Brussels Airlines - varning
Kom hem från tre dagar i Bryssel igår kväll, varav två dagar utan bagage. Imponerad? Inte så värst.
Krånglet började på Bromma. Flyget var försenat, och vi fick diverse förklaringar. Dels var det överbokat, och några måste "frivilligt" avstå sina platser - annars blir vi stående. Dels var det dålig bärighet i luften (va?) och vi kan inte lyfta, för tungt plan. Dels var det strul med tullen. Sent omsider fick vi gå ombord, och fick då beskedet att *inget* bagage som skulle till Bryssel (alla med vidare flighter fick i alla fall sitt bagage) skulle tas med. Alls.
Kö, kö, kö på Bryssels flygplats. Vi fick fylla i varsin blankett om förlorat bagage (även om det då inte VAR förlorat, utan bara försenat - av dem själva), och det tog hur lång tid som helst. (Vi var en grupp på 17 personer.) Bagaget skulle komma nästa dag, i bästa fall. Overnight kits? Nä, slut. Killen bakom disken skulle rekommendera sin kundtjänst att ersätta direkta utlägg upp till 50 euro per person.
Raskt in till Bryssel. Trodde vi. Tåget fick fel på dörrarna och kunde inte köra vidare. Okej, taxi genom rusningstrafiken. Snabbt incheckat. Och så iväg till närmsta varuhus, en halvtimme innan stängning, för att försöka hitta lite nödvändigheter. Vi var inte där på nöjesresa, utan för en massa viktiga besök på bland annat europaparlamentet och kommissionen, så att gå i våra reskläder i flera dagar = inte så kul.
Tack och lov var resan betald med AmEx Gold, och de ersätter utlägg med upp till 2500:- per person. Nackdel, att det måste betalas på samma kort. Så killen med kortet fick vackert stå i kassan och betala allas inköp. (Småroligt men ganska hysteriskt, pga tidsbristen.) Ryckte åt mig en kofta (både kofta och jacka låg i väskan - och Bryssel var kallt!) och ett linne, och det allra nödvändigaste i hygienväg.
Hela onsdagen var fylld av möten och våra väskor skulle ju finnas på hotellet när vi kom dit för att byta om till middagen, så allt var lugnt. Trodde vi. Men fyra väskor - bland annat min - saknades fortfarande. Totalt sammanbrott. Jag var fullt beredd att ringa upp dem och be dem ha kvar min väska på Bromma istället - det skulle antagligen gå fortare..
Nåja. Till middagen, i samma kläder och utan smink, och sen när vi kom tillbaka vid midnatt så fanns faktiskt väskorna där. Alltid nåt. Ungefär tolv timmar innan vi skulle åka hem igen.
Så. Varning, varning. Uppenbarligen hade Brussels Airlines prioriterat att ta ombord någon frakt istället för passagerarnas bagage. Jäkligt mycket strul.
Vilken rysare!
Några reflektioner:
- Det kan ligga något i "dålig bärighet". Banorna på Bromma är ganska korta och startförmågan försämras om det är väldigt varmt.
- Jag har själv flugit en del mellan Kastrup och Bryssel med SN och aldrig haft någar problem.
- Uppenbarligen var det väldigt struligt på Bromma. Jag tycker man kan acceptera att något blir fel - men inte att man hanterar det dåligt. Självklart ska de ha tillräckligt många "kits" och självklart ska ni direkt få besked om hur mycket ersättning ni får, så ni vet vad ni kan handla.
- När det gäller frakt - jovisst, frakt betalar sig bra för flygbolagen, så det brukar vara "standardkonspirationsteorin"…