Farligaste resmålen?
Jag undrar om det finns någon statistik över vilka resmål som är de farligaste? Jag menar alltså de med högst risk att bli rånad etcetera.
Någon här som vet?
Mvh // Staffan
På Jamaica blev vi rånade så fort vi smet ifrån vår chaufför för att röra oss lite på egen hand i Montego Bay. Vad vi hörde av polischefen var att de hade oerhört stora problem med just personrån och att staten försökte bekämpa detta på olika sätt eftersom det började bli ett problem för deras turistnäring.
Om vi var beredda att vittna mot rånarna om man fick fast dem så skulle Jamaica betala resa, uppehälle och ersättning för oss för att komma ner och vittna. Eftersom killarna hade cirklat runt oss dagen innan också så hade vi sett så mycket av dem att vi utan tvekan kunde peka ut dem vid behov, något som tydligen inte var allt för vanligt. Från den stunden och fram till hemresan fick vi därför också egen livvakt både dag och natt.

Vittnade ni mot dem?
Hur var Jamica annars? Lika "laid back" som musiken?
// staffan
Nej, något vittnesmål blev aldrig aktuellt då de inte greps. Jag var inte speciellt förtjust i Jamacia, för turistiskt och tillrättalagt för amerikaner för att tiktigt passa mig iallafall.
Skönt klimat och vacker omgivning förstås men tråkigt folk kan man kanske sammanfatta det som. Meningen var att man skulle hålla sig inom det området vi bodde på och bara använda deras godkända chaufförer när man ville åka någonstans. Vi undrade en dag var det fanns något bra ställe att köpa ciggarer, dagen efter kommer försäljaren hem till vårt hus. En av tjejerna undrade var det fanns en bra frisör som skulle kunna göra rastaflätor på henne, på eftermiddagen kommer en frissa hem till oss. Vi undrade var det fanns någon restaurang där vi kunde äta riktig genuin jamaciamat, där var det tvärstopp. Sådan mat passade inte oss att äta, var vi inte nöjda med kokerskan?
Så sammanfattningsvis visst var det "laid back" då vi inte förväntades göra ett dugg själva utan bara fösas omkring som en skock får och titta på utpekade begivenheter och i övrigt ligga vid poolen och bli uppassade.

Känner inte till någon farlighets-lista däremot så kan man ju alltid läsa UD:s rekommendationer. Och sedan brukar Lonelyplanet.com skriva ut varningar i deras landsguider.
Oskar