Liten update från Peking
Hej!
Tänkte berätta lite om min resa till Kina. Tanken var att åka över till kolonierna (läs usa) igen, men det blev Kina istället!
Storslagna planer, det är ju inte var dag man besöker ett nytt land!
Först försökte vi få till en resa från Peking till Nordkorea. Kontaktade konsulat 6v innan avgång, men det blev lite tight. Det får bli en annan resa.
Sen tänkte vi att åka till Tibet, men det gick inte att få permit dit just nu. Jag sitter bakom "The great firewall of China" nu, så det är nog inte läge att förklara mer :)
Sen tänkte vi dra till södra Kina och vandra lite, men det är lite sen regnperiod där nu, så det gick också bort.
Sen tänkte vi att vi kör väl beerwalking i Peking ett tag… och det har vi gjort i 2v nu :) In i dimman får en ny mening här. Första veckan såg vi inte solen en gång. Stan ligger som i en dimma av avgaser / sandstorm. En dag var det så illa att man inte såg skyskrapan på andra sidan gatan (Bor på 20:e våningen), ca 700 meter bort.
En dag blåste allt bort! Det blev klart, man såg solen och att det faktiskt fanns berg utanför stan. På ett par dar så var sikten tillbaks till "normal"
En annorlunda resa då inget gick riktigt som planerat, men blev ganska trevligt ändå. Det är helt klart den första resa jag har sett två uppstoppade kommunister i glaskista (Vi stannade i Moskva på vägen ner och kollade på Lenin också).
Så vad var bäst? Tja… resan är inte slut än, jag sitter fortfarande i Peking. Starkaste minnet från Kinaresan blir nog ändå…. Moskva! Klart intressant och vacker stad som jag kommer att åka tillbaka till, vilket jag nog inte kan säga om Peking.
/Niklasr

Fast resor ska ju inte alltid bli som man tänkt. Det är ju alla missöden och omplaneringar man kommer ihåg. :)
Peking är en intressant stad! En lite udda grej man kan göra är att gå ner i de underjordiska tunnlar som finns. De byggdes för att skydda mot atombomber om jag minns rätt. Den del turister får se är ganska begränsad men ändå värt ett besök.
Oskar

Synd du prickat sandstorm å avgaser, va i kina för 2 år sen på vintern, första gången jag var där, å då va de oxå väldigt disigt i luften (även inne i korridorerna på hotellet vi bodde på, pga smoggen) men ja gillade stan ändå. Så döm den inte på första rundan, åk tillbaks om ett år eller två så kommer du säker stortrivas :) de gjorde ja iallafall. Får hoppas ni får lite bättre väder där helt klart, för sandstorm e väl ingen kul i längden.
Hej Oskar,
Japp, det blir inte alltid som man tänkt sig. Det är ju dock alltid roligt att träffa polare man inte sett på ett tag.
Jag var nere i underjordiska tunnlarna för ett par dagar sen. Den del turister får se idag är fruktansvärt liten! Hela turen tog ungefär 10 minuter. Tre korridorer med lite foton på sidorna, ett par dörrar där guiden sa att det fanns något bakom som vi inte får se, sen en korridor som gick in till tiananmen square, som vi inte heller fick se.
Turen slutar i ett rum där man kan köpa lite silke. 50 pengar kostade det! Nog den sämsta turen jag gjort någonsin! Vi bara garvade när det var slut :)
Forbidden city och palatsen är arbetsplatser nu. Det skall bli fint till os 2008. Det är inte som att se grand palace i Bangkok direkt…
Nu skall vi ut och fortsätta vår beerwalking :)
Erbsman:
Jag kanske låter lite negativ… Har lite för bra referenser kanske ;)
Peking är ju inte helt kass. Inga problem att spendera några veckor här. Jag tycker tex att Jakarta är en betydligt tråkigare huvudstad.

Afan så tunlarna e skräp, tur ja inte la nån tid på å besöka dom under dom 5 veckorna ja spänderat i peking då. Hade planer på att komme tillbax bara för å kolla på dom, för de lät coolt i guideböckerna, men de kan ja hoppa över då helt klart.

Nja, håller inte med om att tunnlarna är skräp. Eller jo själva turen är inte så märkvärdig, det märkvärdiga är ju när man inser hur otroligt omfattande tunnelsystemet är! Så nog tyckte jag att det var värt att spendera de 10 minutrarna det tog. Vad hinner man på 10 minuter annars? :)
Oskar
Nej, 10 minuter är ju inte så farligt, men 50 Yuan! (=50kr) är ju den dyraste attraktionen vi var på. Det motsvarar ju vad en Northface jacka kostar i Peking :-).
Kanske hade jag för höga förväntningar. Jag tänkte mig något som Cu Chi tunnels utanför Ho Chi Minh City men såg något som mest liknade gångarna i Paris tunnelbana.
Efter en lång resa är jag nu hemma. Trevligt att komma tillbaka till Sverige och andas lite frisk luft!

niklasr: trist att du inte gillar Peking så värst mycket, du kom kanske i fel tid och dessutom hade tänkt dig något annat. Jag håller med erbsman, det tar kanske några gånger. Jag har varit där 3 ggr och skulle gärna åka dit igen. Varför? Därför:
- kläder. alla små designmärken och billiga kläder som är otroligt snygga och välsydda. Men ok, kanske är lite nischat nöje.
- kulturen. De små små skillnaderna i vardagen, hur folk förhåller sig till varandra. Hur allt smakar och luktar. Allt är annorlunda och är inte lite påtagligt som till exempel Indien, men lika spännande. Till skillnad från tex shanghai är det mer gästvänligt och mysigt.
Åk tillbaka! Det ska jag.
Ok, länge sedan tråden uppdaterades men här kommer mina erfarenheter av Peking:
Jag var där innan OS, 2007-09. Passade på att rösta i valet på ambassaden, udda och kan ju inte kombineras för de flesta…
Hade också tagit kontakt med en kille som bor och jobbar där för SonyEricsson och hade turen att få bli medbjuden på kräftskiva under samma vistelse. Inte dåligt med influgna svenska kräftor!
Annars var det muren vid Muyitiani, där kan man åka linbana upp och en slags rodel ner. Häftigt. Lite färre turister och väl värt de extra milen för att komma dit.
Pekingankan måste testas, smakar "lagom" och det gick ner en och annan halva under de 10 dgr jag var där.
I april i år ska jag åka dit igen, som det skrivits om tidigare så är shoppingen brutalt bra där. Kläder så klart men även massor annat. Kina är ju lite av alltings moder så man finner det mesta där.
Vill man komma till udda ställen, dit turisterna inte når kan man göra som jag och printa ut bilder på produkter som du är intresserad av att köpa så slipper både du och den du frågar vara megahaj på engelska.
Denna gång ska jag ta mig en tur till Xian som bjuder på Terracotta armén. Ca 8000 soldater i terracotta som började tillverkas för över 2300 år sedan.
Jag har köpt en biljett m Air China för alla fyra flighter, betalar 5700:- för rubbet ToR Arlanda.
Förra året var jag till Guangzhou och Hong Kong, det kan också rekommenderas. Att flyga direkt till HK betyder dyrare biljett men kan man få visum för två inflygningar så är det värt att landa i GZ för att ta tåget till HK och tillbaka igen. (Kinavisumet gäller inte i HK).
Förberedelser.
Googla - även på bilder om du är ute efter speciell produkt.
Köp boken "Insiders guide to beijing 2009" (det kommer ny varje år tror jag…)
Kolla upp fraktbolag innan om du får för dig att skeppa hem nåt, kolla kanske med tullen först om det är tillåtet att föra ut ur Kina resp in i sverige.
Ta med så lite som möjligt i packning, allt finns på plats och det är billigt. Nu står Yuan.en något högre än när jag var där senast men fortfarande billigt.
ICA-kort. Master Card. Gratis uttag i ATM/bankomat.
Kommer jag på nåt mer så återkommer jag.
Jaha,
Ny uppdatering.
Vi skriver 2011 och jag bor i Peking sedan augusti 2010. Pluggar mandarin här och stortrivs!
Någon som är på väg hitåt?

Så nästa inlägg här skriver du på kinesiska? :)
当然!
我很喜欢北京。
今天我去电视车在798。非常好得地方。
再见,
陶虹。

:-)
Nu har jag varit ännu en gång i Kina och jag landade i Peking för att nån vecka senare flyga till Jingdezhen och lära mig hur de arbetar med porslin. Som keramiker var det en mycket lärorik tid och jag hade bokat 2 veckor men det blev snabbt tre och tre och en halv… Skippade därmed den inbokade trippen till Shanghai för att träffa vänner och flög direkt till Peking efteråt.
Nu har jag en trälåda på en kubik som guppar över haven mot Stockholm med keramik som jag gjort där.
Kinesiskan jag lärde mig i Peking var väldigt användbar då jag vandrade mellan "Glaze shops", "Plaster guy", "Slipcasting family", "Glazing guy", "Public kiln" etc etc.
Bilden är på "Glazing guy" och gränden där gipsmannen, ugnen och gjutarfamlijen håller till.
Jingdezhen är nog kanske bara intressant för de med intresse för kermik och då speciellt porslin. Ligger 9 timmar med nattbuss eller en timmes flyg från Shanghai eller två timmars flyg från Peking.
Lyktstolparna i stan är gjorda av handmålat porslin!

Spännande!