Hur får man råd?
Ja, hur får man råd att åka utomlands med fem barn? Någon som har något förslag på hur man kan fixa en billig semester utomlands för sin familj när familjen är stor. Vi är ju nästan en hel grupp
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Du kan ju anmäla dig till det där TV-programmet där en familj får åka iväg och leva infödingsliv någonstans i världen. :)
Nä, men om man är ute i god tid så kan man hitta billiga lågprisflyg till tex London eller Amsterdam. Sedan ett par nätter på vandrarhem. Behöver inte bli så dyrt. Fast du kanske tänkte dig sol och bad lite längre bort?
Oskar

Hade nog tänkt mig sol och bad lite längre bort, om jag nu ska lyckas få med mig hela stora familjen utomlands liksom. Men alla familjepaket och rum stoppar ju för fyra-fem pers liksom. Jaja, man ffår väl skylla sig själv som skaffat så många knoddar ;-)
Audiatur et altera pars

fast t ex SAS kör ju en del sommarresmål inom ramen för Snowflake. Såg Palma från 650:- dvs 1300 T/R per vuxen (2-15åringar får 33% rabatt dvs 860 och 0-2 90% rabatt eller 130 kr), sen kan man ju hyra minibuss och campa sig runt. Fast det kanske blir dyrare än vad jag tänker mig ändå. Är inte så rutinerad på det här med att resa med barn.

Kan ju i och för säga att det inte är så billigt att kuska runt i Sverige med barn på sommaren heller. Så om jag tänker efter vad vi lägger på inträden i parker och på bensinen så skulle vi kanske kunna komma till solen i alla fall. ;-)
Audiatur et altera pars

#4 Att semestra i Sverige kan ju vara hutlöst dyrt. Boende, restaurangkäk, inträden, resor…uj…blir många hundralappar per dag. Så du har säkert rätt i att ni lika gärna kan åka till solen någonstans långt bort för de pengarna.
Oskar

Japp, slängde ett getöga på 2005 års bensinräkning för två veckors semester med bil och husvagn. Nästan 5000:-. Och det var bara bensinen, tur att vi har husvagn så vi lagar maten själv. men inträde en vecka på High Chaparral ca 3000:- och så de andra inträdena som jag liksom lyckats förtränga i denna stund. ;-)
Audiatur et altera pars

Vi gjorde en budjetresa i höstas. Vi hyrde en privat lägenhet i Tossa De Mar norr om Barcelona. Flyg + lägenhet för 2 vuxna och 5 barn gick på ca 11000.

Det var ett bra pris aktietrader. Hur fick du kontakt med de som hyrde ut sin lägenhet då?
Finns det någon bra sida för sådant?
Audiatur et altera pars

Varför inte åka till skottland eller England och köp en billig biljett för att sedan bo på vandrar hem, det tror jag ungarna skulle uppskatta.
MVH Linda
Irland har ett bra B&B-utbud som är lätt att hitta på nätet, så det är lätt att boka och kolla priser hemma.

Oh, tänk de irländska pubbarna. Det vore något de. hihi
Audiatur et altera pars

#8 Min frus fd jobbarkomis son hyrde ut lägenheten. Vill du så kan du få hans mejl.
Tossa De Mar är ett jättefint ställe. Inte så "turistigt" som andra.

Åsa, du får väll ta en tripp till Stockolm på semestern?!
Nu vet inte jag om jag är helt ute och cyklar men kan man inte jämföra flygstolar med bensin…kanske att det kan bli billigare att bila ner till ex. Spanien om man hyrt ett hus där…
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Linda, så du menar att det skulle bli så billigt att vara i Stockholm på semester med alla ungarna då?
Får jag komma och knoppa hos dig då? hihi
Audiatur et altera pars
Mitt förslag till billig semester är ändå att upptäcka att Sverige är fanstastiskt!
Jag var i Västergötland förra sommaren med mina föräldrar, barn, syster och hennes barn. Ett stort gäng alltså…
Västergötland erbjuder faktiskt mycket. Sevärdheter och aktiviteter, korta avstånd och mycket som är billigt.
Boende:
- Stora Ekeberg - alldeles i närheten av Skara Sommarland (8-bäddsrum från 850:- per natt!). Fräscht och trevligt.
- Brittgården i Tibro - nära Karlsborgs fästning och Göta Kanal (6-bäddslägenhet för 1800:- per vecka). Jättefina lägenheter och så kan man laga frukost och mat själv - billigt!
Är man det minsta historiskt intresserad är Västergötland ett Eldorado - Varnhems klosterkyrka, gå "Arns fotspår", Skara domkyrka. Mycket som är gratis eller nästintill.
Vandra i Tivedsskogarna och leta Bauertroll.
En helkväll på Göta kanal med skaldjursmiddag och dans på däcket för 300:- vuxna, halva priset för barn 6-12 år.
Gå på ett krutdoftande äventyr på Karlsborgs fästning. Häftigt för alla åldrar - 70:- för vuxna 35:- för barn 7-12. Sen handlar man billiga souvenirer i militära överskottsbutiken.
Finns det fler lågpristips?
åh, åsa! nu hoppar jag in i efterhand, var ni på High Chaparall i somras ? haha, jag bor kanske en mil därifrån ;)

Hade helt missat denna. Japp vi var på High Chaparall. Och vi ska dit i år igen.
Har till och med anordnat en illerträff för att få träffa dem med iller där nere en extra gång. ;-)
Audiatur et altera pars
Men High Chaparall i en vecka?! Vad gör man där i en hel vecka?

Men vaddå…med Lucky Luke som maskot så kan man stå ut hur många veckor som helst. :)
http://www.highchaparral.se/default.asp?P=1
Var där när jag var liten…och har fortfarande minnen därifrån…så jag gissar att jag tyckte det var kul!
mvh
Oskar
Ps. För övrigt stavar typ alla fel. Ska vara två r, inte två l. :)
Kanske det är en bra idé att byta hus med någon annan. Vet att det finns en förmedling för sådant, kommer ej ihåg addressen nu. Finns familjer nästan överallt i världen. Då behövs "bara" flygbiljetter och mat.

http://www.semesterbostadsbyte.se/
Kan säkert vara ett intressant sätt att tillbringa semestern i någon annans hus!
mvh
Oskar

#20: Vi ska vara där i två veckor. Och jag lovar att vi brukar inte ha tråkigt. Vi löser inträde i parken för en vecka men står på campingen i två veckor. Sedan åker vi iväg på korta dagsutflykter. Kollar in sevärdigheter och så passar vi på att bada och bara vara ihop. I dagens stressiga Sverige är just det poängen med semester tycker jag. Att inte behöva stressa. Finns massor att se inne i parken. Men vill man låta minstingen gå mellan attraktionerna, sätta sig och ta en fika ihop och inte stressa. Då hinner man inte så mycket på en dag. Men med ett vecko kort har man hunnit med allt i slutändan ändå. Plus att vi haft tid att läsa en saga inne i parken. Jaja, låter kanske skruvat, men spelar roll då. Vi har semester och det är barnens vilja som gäller och lugn och ro. Inga mer:
-Nej inte just nu, har inte tid. Ska bara damsuga först eller liknande. ;-)
Som du säger Oskar, jag lär mig då aldrig stavningen. ;-)
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars

Så det blir ingen semester utomlands eller fortfarande intressant?
Isåfall om sommaren här blir bra så skulle jag kika på sista minutenbiljetter…. även då titta på bara själva flygbiljetten o leta hotell själv via internet… kan bli jätte billigt om man har tur *ler*

Nej vi hoppar nog över utomlands semestern i år. Har sjuka djur och vill kunna komma hem akut om det händer något illa på hästfronten tyvärr.
Sedan är lill tösen så liten att det här med flygplan inte direkt är något jag överväger nu. Fullt ös medvetslös är det på henne. Hon skulle nog driva de stackars medpassagerarna till vansinne med sitt pratande. ;-)
Audiatur et altera pars
Ja visst, det låter klokt att ta det lugnt och semestra i "barntempo". Jag blev bara förvånad, visste inte att man kunde vara på High Chaparral så länge. Jag har också varit där när jag var liten. Och faktiskt så har jag varit där när jag var stor och sålt knappar till deras kostymateljé. Fast det senare var "off season" och jag såg inte så mycket action.

#15 Absolut!
-Ni är välkomna!

#28: haha, säg gärna så du. Du har ingen aning om vad ni ger er in i. ;-)
Audiatur et altera pars

ha ha inte ni heller..psykopaterna på Björkeberg;)
JAg kan bara hålla med…det blir dyrt…. Förra året åkte vi allihopa till Köpenhamn…2 nätter på vandrarhem, inträde och åkpass till barnen på backen och på tivoli..och inträde till oss vuxna också såklart….
Vi bilade från Halmstad och tog båten mellan helsingborg helsingör… tog däremot bron hem…
Det gick på 10 000kr för denna helg… och ändå åt vi inte på fina restauranger utan väldigt enkel mat..
Våra barn är i åldrarna 10-16 (5st) vi är dock ingen kärnfamilj utan min sambo har 3 barn och jag har 2…
Nästa år planerar vi att åka med husbil söderut..men vi får nog lämna de två äldsta hemma då…då är dom 17 år och vi hoppas att de kommer vara upptagna med sommarjobb…
Lovisa
#21 min 7åriga systerdotters uttal: Happ Chararall
#23 Det finns massor av gratis klubbar och föreningar som passar väldigt bra för ungdomar och singelresenärer som luffar runt världen, www.hospitalityclub.org, www.couchsurfing.com… men det är nog lite svårare att hitta plats för en hel familj
(jag hade en italiensk skandinavien-runt-cyklist här i gävle i söndags, han lånade mitt vardagsrumsgolv, dusch, tvättmaskin.)
#31 Har du läst #16?
Det går att semestra många - billigt och ändå kul!
Jo jag läste… men jag trodde frågeställningen var "Hur har man råd att åka utomlands?
Att åka till Karlsborg och kan man väl göra och också vår familj har varit på High Chaparall (min sambo kör mat dit om sommaren så vi har till och med fått fribiljetter för hela familjen) Men det är ju inom sveriges gränser.
För oss är dessutom 4st barn över 12 så vi är 6 personer som går som vuxna och en som är 10 som går som barn. Det kostar ju också att transportera sig inom sverige när man är 7 personer.
Man vill ju också gärna göra saker som barnen tycker är roligt. OM våra 16 åringar får vet att vi skall leta bauertroll i en skog så kanske dom föredrar att stanna hemma… Förlåt om jag låter negativ. 
Lovisa
#34 Då får du väl stanna hemma…
Yepps…
Vi har dock funderingar på att köpa en husbil. Och faktiskt lämna de äldsta hemma (de kommer antagligen att sommarjobba då de då är över 17 år) nästa sommar och sedan köra någon typ av rullande schema så att alla får följa med lika mycket.
Lovisa
"våra 16 åringar får vet att vi skall leta bauertroll i en skog "
Det är ju inte nödvändigt.
På min Västgötautflykt var vi totalt 9 st - i åldrar 6, 13, 14, 16, 18, 43, 45, 70, 72…

#37 Och hur många frukostgräl blev det? :)
Oskar
Inga. Alla var klara med förutsättningarna för resan innan vi åkte. Vi valde olika aktiviteter vid något tillfälle.
ett tips är att titta efter "enhetspris för barn" i resekatogerna på vissa hotell. där finns mycket pengar att spara. vi var till dominikanska republiken förra vintern och vi sparade 15.000kr mot ett motsvarande hotell utan enhetspris och då har vi "bara" två barn. många hotell har rum som du kan slå ihop om man är flera.
för ett par år sedan så flög vi reguljärt till mauritius och hyrde sedan ett helt hus. barnen flög på barnbiljetter som var ca 40% billigare. att hyra hus där var inte speciellt dyrt. vi betalade 800kr/natt för hela huset och då var det extra lyxigt med stor pool. eftersom boendet var relativt billigt kunde man kosta på sig att stanna länge. samma resa genom en resebyrå och med hotell vill jag inte ens fundera på vad den hade kostat……
Nu kanske jag klampar i traveret här, men jag inbillar mig att även med familj kan man spara några slantar varje månad, det är nog grundbulten i att ha råd att åka någonstans.
Vet många av mina kompisar som i maj verkar komma på "fasen, nu är det snart sommar och vi skall på semester".
Jag inser också att jag är (på ett sätt) lyckligt lottad som är singel idag och har råd att sätta undan 1500 kr / månad till semesterkassa, och jag inser också att jag den dagen jag har familj och massa ungar kanske inte har råd att spara lika mycket. Men förhoppningsvis så har man två löner och kan i alla fall sätta undan något litet varje månad.
Sen är det väl bara att hoppas på en kanonsommar i Sverige så att utlandsresorna blir billiga :o)
mvh Martin
#42 Helt rätt!
(Önskar jag själv kunde vara så förnuftig…)
Jag skulle rekomendera att gå ihop med en annan familj och åka bil eller flyg till t.ex. Italien och sen hyra ett hus där. Det gjorde vi som små och idag går det ju lågprisflyg utan problem. Då kan man ju även laga mat hemma och kan ha det riktigt nice utomlands till en billigare slant. 
Annars är tipset att kolla in de dagliga deals sidorna som även har rese-erbjudanden och sånt nu för tiden. ..