Grottutforskning
Jag fick en bok i födelsedagspresent om stockholms friluftsliv. Boken behandlar en rad olika aktiviteter man kan göra i Stockholmsområdet men ett avsnitt fångade mitt intresse mer än dom andra - grottor.
En grotta heter Gillberga Gryt och skall vara lätt. Är det någon som har någon erfarenhet av grottutforskning? Vad behöver man för utrustning? Säkerhetsåtgärder etc?
// Erik
Å vad spännande! Det där har jag velat göra många gånger.
Mvh // Johan
Gillberga gryt har jag varit i några gånger. Det är en trevlig utflykt men vänta dig inte för mycket av själva grottan.
Ficklampa, hjälm, rep, klättersele, en andra person och en mobiltelefon kan vara bra att ha när man utforskar grottor.
De första sakerna behöver knappast någon förklaring men en andra person behövs om någonting går fel. Då får han eller hon ta sig ut och kalla på hjälp via mobiltelefonen.
Jag och min far fick för oss för många år sedan att vi skulle utforska några vulkangrottor som fanns på en kanarieö. De var flera kilometer långa och gick från den gamla vulkanen ner till havet. Den ingång vi använde var ett stort hål på kanske hundra meter i diameter där taket hade rasat in. Vi gick ganska långt in, genom ganska trånga passager och genom stora salar.
Egentligen var det hur dumt som helst eftersom den enda ljuskällan vi hade var ett paket med stearinljus som vi köpt i en affär. När vi hade använt nästan hälften av ljusen vände vi om och gick ut igen. Det gick bra men jag skulle nog inte göra om det.
De som väntade utanför var inte så glada kommer jag ihåg.
Lycka till!
Tom

Blir ju sugen på å traska ner i nån grotta, nån som vet om de finns nått bra ställe i närheten av malmö ? Antagligen inte med tanke på hur platt de e här. Kanske lika bra de, såg The Decent igår å skulle nog får stora nojjor om ja gick ner i nån grotta idag :)
/Calle
Jag måste testa Gillberga Gryt. Tom, har du erfarenhet av fler grottor i Stockholmområdet som är bättre?
// Erik

Jag var nere och letade julpynt i min källare idag och timern för belysningen därnere är inställd på i runda slängar 90 sekunder…
Det blir med andra ord lite trevande i gångarna där varje gång man ska hämta/lämna något i källarförrådet… :)
// staffan
Det låter lite som när man ska ned i krypgrunden här och hämta ved.. Fast här finns ingen lampa alls. :)
Mvh // Johan
#4, Nej tyvärr. Jag vet att det finns en bok om just grottor runt Stockholm men jag kommer inte ihåg vad den heter.
Många av de grottorna som finns runt Stockholm är mer som hål i berget. Stockholm har väl inte så många riktiga grottor. I alla fall inte hittade sådana.
Tom
Varfor inte komma till Libanon?
Vi har ca 900 registrerade grottor varav den storsta ar Jeita. Den ar i 2 "avsatser. I den ovre vandrar man in ca 2 km och i den nedre aker man bat en halv km. Besok denna site http://www.lebanon.com/tourism/jeita.htm
Pa fotot ar jag inne i en liten grotta, men det var en lite annorlunda upplevelse faktiskt.
#8, Det ser coolt ut. Finns det några giftiga eller farliga djur i Libanon?
Jag gick in i en grotta när jag var i Thailand och där fanns det alla möjliga otrevliga djur som man skulle akta sig för. Bland annat spindlar.
Tom
Libaneserna ar nog dom farligaste
, speciellt tjejerna.
Ja, det finns massor av ormar, spindlar, skorpioner och tusenfotingar. Men inte i grottorna. Det ar for svalt. Under alla ar har jag sett 4 ormar nagon spindel och tusenfoting. Jag smyger aldrig i naturen om jag ar radd for att det finns ormar. Min svarmor hittar alltid nagon giftorm varje sommar i farradet under huset.
bosse

Astrid Lindgrens land (Katla-grottan)? *Vild gissning*:)

Nä inte riktigt rätt Pia. Du får ta dej över atlanten.

Universal Studios kanske?
Oskar

Oskar, du är otrolig. Rätt igen. Det är ett väldigt trevlit resmål.
Varför inte titta in på Stockholms grottklubb;s hemsida
vi gör utflykter till olika grottor i stockholmstrakten och det finns några riktigt stora.ni blir inte besvikna.
Intressant! Själv hade jag i ett tidigare arbete möjlighet att ensam vandra omkring i tunnelbanetunnlar, och det var mycket trevligt. Dessutom var det "grottmässigt" helt säkert, medan man naturligtvis måste vara noga med att följa säkerhetsföreskrifterna.
Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.