Resor iFokus

Resor

Etikett3-europa-utom-sverige
Läst 1108 ggr
ilenna90
1

rom, italien

jag och en kompis åker till rom nästa måndag, bara för några dagar! :)

vi har planerat det obligatoriska som colosseum, fontana de trevi, phanteon osv. har även hittat cappuchin-kryptan som är 'dekorerad' med ben ifrån flera tusen döda munkar - sånt där som nog blir läskigt faschinerande!

men om ni har några fler tips, såväl sevärdheter som 'att tänka på' så får ni gärna skriva en rad! :)

är det föressten någon som åkt med leonardo express-tåget som går ifrån fiumicino-flygplatsen till tågstationen termini i rom?

[FruStein]
1

Änglaborgen tyckte jag var bäst när jag var där. ::tips:: Se upp för ficktjuvar runt Fontana di Trevi - det är verkligen den största turistfällan!

ilenna90
0

oj det har jag inte hört någonting om, vart ligger den någonstans då? :)

ja jag läste om det i min topp 10-bok att det verkar vara mycket ficktjuvar överhuvudtaget! Vilket gör mig lite nervös haha.

[FruStein]
1

#2 Den kan du ta om du planerar att besöka Vatikanen nån dag, det är nära. (Det ska tydligen finnas en underjordisk gång mellan St Peterskyrkan och Änglaborgen).

Ja, håll hårt i dina saker, speciellt om du ska åka buss, och undvik att ha dyra smycken på dig för sådana är ficktjuvarna experter på att få av.

ilenna90
0

åh okej, nej vi är bara där i några dagar så vi kommer inte att ta oss bort till vatikanen. men tack för tipset =)

tur att jag inte använder dyra smycken då ;) men är orolig att någon ska sno min kamera som jag inte haft länge alls :s men om man har väskan alldeles intill kroppen borde det ju inte gå! :o

[FruStein]
0

#4 "Bort till Vatikanen"? Vatikanen ligger i Rom. Det tar inte längre att ta sig dit än till någon annan sevärdhet. När jag var där bodde jag alldeles intill parlamentet och det tog ungefär lika lång tid att gå till Vatikanen som att gå till Colosseum.

ilenna90
0

jasså : o när jag kollade på kartan tyckte jag att det såg bra mycket längre ut att ta sig dit, men där ser man =)
men vad jag läst så är det väldigt strikt i hela vatikanstaten nu med klädsel, att det inte får vara shorts och linnen och sånt där. Så det blir nog ingen tur till vatikanen, nästa gång kanske!

[FruStein]
0

#6 I St Peterskyrkan går det bra med klänning och tunn kofta. Det är ju ett katolskt land så att täcka axlar får man räkna med i alla kyrkor. I själva Vatikanen kan man ha vilka kläder man vill.

Hoppas ni får det roligt! Att utgå från Via Corso, tycker jag är smidigast!

ilenna90
0

jag läste faktiskt senast idag om att det blivit mycket mer strikt i hela vatikanen, att det inte alls längre bara var i kyrkan :o

tack det hoppas jag med! :) okej ^^ vi kommer bo ganska nära termini-stationen.