Hjälp med tågluffning!
Hejsan! Nästa sommar,2013,så ska jag 16 år , min kompis som är lika gammal och min pappa tågluffa i Norrland hade vi tänkt. Eller vet inte om jag kan kalla det tågluffning direkt men det vi hade tänkt göra är att åka tåg här i från Götebirg där vi bor till Stockholm. Sen vidare till Gävle, Skelefteå,Piteå,Luleå och sedan stanna i Umeå på nervägen och även avsluta med ett längre stopp i Stockholm som sista destination innan vi tar tåget hem till Göteborg. Ungefär så hade vi tänkt och att vara borta i ca 2 veckor. -Någon som har tips om vad för tåg/biljetter man ska ta/köpa? -Andra erfarenheter om att åka tåg på ett hyffsat billigt sätt? Berätta gärna om så mycket ni kan,hade varit toppen :D

Låter som en trevlig resa! Och ni är ju ute i god tid om det är först nästa sommar ni ska åka. Jag är ingen expert på tåg men det jag hört är att det är bäst att boka så tidigt så möjligt, då är priserna billigast. Sen finns det också sista minuten om är under 26 år, fast där är ju prolemet att det kanske inte finns biljetter just då när ni ska åka, så jag skulle inte våga chansa på det. Så jag skulle beställa biljetterna så långt i förväg som möjligt. Dessutom kan det ibland vara så att första klass biljetterna är billigare än andra klass, så kolla upp det också.
Sen kan jag verkligen rekommendera att passa på att åka in i fjällen också, till exempel till Björkliden eller Abisko. Det är otroligt läcker natur där och det går tåg dit. Nu när ni ändå är uppe i norrland…
Oskar
Tack så hemskt mycket! Vi ska kolla upp det med fjällen ocks,verkar jätte kul! :)