England - funderingar
I sommar ska jag och två kompisar åka till England, men jag har lite frågor och funderingar som jag hoppas någon kan svara på.
Hur lätt är det att åka kollektivt? Är det problematiskt att ta kollektivtrafik mellan olika städer? Hur betalar man och vad ligger priserna på?
Angående boende, som jag fattat det är det dyrast att bo i London, även om jag hittade hostels med väldigt bra priser. Är det lämpligast att bo i London som turist eller kan man bo i någon annan stad och ändå få ut mycket av sin vistelse?
Hur är nattlivet i England?
Anledningen till att vi åker till just England är för den underbara landsbygden och dom fina städerna. Kulturen och allt därtill intresserar mig och sålänge det är lätt att ta sig runt så är det inget krav att bo mitt i smeten.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
till exempel kostar buss mellan London och Liverpool ungefär 100-200kr med megabus ( uk.megabus.com ) så det är ju lite andra priser än här i Sverige :-) Vi var i Edinburgh för några veckor sen och det är väldigt vackert i Storbritannien! Kan tänka mig att det är lika fint nere i England också. Vi funderar på att flyga till London och åka buss till Manchester eller Liverpool i vår. Håller med om att priserna på hotellen i London kostar lite… och de har inte samma standard som i SV, ett fyrstärnigt i GB är som ett trestjärnigt i SV. Hade ni tänkt bo där under en längre tid, till exempel en månad eller så… så kan ni ju alltid hyra en lägenhet under en månad någonstans mitt i Eng så är det ju närmre till alla olika platser och ni får säkert billigare boende än mitt i London.
Vi ska vara där i ca 10 dagar, så jag vet inte hur mycket man tjänar på att försöka få hyra en lägenheten.
Tunnelbanor och sånt, är det något som funkar där eller är det buss och taxi som gäller?
Sabina
www.anibaz.blogg.se
vet inte riktigt hur det är med tunnelbanor men är ni ute efter att se naturen så är det ju tåg eller buss ni ska satsa på!
Kan inte svara på alla frågor men kollektivtrafiken fungerar väldigt smidigt och precis som #1 sa är det lite andra priser mellan städerna. Vi åkte tåg mellan städer och det gick både snabbt, var relativt billigt och bekvämt.
När det gäller boende vore det roligt om någon med erfarenhet av B&Bs kan berätta lite!