Resor iFokus

Resor

Etikett9-övrigt
Läst 3855 ggr
Staffan
0

Världens 7 underverk?

Vilka är egentligen världens sju underverk? Har ni besökt något eller några av dem? Var det något att se?

Mvh // Staffan

Oskar
0

http://sv.wikipedia.org/wiki/Världens_sju_underverk

Det är egentligen lite konstigt att vi fortfarande använder begreppet världens 7 underverk. Alla 7 underverken finns i närheten av Medelhavet och nästan alla är från samma tidsålder. Finns ju många underverk som inte är representerade, tex kinesiska muren, förbjudna staden och en mängd modernare som tex Suezkanalen och Eiffeltornet. Kanske just därför pågår det nu en omröstning för att utse Världens 7 NYA underverk.

http://www.new7wonders.com/index.php

Av de ursprungliga underverken har jag inte besökt något. Skulle gärna besöka pyramiderna…de övriga vet jag inte om det är så intressant att besöka…mest ruiner gissar jag…

mvh
Oskar

Emma
0

Oj, nej jag har inte heller sett något av de ursprungliga underverken. Men jag gissar att jag inte missat så mycket.

Vi kanske kan ha en egen omröstning här? Jag röstar på

Kinesiska muren
Taj Mahal
Pyramiderna

Sen vet jag inte. Men jag röstar bort eiffeltornet iallafall, vad är så underverk med det? En stor lyftkran bara som någon galning fick bygglov för.

Oskar
0

Njä…vet inte heller om Eiffeltornet platsar på listan.

Kinesiska muren däremot är ju ett underverk. Kanske någon av de stora kanalenrna, typ Suezkanalen?

Eller kanske rymdstationen som byggs uppe i rymden just nu? Fast det såklart…den kanske kommer på listan över Universums 7 underverk…

Oskar

Emma
0

#3 Ok, därmed är Eiffeltornet struket.

Så nu börjar listan med universums sju underverk? Är jorden ett av dom?

Staffan
0

Taj Mahal är definitivt ett av dem. Pyramiderna likaså. Har för att det finns några hängande trädgårdar med på den där listan också… :)

// staffan

Ellinor
0

Jag vet inte, men underverk…? Vi mànniskor kan alltsà gòra underverk.. àr det inte coolare med ngt som naturen fixat sjàlv?

Ok, men i vilket fall, bort med Eiffeltornet :)

Oskar
0

#6 Ja underverk å underverk. Gissar att vi inte talar om religiösa underverk här. :) 

Oskar

Tom
0

Något som naturen har fixat själv… barn! ;-)

Tom

Oskar
0

Jag! Jag är ett underverk. Eh. :)

Oskar

Tom
0

Javisst Oskar, alla barn är underverk, även du! ;-)

Tom

Pia
0

Allt levande som naturen fixat till, varelser, växtliv av alla de slag, just nu är är min gräsmatta full av irriterande små maskrosor - även de små underverk som tar sig tillbaka varteviga år… Vem behöver Taj Mahal när man kan gå ut och kika på en maskros…:)

Ellinor
0

Ok, i fòrlàngningen sà har naturen fixat allt.. Det kanske inte finns nàgra underverk helt enkelt sà dà kan vi ju sàtta punkt fòr den hàr tràden nu :) Pinsamt nog kan jag inte komma ihàg om jag sàg ngt av antikens underverk nàr jag var i Grekland och utifràn det drar jag slutsatsen att om jag nu gjorde det, kan det inte varit sà speciellt eftersom jag glòmt bort det. Eller sà var det helt enkelt fòr mkt turister fàr att se underverket. Jaja, mkt fint finns det hàr i vàrlden i alla fall…

Emma
0

#12 jag minns inte heller om jag såg några underverk i grekland. liknade mest massa stenhögar, inte så spännande.

mappie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har hört att templen i Siam reap , Ankor Wat och 199 andra templen i Kambodja är en av dem men så verkar det inte vara…synd Åk dit och kolla, häftigt värre, rekommenderar! Liisa

Oskar
0

#14 Ja det är faktiskt lite konstigt att templen vid Ankor Wat inte är ett av världens sju underverk. Men jag har läst att de håller på att ta fram en ny/utökad lista och där tror jag att Ankor Wat kommer att vara med.

Oskar
0

http://www.svd.se/dynamiskt/resor/did_15384281.asp

Här kan man se vilka de populäraste nya underverken är…en omröstning pågår just nu…

Oskar

ElLobo
0

#0: Tittar man på den gamla listan är det bara pyramiderna jag har besökt.

Ser man på SvD:s nya topplista, så har jag besökt Petra. Intressant plats! Red fram där mellan väggarna i ravinen året efter att Indiana Jones hade gjort detsamma. Cool

[mamma]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har besökt pyramiderna i Egypten, men ska väl säga att jag inte är så värst imponerad över dessa. Från början var det väl otroligt men idag är det mest sten i mina ögon. Tycker själv att naturens egna underverk är mer facinerande. Geisrarna på Island, Den underbara naturen i Norra Lappland. Korallrev, varma vattenfall på Azorerna OSV.

precis
0

jag håller med några av ovanstående tankar. byggnadsverk som människan konstruerat genom att utnyttja slavar eller maskiner slår inte alls lika högt som t.ex. midnattssolen norr om polcirkeln!