Annons:
Etikett3-europa-utom-sverige
Läst 1794 ggr
bredano
5/7/09, 10:02 AM

Spanien!

Jag och min pojkvän skulle vilja åka till spanien i sommar men har ingen aning om vart.

Inte till öarna utan till fastlandet, vi vill ha en sol semester och ingen storstadssemester, huvudstaden och så går bort..

Sen skulle jag vilja bättra på min spanska så helst inte ett ställe som det är fullt av turister på, och om man går ut så är hälften man träffar svenskar.

Skulle vilja veta om ni har några platser att rekommendera, eller något ni inte skulle rekommendera. och hur hittar man billigt boende där?

Annons:
Oskar
5/7/09, 11:28 AM
#1

Låter som en resa jag själv skulle vilja göra. Har bara varit på Kanarieöarna vilket ju knappast är samma sak som fastlandet. Skulle jag resa till Spanien skulle jag resa till de norra delarna.

bredano
5/7/09, 4:38 PM
#2

Jag har hört bra saker om norra Spanien, men de pratar väll katalanska där?

Oskar
5/7/09, 5:01 PM
#3

Har inte så stor koll på vilket som är huvudspråket där. Fast det kanske inte är bästa stället att åka till om man ska lära sig spanska…

elyse
5/9/09, 7:36 PM
#4

Barcelona är en populär stad att resa till och den är säkerligen blandad nog för att folk ska tala både spanska och katalanska. En fd klasskompis till mig åkte dit för att plugga just spanska.

AndersE
5/10/09, 12:15 AM
#5

Jag har bara varit på Costa Blanca på Spanska fastlandet. Det var några år sedan och då var det mycket som du säger - väldigt mycket turister. Det som hänt sedan dess är ju att Spanien fick Euro samt en välståndsökning. Det betyder att Spanien blev för dyrt för turister, men att spanjorerna fick det bättre.

I det område jag besökt såldes fler och fler hus och lägenheter till spanjorer. Så jag tror man kan våga sig till gamla "svenskställen" och upptäcka att det talas spanska!

Adamus
5/10/09, 2:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Sol finns det överallt här, turistigt blir det så fort vattnet eller utsikterna tittar fram. Lyfter två tummar för staden Castellon de la Plana eller grann-/havsstaden Grau. Få se när jag får ihop några fler rader om mina senaste 3 mån här ;)

Annons:
elyse
5/10/09, 5:45 PM
#7

Ojdå, såg först nu att ni ville ha en solsemester. Men blir det så många tillfällen att faktiska prata med lokalbefolkningen då, om man ändå ska hänga på stranden?

bredano
5/10/09, 8:43 PM
#8

Nej alltså vi kommer självklart göra andra saker än att hänga vid stranden hela dagen! Åka runt lite och eventuell hyra bil!

Men vi har varit på ett antal storstadsweekends nu i olika länder nu och därför känner vi att vi inte vill åka på en sådan igen. Därför skrev jag solsemester! Tungan ute Vi vill alltså helst inte till Barcelona eller Madrid, fast det skulle iof gå bra att utgå därifrån och äka iväg någon annanstanns senare! Ca två veckor hade vi tänkt!
Men som sagt, vi vet inte så mycket om spanien, därför skulle vi vilja ha tips om platser, städer, sevärdheter och liknande som är värda och besöka och försöka utgå från det..

Det är självklart turister lite överallt, och vi behöver inte hamna ute i en liten by där det absolut bara finns Spanjorer. Men som jag skrev innan vill jag inte att det ska vara smokat med bara turister och massa från norden överallt vilket många jag känner upplevt ..

En annan sak är om någon kan säga om ni rekomenderar att åka en speciell månad eller så?

[Carpinus]1
9/19/17, 10:45 AM
#9

#8 Hänger på  raden  "…vill jag inte att det ska vara smockat med bara turister och massa från norden." På samma sätt tycks svenska husköpare i Spanien resonera. 

"Jag var inte alls sugen på att bo där det bara är svenskar och engelsmän. Jag ville ha det här genuint spanska", säger en Spanienflyttare i Expressen.

http://www.expressen.se/dinapengar/nya-spanien-trenden-hus-bortom-turistorter/

Upp till toppen
Annons: