Resor iFokus

Resor

Etikett4-nord-sydamerika
Läst 1229 ggr
bosse
2005-12-04 16:22
0

Storebror ser dig.

Hej!

Jag antar att nagra har last George Orwells 1984.

I torsdagskvall satt jag utanfor Coffee Shopen i Compounden med en jenkare, britt, irlandare och nyzealandare. 2 av "grabbarna" ar rutinerade inom kryptering inom finans och telecom. Dom berattade om manga otroliga saker, men jag ska skriva om 2.

Som ni vet sa kravs det elektroniska pass for att fa visum till USA efter 9/11. Vad ni knappast vet ar att det i varje sadant pass finns ett aktiverat GPS chips. Eftersom dessa pass kravs fran alla lander, sa finns tekniken overallt alt. att CIA tillverkar passen. Det andra amnet som gjorde att jag hojde pa ogonbrynen ar att ALLA mobiler salda i USA maste ha GPS chipset aktiverat. Mao sa kan dom halla standig kontroll pa alla med mobiler och aven se vilka utlanningar dom traffar. Dygnet runt! Sen kan en jenkare kopa t.ex. registreringsskylt till bilen med inbyggt GPS chips och samtidigt ladda ner ett program i PCn, sa kan dom t.ex se var deras barn haller till, nar dom ar ute.

mvh/bosse

Niklas
2005-12-04 21:17
0

Spännande att höra! Sa de om chipen innehåller sändare eller om det krävs att man ansluter dem till en läsare för att se var de har varit?

Vänliga hälsningar

Niklas

P.S. Lägg gärna in berättelsen i prylar.ifokus.se.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

bosse
2005-12-05 09:28
0

Niklas, dethar ar over min horisont, men logiskt sa bor dom ha sandare, eller hur? Dom vill ju folja vissa personer hela tiden, for att kanske kunna sla till, om dom tarffar "ratt" personer. Nasta steg borde vara att lagga in dom i alla korkort. Det ar tydligen ocksa allmant att gomma dessa chips under skinnet pa s.k. insurgents som sen slapps fria och eventuellt visar vagen till storre "kap". Anvandningsomraden torde vara nastan obegransad.

Oskar
2005-12-05 14:41
0

Det där med mobilerna kunde man ju nästan räkna ut tycker jag. Men att alla nya pass innehåller gps-sändare det var helt nytt för mig! Kan det verkligen stämma? Om jag beställer ett elektronisk pass i sverige får man då en GPS-sändare "på köpet"? Ojoj.

Oskar

bosse
2005-12-05 16:29
0

Det ar val det som oroar mej mest, att tekniken troligen finns i Sverige och andra lander, eftersom CIA kraver detta for ett visum ska utfardas. Det blir sa enkelt att applicera for en total overvakning av medborgarna. Det blir sa latt att missbruka. Yin & Yang as usual!

Tom
2005-12-06 00:37
0

Det kan väl aldrig stämma att det skulle gå att bygga en så liten enhet som både kunde ta emot gps signaler och dessutom sända iväg dem till någon annan. En sändare kräver ganska mycket kräm om den ska vara användbar och en GPS-mottagare är förvisso liten men inte så liten att den inte skulle märkas, väl?? Vad skulle de använda för batteri som kan sända oavbrutet i tio år och som är mindre än att man kan upptäcka det? Eller får man med en laddare till passet?

Njae, jag är skeptisk. Alex, kom med lite fakta tack =)

Tom

bosse
2005-12-06 14:27
0

Jag har ocksa funderat pa hur man stromforsorjer den. Skulle man eventuellt kunna snabbladda varje gang man passerar tullen????? Ska forsoka fraga nasta gang jag ser jenkarn. Men visst finns det manga anvandningsomraden. T.ex. kolla upp en otrogen partner om man har en san eller for arbetsgivaren att kolla anstallda.

bosse
2005-12-10 15:36
0

Jag lyckades fa nagra minuter med jenkarn, som kan vara kanadick om det vill sig val.

Tekniken heter RFID-tecknologi och bygger pa den fran -80 talet s.k. Bar Code teknologin. Problemet har, som vi trodde, varit stromkallan. Man har lyckats losa detta och den finns inbakad mellan 2 lager i passet.

Han pastod att han inte var nan freak som ville dramatisera, men han sa sahar, att om kryptering kommer i (o)ratta hander och dom filtrerar pa Riyadh och ser att det samlas ett antal jenkare i en Compound, sa kan det vara lockande att forsoka gora en attack. eller om dom aker ut i oknen en helg.

Mer an sahar kan jag inte i "lura ut"! Slit det med halsan!

modmaker
2005-12-10 22:47
0

Misstänkte att det gäller någon typ av transponder.
Mitt pass har gått ut så det är snart dags att skaffa nytt. Det borde vara valbart, av integritetsskäl, att kunna välja bort rfid-märkning av passet om man så ville, även om det skulle innebära att man hamnar högt på nån intern lista hos damerna och herrarna på CIA.

En susning om rfid.

Tom
2005-12-11 10:42
0

#7, Tack för det Bosse! Det är otroligt intressant att läsa om det där.

Det lilla jag har läst på nätet om RFID är att de inte sänder speciellt långt. Så om en myndighet vill lokalisera ett pass måste de ha en RFID-läsare i närheten av passet. Troligen är läsaren så billig att de i princip kan ha en i varje gathörn.

Det betyder väl också att de inte har någon GPS-mottagare utan bara en liten sändare som sänder ut ett id. Eftersom de (myndigheterna) själva vet var RFID-läsarna är kan de med stor säkerhet veta var personen är i alla fall.

Ska vi byta pass med varandra?  ;-)

Tom

Tom
2005-12-11 10:48
0

Jag kom just på hur man kan "stänga av" passet.

Lägg in det i microvågsugnen i några sekunder så är det garanterat "avstängt" för all framtid. Det syns inte utanpå och det måste vara svårt för USA att neka någon att komma in i landet bara för att deras egen teknologi inte fungerar  ;-)

Tom

Erbsman
2005-12-13 09:20
0

mm, bosse du får nog sluta vara så godtrogen :) jobbar för semc (sony ericsson) och det finns INGA chip som kommer i närheten av de du beskriver. Kommer troligtvis inte att komma några sådana underverk närmsta åren heller då vi är mycket långt ifrån den teknologi som behövs för att göra papperstunna gpser ink batteri och sändare som fungerar. Hurvida det finns någon "elektronisk barcode" i passen så e de väl inte värre/konstigare än en gammal hederlig barcode eller ett person/pass nummer :)
 /Calle

Citron
2005-12-14 01:40
0

Det där med att spåra pass har jag också hört talas om, men jag har för mig att det var någon teknik med magneter inblandade, inte GPS. Ska försöka snappa upp lite på google och se vad jag hittar. :)

Edit: Hittade ingenting angående det. Men detta snappade jag upp: "Svenska pass utställda från -98 ev -97 är maskinläsbara." :)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

bosse
2005-12-15 11:58
0

#11 Da star det ord mot ord CIA - Sony Ericsson. For jag har personligen inte kompetens att avgora vem som har ratt eller fel. Och tydligen var det inte GPS man anvander utan RFID. Oskyldig

Oskar
2005-12-15 14:01
0

Jag tror inte heller att RFID når mer än max typ 100 meter. Men det här med teknik är svårt. Det finns väl alltid en civil version och en militär. Och ibland lyckas militären hemlighålla tekniska framsteg ganska länge…

Men tvivlar ändå på att de kan lokalisera passen med rfid eller gps.

Oskar

Tom
2005-12-16 00:34
0

Jag kan tillägga att när jag frågade på Polisstationen förra veckan om det finns ett batteri i passt såg de minst sagt förvånade ut. De skrattade och trodde att jag skämtade.

Inte för att jag trodde att de skulle veta.

Tom

bosse
2005-12-18 08:22
0

Det ar kanske bast att lata dethar amnet forsvinna fran dagordningen, men jag vill papeka att han aldrig namnde batterier, utan "micro current" med extra tryck pa micro och den andra stora utmaningen hade varit att gora passet i "2 layers". 2 lager for mej betyder att man vill "stanga in" nanting, kanske en vatska.

Vaya con Dios!

bosse
2006-02-07 09:17
0

Nar jag tittade pa CNNs nyheter i gar kvall och inslaget om avlyssning av Amerikanska medborgare, sa visade man ett SIM kort och sa att man via det overvakades var man fysiskt (med telefon) an befann sig i varlden. Da slar det mej naturligtvis, att det kan ligga mycker mer sanning i det som en gang sas i Compounden an vad vi gillar.

Kråkis
2006-02-08 21:30
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

så här är det. egentligen.

Pia
2006-02-08 22:25
0

*skratt* så klart det är!

Oskar
2006-02-08 22:37
0

#18 Så det är så Gud ser ut? :)

Oskar

Erbsman
2006-02-11 12:35
0

#17: det är lika gammalt som gsm nätet åtminstone, att kunna positionerna ett aktivt sim (ett sim som sitter i en telefon som är igång och har kontakt mer telenätet) via masterna. Dock kan man inte positionerna speciellt noggrant, i stads miljö så kan man pricka in vilken stadsdel och kanske vilket kvarter någon är i. Positionering gör med hja 2 saker, dels svarstiden från masten till telefonen, dvs masten mäter den tid det tar för telefonen att svara på ett enkelt medelande. På så vis kan man mäta avståndet mellan masten och telefonen på ett ungefär. Slår dock på säg 200 meter i normalfallet vad jag sett. För att mäta riktning så finns det sofar bara en metod, att kolla på vilken av de 3 riktade antennerna på masten som man får starkast signal. Sen kan man interpolera signalstyrkan från alla 3 riktantennerna för att åstadkomma lite bättre uppskattningar än den 120 graders cirkelsektorn som bara en riktanten ger en.

Nog om detta. rfid har inte batteri vad jag förståt utan drivs mhs induktion, dvs elektromagnetiska fält, sådana som typiskt uppstår runt spolar då man leder ström genom dom. så en liten spole i passet och en större i den läsare som man vill läsa av passet med för att driva en eventuell radiosändare eller dylik pryl i passet. Precis samma sak som vi har i många bilnycklar, sådana nycklar som man kan hålla mot larmet i framrutan för att larma av, utan att ha batteri i dom och utan att trycka på nån knapp. Slappt å enkelt man de kan INTE användas för att registrera något på 100 meters håll. För att de ska funka måste man ha en sändare med eget "batteri". förutsatt att man inte drar igång en stor jävel till spole som ger vansinnigt starkt fält då, vilket nog ingen skulle vilja göra för då kan man plötsligt få ström inducerad i lite vad som.

Rätt mina eventuella fel. Är inte 100 säker på allt som ja skriver, men de håller ju iallafall tråden igång om inte annat :)

Calle

Tom
2006-02-11 14:28
0

Det där var intressant erbsman, Tack!

Tom

bosse
2006-02-12 08:50
0

erbsman, amnet intresserar mej, men det ar inte riktigt mitt falt, sa all info och/eller "rykten" ar intressant.

Reportern sa dock nanting som inte riktigt gar ihop med metoden att mata fran 2-3 master, for han sa att Home security kan folja telefonen over hela varlden. Och det finns ju inte nat overallt, speciellt inte i dom lander som ar av hogst intresse. Slutsatsen maste da bli att man foljer den via satellit, eller hur? Problemet ar fortfarande stromkallan och det som sades i Compounden var att man lost detta.

bosse

Erbsman
2006-02-13 17:11
0

Om dom följer en radiosändare överallt så måste de ske på annat sätt än med masterna ja, kan inte tänka mig att det går att följa dom speciellt bra med satelliter dock. men det är ju klart att det är en möjligthet :)

Men jag tror nog att detta rör sig om rykten som blivit bättre på vägen från källan till mottagaren så att säga.

Och ang masterna så mäter man alltså inte från flera olika utan från en mast. Masterna har normalt 3 st antenner på sig som är riktade åt olika håll och detta kan utnyttjas för att gissa i vilken riktning en telefon befinner sig. dock kan radioekon och hinder mellan telefonen lura masten så att den gissar helt fel även om det är en ganska bra metod för att peka ut i vilket vädersträck mobilen befinner sig.

Ang satellit positionering av mobiler så skulle det kunna göras förutsatt att man kan plocka upp den mycket svaga signal som mobilen ger ifrån sig då den pratar med nätverket. Om 3 eller fler satelliter samtidigt kan plocka upp signalen så skulle man iallafall i teorin kunna triangulera fram en troligtvis mycket noggrann position Jag tror dock inte att det är möjligt med den svaga signal som mobiler ger ifrån sig idag.

/calle

bosse
2006-02-14 08:26
0

Innan jag akte till jobbet i morse tittade jag pa DW, som ibland sander pa engelska. Det var ett program om en engelsk professor Warvick, som hade ett chips inopererad i handleden. Det oppnade dorrar, tande och slackte lampor, mm, samt visade pa en skarm exakt var han befann sig inom universitet med tidsangivelse. Han pastod att han fran N.Y. via internet kunde styra en mekanisk hand i London och kanna ( in the brain) trycket den utovade. Chipset var ca 3x3x3  mm.

Just nu holl han pa med en robot pa hjul, som exakt foljde honom nar han sprang. Den skulle snart debutera i ett halvt maratonlopp.

calle, eftersom du ar den som har mest kunskap i amnet, sa tycker atminstone jag att det ar kul om du hittar fler infallsvinklar, som kan vara troliga.

bosse

Erbsman
2006-02-14 10:18
0

Läste lite om Warwick, har ju läst om de innan men kom inte ihåg allt runt det hela. Det han stoppat in under huden är en passiv sändar/motagare. Dvs samma sak som du har i bilnycklarna på en modern bil. Inget eg hightech, kräver aktiva sensorer för att kunna känna av om den är nära och för att få den att sända information som jag förtåt det. Coolt oavsett :)

/calle

Oskar
2006-02-14 15:09
0

RFID och triangulering av mobiler är väl två vanliga och i högsta grad verkliga metoder för att spåra personer/objekt. Den stora frågan är om det finns någon teknik för att spåra över hela jorden. Gissar att spaningen måste ske från rymden… Har man sett serien 24 på tv så vet man att allt är möjligt. :)

Oskar

Erbsman
2006-03-13 09:39
0

Seaste nytt på spaningsfronten :)

http://neasia.nikkeibp.com/neasia/003547

eller mer kortfatat på

http://pryl.feber.se/2006/03/vrldens_frsta_b.html

Står ju inget om räckvid men man kan nog lugnt antaga att den kan sända några meter iallafall, lite lustig effekt av att drivas av den mast man talar med är att man kan sända starkare ju närmre man är så den inducerade spänningen från masten blir större ju närmre man kommer.

/calle