att vi som bor i Sverige bor i ett av världens mest välmående land. Dvs med några få undantag så reser vi alltid till ett fattigare land när vi reser utomlands.

mvh
Oskar

velepa1986
2009-08-10 12:08
#38

Nej nej, absolut inte ska de vara som att åka till Skansen.
Men när jag lagt mycket pengar vill jag få en trevlig upplevelse. De är därför jag reser, härliga minnen och upplevelser.
Tänk att bli inlåst i en Taxi när man är i ett totalt främmande land, bli skälld på för att man inte har råd att handla vissa grejer! De för mej ska inte få hända..

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/

asvensso
2009-08-10 13:20
#39

OK, taxi-incidenten och otrevliga forsaljar-upplevelser som folk berattar ar objektivt sett mycket obehagliga och jag kan forsta att det far alla att ma daligt. Kanske ar det troligare att det hander i Egypten an i Sverige. A andra sidan blev en studiekompis valdtagen av en taxi-chaffis i Sverige och jag har haft nojet att aka med en som va berusad. Sa det fins ju idioter overallt.

Jag har rest valdigt mycket bade som privatperson och i mitt yrke. Jag ar ocksa utlandssvensk sedan nastan 20 ar. Jag har traffat otrevliga manniskor fran de flesta kulturer faktiskt. Bade pa deras hemmaplan och pa min egen. For att ta ett exempel, sa blev jag ofta kladdad pa av fulla svenska killar i barer i Stockholm, packade engelska fotbollsfans raglar utanfor min lagenhet varje gang det ar hemmamatch pa Stanford Bridge och staller sina olflaskor pa mitt fonsterbleck, nar jag bodde i Soho ringde berusade manniskor pa min dorrklocka mitt i natten och skrek och rapade och spydde ner min trappa, jag har blivit ranad tre ganger, fatt planboken snodd ett flertal (alla ganger av svarta killar, liksom alla mina kompisar men ingen av oss hyser agg mot alla svarta killar for det), jag har blivit matforgiftad i Karachi men fortfarande allra sjukast i hela mitt liv av salmonella med komplikation i London av mat jag kopte pa trevligt snabbkop, jag hade inbrott i Sverige,

En fd pojkvan till mig var otrogen, han ar finne.

Trots allt: London ar varldens basta stad tycker jag! Smutsig, stor och bullrig men en otrolig charm. Jag alskar Sverige och ar stolt over att vara svensk. Jag har vanner av alla kulorer och trosbekannelser. Jag tycker finnar ar minst lika trevliga som andra folk.

Svenskar har ganska daligt rykte for allt supande utomlands sa vi maste nog jobba lite pa den imagen innan vi klankar pa fel i andra kulturer och gropar i gatan. Man kan bara inte avfarda ett helt land och hela dess befolkning. Manga i andra lander tycker t ex att det ar viktigare att inte bli berusad, speciellt nar barnen ar med, an att det ar lite skit i hornen har och dar. Dvs den moraliska hygienen ar viktigare.

Sa innan man domer ut ett helt land far man ha i atanke om man sjalv vill bli ihopbuntad med en grupp krakande, stupfulla svenskar med flagande nasor som raggar brudar pa semestern. Eller barnfamiljer med fritt uppfostrade barn som gor allt poolbadande omojligt for andra hotellgaster. Inte det? Det ar tyvarr fler som har den bilden av oss pa semesterorter an de som vet nagot om vikingar, nobelpris, IT-boom, kullager, aga-fyrar och Strindberg. Det ar allas var uppgift att andra pa det.

Att resa maste vara att oppna sinnena och uppleva nagot annorlunda.

rakuLotta
2009-08-10 15:51
#40

#39. AMEN!

Bra skrivet

batski
2011-01-27 16:56
#41

Jag vill gärna åka till Egypten nån gång för att se pyramiderna, sphinxen och Luxor och så hade det kanske varit mysigt att åka båt på Nilen.

Men jag är beredd på att det kommer bli både jobbiga kultukrockar och lura-de-rika-västerlänningarna-på-pengar attytyder. Så är det tyvärr i en del länder.

Jag har faktiskt en fb-vän från Egypten. Kanske ska fråga henne om hon vill hänga med mig när jag är där så kanske det blir lite lugnare 
Tungan ute

Annons:
Emelie
2011-01-29 00:02
#42

#19 Det där var rasistiskt vad du än säger! Jag blir faktiskt illa berörd när du säger så. Hur många muslimlimländer har du varit i? Ett? Då har du ingenting att säga till om.

Tror du verkligen att alla muslimer beter sig så illa som egypterna gjorde mot dig? Då tror du helt fel kan jag säga. Jag har träffat hur många trevliga muslimser som helst, och dessa tänker och agerar precis som en helt vanlig svensk människa gör.

Jag blir så arg när folk generaliserar och tror att alla muslimer beter sig som grisar och inte tycker kvinnor är värda någonting, hur kan man ens tro så?

Jag har träffat så många fler idiotsvenskar än idiotmuslimer i mitt 20 åriga liv, så tro för all del inte att muslimer är mindre bra än några andra människor.

Jag blir även arg när du säger "arab/muslim" länder. Det är en sak om du har emot islam, men vad har en arab med saken att göra? En arab kan vara kristen, buddhist, hinduist, ateist eller vad som helst.

Nej, jag förstår faktiskt inte vad det är du försöker säga.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

batski
2011-01-29 12:45
#43

#42 Ehh, tycker grisar att kvinnor inte är värda någonting? Flört

Emelie
2011-01-29 15:26
#44

#43 Tror inte grisar tycker män är värda så mycket heller! ;) Om någon inte kommer med mat förstås.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

velepa1986
2011-03-05 21:47
#45

#42 Jag tycker inte att de va rasistiskt att säga att jag inte vill åka till ett muslimland nå mer. De va så förnedrande och jag tänker inte utsätta mig för de en gång till, de finns andra världsdelar att besöka. :) Vi vart jagad på hotellområdet av försäljare också så de va ingen vidare semester vi hade..

Jag har också träffat "idiotsvenskar", men jag har träffat fler idiotmuslimer i min vecka i egypten än mina 24 år i sverige :) Kanske hade vi otur, kanske är de deras syn på kvinnor - men vi har provat i alla fall. :)

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/

batski
2011-03-08 20:10
#46

Fast grejen är att alla muslimska länder inte är likadana. Malaysia t ex. har jag hört är rätt soft. Har dock inte varit där själv.

velepa1986
2011-03-09 08:23
#47

#46 Större buddhistiska minoriteter finns i Indonesien, Japan, Kina, Malaysia, Singapore och på den Koreanska halvön. Buddhismen har även spridits till Europa, Amerika och Australien, medan den inte har fått något fotfäste i Afrika eller i Mellanöstern och den övriga muslimska världen

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/

Emelie
2011-03-13 15:02
#48

#47 Ja, me Malaysia är ändå ett muslimskt land med muslimska värderingar. Jag har hört att det är nice där jag med.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Annons:
Medlem
2011-04-20 10:19
#49

Jag är muslim från mellanöstern och har bott i olika delar av mellanöstern. Det finns visst tråkiga typer där som även jag blir irriteradpå men majoriteten är trevliga och hjälpsamma.

I fjol åkte jag till Syrien för att träffa mamma och moster där. Vi var där i 3 veckor och det var såååå underbart. Ett mycket fint land med mycket fina människor. Vi gick och promenerade mitt på natten. Ibland ville vi äta något klockan 3 på natten så vi bara gick ut till en restaurang och åt gott.

När jag var liten mötte vi många västerländska turister i mitt hemland och många ggr har vi bjudit in dom att äta och umgås med oss. Fortfarande gör min familj så när de åker till landets sevärdheter och möter turister. Vi tog även emot en familj från England på 90-talet och de bodde hos oss i 2 veckor. De fick allt gratis, mat och boende och även pengar när de skulle hem. Arabländerna är kända för gästfriheten till skillnad från andra länder.

Denna kommentar har tagits bort.
eremiten49
2013-03-11 11:33
#51

Jag har varit i över 100 länder,o otrevligast har jag blivit bemött i arabisk-muslimska länder(utom i Förenade Arabemiraten).Mycket tiggeri  o påtaglig nonchalans mot alla som inte är muslimer.Nu menar jag inte att alla är sådana,men det intrycket övervägde.Dessutom ska vi kvinnor anpassa vår klädsel efter deras syn på kvinnor,vilket deras kvinnor inte vill göra hos oss.Det är ju klart också så ,att ju mer vi krigar o bråkar därnere,desto svårare blir situationen.Jag upplever muslimerna i ex.Malaysia,Indonesien,o andra östasiatiska länder,som mycket trevligare.

[Tilde]
2013-03-19 10:10
#52

Scam City tipsar jag om! En dokumentärserie där en brittisk man reser runt i olika länder som är kända för att lura folk på pengar! Där får man se vad man ska se upp för och hur man kan lösa situationerna.

Enda gången jag/min familj har blivit illa bemött var av en invandrare i Barcelona i en mataffär. Han försökte lura oss på pengar och kallade min mamma för "bög" för hon vägrade betala så mycket, inte så smart då hon har bott i Spanien och är flytande på spanska. Kan ju säga att vi inte gick dit igen.

FunkyShrimp
2013-04-02 14:06
#53

#2 nej tyvärr är det inte bara otur. Det är så det är och det händer väldigt ofta.

Dolomit60
2014-06-05 06:41
#54

För mig känns inlägget totalt obegripligt !

Jaghar varit i Egypten två gånger.

Första gången var jag bara längs kustremsan i Sinai, omkring Sharm El chek.

andra gången åkte jag igenom Sinai, och stannade nån vecka i Suez, varefter jag åkte till Kairo, där jag befann mig i någon dryg mnad.

Jag han ALDRIG  i hela mitt liv blivit så trevligt och behagligt bemott som i Egypten.

OK- bättre kok har jag upplevt lite har och därgenom åren…… Men mäniskorna ….! ! !

För att vara en tursitort av det formatet är det närmast otroligt att landet inte blivit mer sönderexploaterat än det har …..

Jag var i bazarer - givetvis det vanliga klöpslåendet som kan kännas lite ovant fo¨r en västeurope´, mendet är ju nästan en del av charmen, jag var hemma och bes¨kte två familjer, träffade dagligen ett gäng studenter i på torget i Kairo, snackade med beduiner i Sinai….. och fok var så trevliga skjutsade mig till vandrarhemmet, och visade mig vägen, och var nyfikna på Sverige och jagvet inte vad allt.

Jag försökte lära mig lite arabiska och Egyptens historia när jag var där, och när dom märkte det tyckte dm det var kul att jag intresserade mig, och ville hjälpa mig med språket, och Efteråt fick jag nästan en lite dålig smak i munen när jag tänkte på hur vi i det välbeställda Sverige behandlade folk från exempelvis nordafrika, samtiodigt som jag som (förhållandevis) rik turist där blev uppvaktad, och p+åpassad med en otrolig gästfrihet, av folk som inte ägde mycket mer än kläderna dom gick i, och den betongbunker dm bodde i.

Detta var visserigen innan dom byggde ut turistkomplexen längs kusten i Sinai, som jag senare har hört om.

Jaghar även snackat med andra mäniskor som varit i just Egyten, ch alla jag har snackat med är direkt ÖVERVÄLDIGADE av hur väl dom behnadlats i just Egypten !

Att det skulle ha med muslimsk kultur att göra tror jag är rent nonsens !

Jag har vaarit i ETT "muslimkst land en gång där jag blev irriterad på hur jag behandlades.

Annars har jag mött muslimsk kultur i Kenya, Nordindien, Egypten, och Israel Jag har även arbetat tillsammans med en musim i Israel, och kännt en rad muslimer här i Danmark (Jagbor i Köpenhamn)

Det har aldrig varit något problem !

Jag tror helt enkelt att ett bra råd är att läsapå om stället, och dess traditioner, acceptera olikheter som en del av charmen med att resa, och åka till ställen där det inte dräller av turister i förväga !

För givetvis, om fattiga mäniskor vänjer siog vid att det kommer omkringvandrande penningpåsar i flock som dom aldrig får n ågot personligt förhållande till, så riskerar man ju att det urartar i en situation där bondfångeri avturister blir sport….

Det har jag sett i massor av länder - ja, tillochmed i Stockholm, Köpenhamn, och n ån stad i Tyskland som jag inte minns vad den hette längre ens…….

Men Egypten är et utmärkt turistmål !

Jag är övertygad om att beskrivningen i trådens början hjandlar om att man haft extrem otur bara ! ! !

Upp till toppen
Annons: