Resor iFokus

Resor

Etikett9-övrigt
Läst 722 ggr
Oskar
0

Påverkar ditt resande miljön?

Dagens Nyheter har tagit fram en "utsläppskalkylator" där man kan se hur mycket koldioxid en viss flygresa släpper ut. De har också räknat ut vad denna klimatpåverkan kostar i kronor. Ganska intressant!

http://www.climatecare.org/dagens/airtravel_calc.cfm

Gå in och räkna ut vad just din resa kostar miljön och skänk sedan motsvarande summa till WWF eller liknande!

Oskar

precis
0

Norge har tagit fram en "frivillig" co2-skatt vid utrikesflygningar. jag skulle gissa att inte så många betalar den "frivilligt" förrän den blir obligatorisk och i samarbete med alla västländer….

Pia
0

Jättebra initiativ, det skall jag tänka på!

Tyvärr så håller jag nog med om det du säger, precis…

precis
0

det kommer allt mer klagomål emot detta "dåliga-samvete-system" att man betalar en slant för att flygbolaget ska köpa motsvarande co2-utsläppsrätter från en skitig fabrik i t.ex. Indien/Kina, som sen bara påstår att de minskar sina utsläpp och istället bara tjänar mer pengar.

så jag tror det är mycket bättre att köpa/plantera träd istället… och att minska ner lite på sina flygmiles något varje år… (några av dina resor kanske passar lika bra med tåg) …tills någon global granskningsmyndighet får fram en standardkontroll som är lika för alla bolag i utsläpps-systemet.

Highlandertess
0

Jag har bara flugit 2 gånger tur och retur nånsin i mitt liv så jag tror inte jag bidragit till så mycket. Skänker regelbundet pengar till olika miljö- och djurfonder och gör även en del aktivt själv. När jag reser inom Sverige (längre sträckor) blir det mestadels tåg eller buss och bil åker jag inte så ofta ändå. Är inte lat så kortare sträckor går jag eller cyklar ;-) Förutom de dagar då min värk är på dåligt humör. Då blir jag beroende av bil om jag ska nånstans.