Ny gissa tråd
Jag startar helt frankt en ny gissa-tråd här, i avvaktan på att det skall droppa in lite ledtrådar eller rätt svar i den här originaltråden…:)
Så vad är det här fotot taget, land, stad/ort och ställe? Klurigt minsann:)

Ha…ingen aning. Fast har svårt att tro att det är i Sverige. :)
Oskar

Rätt: ej Sverige:)
Ledtråd: mycket varmare

Är landet berömt just för detta? :)
Oskar

*S* Nej inte direkt, men det finns många märkliga saker i detta stora land.
Det ser ut som taket i en bar som är dekorerat med de kvinnliga besökarnas BH:ar?
Så efter lite konsultation med min vän G kom jag fram till att det måste vara Boothill Saloon i Daytona Beach, Florida.
Tom

Inte helt rätt, Tom, men sh-t ganska nära får man säga!
Bar = rätt
Florida = rätt
Resten fel…
Vild chansning…USA, New Orleans, Bourbon Street?
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.
Kan det vara i Miami i USA??
Hmm, Jag trodde inte att det fanns så många barer med den inriktningen.

Så det var inte en av Boothillbarerna?
Tom

Nope, inget av ovanstående:)
Kanske något amerikanskt som sprider sig från bar till bar?
Orten i sig har ett rykte om att vara välkomnade för alla sorters människor. Och tja baren är lite speciell, och udda…
Hmm, jag trodde att det var hyffsat unikt. Då får vi väl plöja igenom alla barer som har den gimmicken…
Coyote Ugly Saloon verkar vara den mest kända så vi börjar med den?
Tom

Nope. Bäst att komma på orten först tror jag…
…har ett rykte om att vara välkomnade för alla sorters människor.

Kan ni tänka er en bar med kalsonger i taket!? :)
Oskar
#13, Ja men när du skrev det första gången kom jag så klart att tänka på New Orleans men det ligger väl inte i Florida vad jag vet. I resterande USA vet jag inte var de skulle ha den inställningen?
Så nu har jag koncentrerat mig på Florida…
Tom

Ha, ha, nu blir jag ju riktigt nyfiken på om det finns en bar med bara kalsonger i taket! Eller vadå trosor också för den delen.
Jag funderar inte ofta på det *lovar* men hur går sådant häringa till eg, tar man med sig en extra BH eller rycker man av den man har? Och varför?? Någon som faktiskt vet?
Fortsätt du gissa, Tom:)
Nix, jag kom på konceptet och förutsättningarna. Nu får någon annan göra finliret ;-)
Tom

Ok, jag väntar ivrigt…

bangkok? =)

Nej, vi har redan konstaterat att det är Florida som gäller…;)

Fort Lauderdale? Key West?
Oskar

tallahassee?

Japp, Key West är det. Nu är det bara att gissa sig fram till baren och vad som gör den speciell (ja förutom takdekorationerna då…:)

Owawawaw!! Så jag hade rätt!? Och utan att använda Google. :)
Oskar

Jappamente, nu återstår bara själva stället så blir det ballonger och serpentiner:)
capt. Tony's som tidigare hette Sloppy Joe's där Ernest Papa Hemingway brukade hänga kanske?
Tom

Hmm…är det landets flagga man skymtar? Ser ut att vara ljusblå och vit…men vilket land har en sådan flagga….
Oskar

Paris? Budapest? Prag? Alla goda ting är tre:)
#29 Det är nog landets flagga - fast svårt att se på vilket håll flaggan hänger… Färgerna stämmer i alla fall. (Röd, vit, blå.)
#30 Goda ting visst - men fel svar!

Luxemburg?
Oskar
#32 Korrekt!
(Hjälpt av "Hur många resor?")….?

He…ja jag hade någonstans i bakhuvudet att Luxemburg hade nämnts…och så kollade jag upp flaggan. :)
Oskar

Äsch då, men grattis Oskar:)

Ny bild?

Thailand?

nope men i asien :)

Hmmm…jag slänger ur mig en ren chansning… Bali?
Oskar

nope
en ledtråd eller fler gissningar?

Ledtråd:)

sydöstra asien :)

Vietnam?

Oskar, näe. men det ligger ganska nära

flaggans färger är röd blå vit och lite gul.

wee Rätt!! kortet kommer från fillipinerna

Mexico City? München?

Nope…det ligger närmare Munchen än Mexico City…
är det i norge, oslo?

Antwerpen?

Milan, italien

http://www.delderfield.nl/travel/images/Duomo,%20Milan,%20Italy.jpg
annars var det väldigt väldigt likt :)

Jepp, Milano var såklart rätt! Fram med en ny bild! :)

Oh la la, tjusigt!
Ja mer bild, mera!
En modern Svensk kyrka?
Tom
Det är inte i Sverige

danmark?

England?
Kläderna är ledtråden till vilket land det är

Hermelincape…?
USA, Island eller Cannada?
Tom

Tyskland?
Inget av dem.
Ny ledtråd; Inte Europa

Då går vi över till Australien och Nya Zeeland. :)
Nya Zeeland är rätt! Det är maourikläder som Jesus har på sig
Dog dessa trådar/gissningstävlingar ut helt???
jag bidrar med ett par panoramashots
som jag tog på en utlandstripp den 8:e & 10:e maj.
möjlig spoiler
eller
kanske alldeles för enkla ledtrådar nedan
de övre fotona är plåtade från södra delen av staden, mot väst-nordväst,
ca kl.21:30-22:00
och de undre är från den norra delen av stan, söderut,
ca 22:45-23:15
ifrån en populär utsiktsplats vid foten av ett gigantiskt människobyggt landmärke

Ah….bra idé att ta upp den här tråden!
Gissar att det inte är alltför långt bort om du bara var borta typ 2 dagar. :) Kanske norra Norge?
Oskar
njaaeh,
jag var ju där ett par fler dagar & ljusa nätter,
än bara de dagar jag fotade.
rätt svar ger ett vackert foto till pris
(på den imponerande, vackra, modernistiska, stiliserade, betongstatyn på utsiktsplatsen)
Norge är fel land

Kanske Kanada??
Gigantiskt människobyggt landmärke skulle kunna vara en slagghög från någon form av gruvdrift.
På den ena bilden ser det dessutom ut som en linbana som kan vara en transport för malm eller liknande.
Jag skulle tippa på ett mycket nordligt "öststatsland".
Nu får någon annan ta över ;-)
Tom
#74 icke Kanada heller.
#75 slagghög?, då har du tänkt lite för långt och klurigt. Det är en snygg arkitektonisk staty som är i modern design som är helt enligt traditionen i ett "öststatsland". Linbanan som jag tror du ser är bara elljusbelysningen över en utomhusskridskobana (vid vägen där fotografen stod)… och kanske en skidlift på andra sidan bergstoppen
Det finns så många ledtrådar i bilden och det jag skrivit så det är alldeles för enkelt… (det var bara 4 dygn sen jag la upp frågan, så jag avvaktar lite till)
skulle jag lägga in foto på statyn så har ni namnet på staden direkt… ;) (i denna nation är den nästan lika känd och omtyckt som Frihetsgudinnan, och om möjligt än mer symbolisk&betydelsefull)

Men alltså….det ser ju klart ut som långt norrut…Ryssland? Murmansk?
Oskar
Jupp. Oskar vinner! men nu är jag inte hemma, så fotot på statyn "Aljusha" dröjer någon dag…

Ah…ok…ja det låg ju norrut…och verkade inte vara Kanada, Sverige eller Norge…så då blev det Ryssland. :)

#80 Varnhems klosterkyrka?
Jag har några släktingar begravda där… ;-)
(T.ex mf ff mm mf fm fm mf fm fm mm ff ff Birger Jarl!)

Haha…det var kvickt jobbat! Och självklart rätt! :)
Oskar
Roligt bildval! Är det i Norden?
Tom
#85 Yes!
Sverige… ;-)
Jo, det ser ju ut som svenska fanan högst uppe på tornet, av en "regementsbyggnad", eller? Det står ju två kanoner utanför "entrén" och det är ju många "soldater" i "parken"… :) klurigt, intressant!
vild chansning på Linköpings regemente (T1) (som i likhet med Gävles regemente byggts om till utbildningscampus) ???

Och jag kan ju gissa på Karlskrona.
Oskar
#88 Du är närmst…
Byggnaden lär inneha ett europeiskt rekord. Det finns en bild till i strängen från samma landskap…

#84: Karlsborgs Fästning
#91 Bingo! Slutvärnet lär vara Europas längsta byggnad.

#92: 678 m lång, och Europas längsta bostadsbyggnad. Dessutom är fästningen fortfarande i bruk, numera som förläggning för K 3. Karlsborg var ju Sveriges reservhuvudstad och placeringsort för guldreserven under 1800-talet.

#94 Sydamerika?

#95: Fel världsdel och kontinent …
#96 Syd-Europa då…

Jamen det där känner man ju igen från filmen Ben-Hur! Arenan där de hade race med häst och vagn. Men var ligger den i verkligheten… Rom? Eller är det kanske Grekland?
Oskar

#98: Ja, det är rätt area. Bra Oskar! Nu gäller det bara att placera arenan i rätt stad.
Bilden visar ett minne från stadens storhetstid, utgrävt 1967. Det är en av de största arenorna av detta slag någonsin.
Arenan hade plats för omkring 20 000 åskådare intresserade av hästkapplöpningar med romerska stridsvagnar.

#97: Fel världsdel, men det blir klart varmare … 
Jag gissar att vi är i NordAfrika?

#101: Lite svalare, kanske … Men ni ringar in det bra!
En stad med omkring 120 000 inv. Landets fjärde största stad. Alexander den store förband staden på fastlandet med bebyggelsen på den lilla ön utanför staden.

Thessaloniki?
Oskar
Det måste blivit nåt datastrul, för igår kring ett-tiden så skrev jag en gissning om kuststräckan mellan Alexandria och Tripoli, Libyen… för det är väl kanske en minaret som man ser uppe till höger?
(det kan också vara filmstudion på Malta, där man spelat in många stridsscener till filmer som t.ex. Gladiator)

#103: Nix, inte Europa heller. Jag ser att du kanske har blivit lurad, jag har tappat en bokstav i inlägg #99. Det ska vara "arena", inte "area" i början av inlägget.

#104: Nix, inte rätt det här heller. Men med AndersE:s, Oskars och dina gissningar går det att komma fram till rätt område.
Några gissningar till innan det kommer fler ledtrådar.
Jordanien? de har väl många storverk?

#107: Nu börjar det bli varmare!
Lite fler ledtrådar:
Staden var tidigt en eftertraktad ort; en kung belägrade förgäves staden i fem år, en annan i 13 år utan att lyckas.
Staden blev mycket förstörd under slutet av 1970-talet och början av 1980-talet, och har förekommit en del i de senaste årens nyhetsrapporteringar.
Enligt uppgifter är staden också nämnd i alster av bl a Shakespeare, Oscar Wilde och Bob Dylan.
Beirut?

#109: Nu närmar vi oss! Beirut är fel men rätt världsdel och rätt land.

Libanon…men hmmm…kan inga fler städer där…kasst av mig. Kan ju slå på nätet men det e fusk. :)

Byblos?

#114: Nix, nu klev du norrut från Beirut. Du får gå dubbla avståndet söderut från huvudstaden istället. 

Någon som vet svaret? Oskar och AndersE, ni är ju så nära nu!

Sidon?
Fast nu tog jag en karta till hjälp…he…

Ett försök till. Ytterligare en bit söderut. När jag var där senast (1995) fanns endast ETT hotell öppet, undrar hur det är nu för tiden …?
Sur (Tyre)
Lätt som en plätt ;-)
Tom

Rätt gissat, Tom!
Då var det din tur att lägga ut en bild …
=)
Jag är inte lika berest som er så någon annan får gärna lägga ut en bild.
Tom

Men Tom…du är väl berest för du har ju bevisligen varit i Sur i Libanon…för hur kunde du annars kunna det rätta svaret? Du har väl inte fuskat och sökt på nätet? :)
mvh
Oskar

Funchal, Madeira!
Det tog en stund men Google är fantastiskt!
Båtarna kunde jag inte spåra men linbanan gick efter ett tag.
Tom
#125 Absolut, Tom!

Ujuj…där hann jag inte med!

Åh, nu har jag helt missat alla kuliga bilder! #124 Funchal, så klart, och jag hade inte ens behövt googlat ju…:)
Nya bilder då!

Pia, fram med en ny bild! :)

flaskpost?!
En bar någonstans, med autografer på flaskorna?
Någon turistort kring Medelhavet?

Ser ju ut som kanadensiska flaggan på ett par av flaskorna…men det kanske mest betyder att de som varit där var kanadensare. Men i brist på annat får jag väl gissa på Kanada! :)
Oskar

Ser ju ut att vara en vägg eller liknande med flaskpost. Jag gissar vilt på Östra USA!

Nej jag tror det är flaskpost och någonstans i Sydafrika!

virvla, rätt, Sydafrika är det:)
Flaskpost är dock inte rätt, nu gäller det att klura ut stället/platsen då…:)

då gissar jag på Robben Island, men har ingen aning om vad flaskorna kan vara…
godahoppsudden? Cape Good Hope? de kanske har ett museum för sjöfarare som rundat afrika?

Nope, nope - långt ifrån Robben Island skulle jag vilja säga.
Och nej, det är ingen klassisk sevärdhet direkt. Klurigare än så…:)
Virvla, vad fick dig att tro att det var just Sydafrika?
Tom

Tom - Pia har just varit i sydafrika, mycket skeppsbrott (=nödvändigt med flaskpost) och ett stort vinland (om lösningen har ngt med vin att göra).
Min logik är inte alltid helt logisk men den verkade funka *lol*
Virvla, Jag förstår. Jag var mycket imponerad av din gissning. Jag kunde inte få ut en bråkdel så mycket information ur bilden =)
Tom

På en av flaskorna till vänster är det faktiskt delar av en sydafrikansk flagga också om jag inte har helt fel, men det var inte det jag grundade gissningen på. nu är dock mina gissningar slut för tillfället, men jag ska fortsätta klura…
UPPDATERING
Kan det vara någon slags gästbok på en vingård?

Finns något som heter Cape Winelands. Kanske där?
Oskar
på sydostkusten utanför Buffalo City (Gävles vänort) så finns det vatten som besöks av mycket valar, hajar och delfiner… det kanske är "flask-nos-delfiner"??? :D gla miss-åmmar!

Nope, hästar i vatten och gastronomi är ett par ledtrådar för att hamna på rätt plats:)