Resor iFokus

Resor

Etikett9-övrigt
Läst 1356 ggr
Pia
0

Ryanair på bar gärning

Någon som såg dokumentären om Ryanair på TV4 ikväll? Visserligen kan det mesta vinklas, men nog tyckte jag det hela var tämligen obehagligt och oroväckande… Jag har själv aldrig rest med Ryanair, kan väl inte påstå att jag blev så sugen på att göra det heller…

Ida
0

Jag har inte heller rest med Ryanair, men efter att ha jobbat på en spansk flygplats vet jag att de tummar lite på säkerheten och annan flygpraxis. Det blir så när det är bråttom och ska vara billigt, det gäller fler lågprisbolag.

charlie
0

Problemet ligger väl inte hos bolagen, snarare hos resenärerna. Det är resenärer som bestämmer vad de tycker är viktigtast.  Det är ju snare de som de borde trycka upp emot väggen om någon.

---

Ida
0

#2 Självklart är det så och det är därför alla dessa lågprisbolag dykt upp - för att det finns en enormt stor efterfrågan. Priset är numera det största konkurrensmedlet på många rutter och då ser man som resenär kanske inte alltid vad som får ge vika…

Såg inte den där dokumentären, men jag kan tänka mig att de försöker göra lite sensations-tv av all uppmärksamhet debatten om flygsäkerhet skapar. Det är inte alltid så illa som det kan verka, men man "kryddar" och vinklar gärna inslagen något för att få bättre effekt.

Emma
0

Jag såg dokumentären, och visst är det lite läskigt om inte säkerheten alltid är så bra som den borde. Men det är bara säkerheten som oroar mig. Att man inte får mat, att planen är försenade, att det är lite snuskigt och stressigt vet man ju om när man bokar.

Susanne
0

Jag åkte till Skottland med dem. Sjaskigt men billigt, fast de tog mig ju från A till B som jag ville. Idag kanske jag skulle välja något annat bolag. Det hänger ju på hur billiga stolar man får tag på.

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Emma
0

Det finns ju andra billighetsflyg som känns helt ok. Jag har flugit en del med germanwings och hlx. Jättebilligt om man har tur, och känns inte alls sunkigt eller stressigt.

Oskar
0

Jag tror att snart kommer flyget inte att vara mer glamouröst än bussen och tåget. Kanske till och med tvärtom, för idag är det ju tiden som är dyrbar och att då ta sig tid att åka tex tåg istället för flyg är ett tecken på exlusivitet.

Tror också att det kommer bli större skillnad på de olika klasserna, oavsett transporsätt. För inte så länge sedan var ju (nästan) enda skillnaden mellan affärsklass och ekonomiklass på flyget att man fick gratis drinkar och på tåget att man fick morgontidningen.

Att lågprisflyget tummar på säkerheten tycker jag är riktigt illa. Det kanske dessutom tvingar de vanliga flygbolagen att följa efter…

Oskar

AndersE
0

Det känns tyvärr som en trend som inte bara berör flyget - att priset är enda konkurrensfaktorn.

Det är väl därför världen översvämmas av RyanAir's, Euroshopper och Eldorado…

Det är bara att övervintra och hoppas att vi blir några fler som tycker att det finns andra värden i livet…

rumpino
1

jag såg inte dokumentären själv men har en polare som är flygkapten på ryanair. han hade inte heller sett hela dokumentären .. men hävdade ett mkt var 'fejkat'. typ den där hon satt o sov hade de riggat i ordning tillsammans med värdinnan etc.

nu var inte han direkt neutral i frågan … men av alla bolag han arbetar på ansåg han att ryan air var den bästa arbetsgivaren.

AndersE
0

"av alla bolag han arbetar på…" ?

Det jag hört är att piloterna har relativt bra anställningsvillkor, Ryan Air har dessutom nya flygplan. Däremot har jag hört en del som tyder på att anställningsvillkor, utbildning osv för kabinpersonalen är riktigt dåliga.

rumpino
0

jag tror det är hans tredje

AndersE
0

Då gissar jag att det varit mindre bolag tidigare…?

rumpino
0

hmm .. bra fråga! jag vet faktiskt inte. han har varit stationerad utomlands och vill komma 'närmare' sverige som hemmabas, därför han har bytt endel .. tror jag iaf  =)

LinneaG
1

Jag har rest med ryanair 3 ggr, ingen större skillnad
mot andra bolag…

Oskar
0

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=533431&previousRenderType=3

Ha. Ganska kul. Man undrar om något liknande skulle kunna hända med något av "fullpris"-bolagen?

Oskar

Pia
0

Åh jösses…:)

AndersE
0

#14 En av poängerna med dokumentären (#0) och mycket av den debatt som varit kring lågprisflyg är väl just att du som passagerare inte märker om det är brister i flygsäkerhet.

Du förväntar dig att myndigheterna ska sköta kontrollen åt dig, men myndigheterna ägnar sig mest åt att sätta upp regelverk. Den mesta kontrollen görs av bolagen själva - dent så kallade egenkontrollen.

AndersE
0

#15 Kul ja!

Jodå det har hänt i Sverige också. Landning på Emmaboda istället för Ronneby t.ex…