Resor iFokus

Resor

Etikett3-europa-utom-sverige
Läst 1708 ggr
AndersE
0

Restips 15 juli tre dagar

Jag tänker mig att åka på minisemester 15-16-17 juli, 2-3 nätter. Räknar med att flyga från Sturup eller Kastrup.

Det blir jag och två tonåringar och vi är mest intresserade av kultur. Tanken går åt någon ötseuropeisk huvudstad, gamla slott, muséer, stadsvandringar, lite god mat.

Har någon något bra tips?

Kazen
0

Jag kan rekommendera Krakow eller Katowice i Polen. Dit kommer ni enkelt via Sturup med det ungerska flygbolaget wizzair. Budapest är ju annars aldrig fel. Samma flygbolag gäller där.

AndersE
0

Tack, jag har funderat lite på Polen, och även varit inne på Budapest.

Vad tittar man på där?

AndersE
0

Jag har tidigare kollat in Prag med SAS. Då kunde vi åka tor för drygt 6.000:-

Lite märkligt att lågprisflyget Wizzair till Budapest kostar över 10.000:-

AndersE
0

Däremot fanns det sanslöst billiga biljetter till Katowice - under 500:- för alla tre tor!!!

Oskar
0

Kanske Riga eller Vilnius? I båda dessa finns mycket historiskt och kulturellt att se. Och borde inte vara alltför dyrt att flyga dit.

Eller kanske Istanbul?

Oskar

Kazen
0

Budapest är en fantastisk stad som har allt. Den är inte pittoresk som tex. Prag eller Krakow, mer pampig med sina broar över Donau, parlamentet, citadellen med utsikt över staden m.m.. Något som ni inte får missa är att gå på ett eller flera bad. Det finns åtskilliga väldigt centralt i stan och som är lätta att ta sig till. Byggnaderna är otroligt vackra och rymmer varma och kalla källor, vanliga simbassänger, plats för solstolar, fik osv. och gör Budapest till en lämplig sommarstad.  

Krakow är mer pittoresk, med vackra byggnader, mysig stadskärna, kultur, historia och konst. En utflykt till Auswitz och Birkenau kan rekommenderas om man inte varit där. Tungt men intressant. Ligger några mil utanför Krakow dit det går tåg och säkert arrangerade bussturer.

Låter konstigt med flygpriset. Kanske är det ett tillfälligt fel för biljetterna brukar kosta mellan 29 kr och några hundralappar. Trevlig resa!

AndersE
0

#5 Istanbul har jag inte tänkt på!

#6 Tack För beskrivningen, och Budapest är lockande!

Kazen
0

En vän besökte precis Prag. Blev väldigt besviken och tyckte staden förvandlats till ett turistgetto. Kanske något att tänka på. Själv var jag där för knappt tio år sedan och gillade verkligen staden.

AndersE
0

#8 Ja, det låter ju inte så kul…

dudd36
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Res till Krakow, vandra i den gamla delen av staden,  slottet Wawel, Mariakyrkan  och ta en buss och till Wieliczka och den gamla saltgruvan där,  det inte är långt dit. Det är en enastående upplevelse att vandra i saltgruvans orter och djupt under marken finns en hel katedral uthuggen ur saltet i naturlig storlek. Gruvan har varit i bruk sedan 1200-talet och det finns även sjöar under jord. Det är faktiskt rent spektakulärt och ett äventyr.

AndersE
0

#10 Tack! Det låter verkligt spännande!

AndersE
0

Nu blev det i alla fall Prag. Fick tag i billiga biljetter och har bokat billigt lägenhetshotell centralt. Planerar att promenera i centrum, titta på sevärdheter, shoppa och äta…

Kazen
0

Ha ha du valde det som ingen av oss rekommenderade. Bra gjort. Våga ta egna initiativ Flört.

Allvarligt talat är Prag en fantastisk stad och ett absolut måste om man aldrig varit där. Hoppas ni får en trevlig resa. Ser fram emot en rapport.

AndersE
0

#13 :-) Jo, det blir nog en liten artikel i slutet av juli…

Oskar
0

#12 Prag är nog inget dumt val. Hoppas det blir lyckat!

mvh

Oskar