Resor iFokus

Resor

Etikett9-övrigt
Läst 2389 ggr
Kajhugo
1

Shopping i Kina?

Jag åker till Kina, Beijing, i höst, mest för att shoppa men givetvis också några kulturella storheter som muren och den förbjudna staden  och palatset. Men då det är första gången så vill jag ha shoppingtips. Gillar väskor och skor men även jeans finns på önskelistan.

[Moa-]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vi var i Kina tre veckor i somras, dels i Peking, härlig resa! Gällande shopping så rekommenderas pärlmarknaden (pearlmarket), där finns ett våningsplan med i stort sett endast väskor de flesta är givetvis fejk, men bra kvalitet och bra pris! Där finns även kläder en del skor, smycken och pärlor givetvis, elektronik och massor av "krimskrams"… Detta ställe kräver minst en heldags besök, flera enormt stora våningar. Förbered dig dock på hård prutning!

I övrigt rekommenderas muren starkt, besök gärna någon av de delar av muren som befolkas av mindre turister… Otroligt häftig upplevelse!

RuiXue
0

Säger bara en sak: Silk Street! Bara massa copy shops men fruktansvärt kul om man bara orkar med alla försäljare som vill att man tittar på deras varorTungan ute

Jennie

[FruStein]
1

Tänk på att kopior är olagliga och att tullen måste förstöra alla kopior de får tag på.

[Moa-]
0

Dock sällan de orkar bry sig eller undersöker… Däremot är det större risk att "åka fast" med kopior om du flyger genom Amsterdam…

RuiXue
0

Jag har faktiskt frågat tullpersonal, och man får i alla fall till Sverige ha med sig enstaka copy varor för eget bruk. Dock skulle jag nog unvika LV produkter i och med att de har nolltollerans.

Jennie

[FruStein]
1

Oavsett om man åker fast i tullen eller inte så bör man ha i åtanke att arbetsförhållandena på fabrikerna som tillverkar dessa kopior inte är särskilt bra och att du genom att köpa dessa kopior håller igång industrin och indirekt ger ett OK om dess existens.

RuiXue
0

Sett till arbetsförhållanden så är det ingen större skillnad mellan fabrikerna i Kina. Det kan vara ok eller hur uselt som helst oavsett vad det är de producerar.

Jennie

[Moa-]
0

Ja, håller med Jennie, tyvärr gör det ingen större skillnad om du köper en äkta eller "fejkad" produkt… Det är inte ens ovanligt att samma fabrik både gör den äkta varan och kopian under olika tider på dygnet.

[FruStein]
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Alla gör som man vill. Mitt samvete skulle inte hålla att köpa billiga saker från länder med hemska arbetsvillkor.

RuiXue
0

Å andra sidan, om alla skulle bojkotta billiga varor så skulle det bli än mindre jobb och de som jobbar med produktionen skulle förlora sina jobb och bli än fattigare. Det är en ond cirkel. Arbetarna får inte direkt bättre betalt eller bättre vilkor bara för att varan de producerar kostar mer. De pengarna går till designföretaget och fabriksledarna.

Jennie

[Moa-]
0

FruStein, då undrar jag vart du köper dina kläder idag? Vilket temärke använder du dig av? Vart handlar du alla dina andra dagligvaror i dagsläget?

[FruStein]
1

#11 Tradera och 2nd hand från ebay. Té dricker jag inte. Mat och så handlar jag på Konsum närmast där jag bor. Jag bidrar säkert massor till att dåliga villkor upprätthålls, mer eller mindre medvetet, genom mat jag äter och andra vardagsmoment. Men att medvetet köpa saker från ett ställe där man VET hur produktionen gåt till är, för mig, en sak man kan undvika. Men det är så jag känner, vi har alla olika uppfattningar kring etik och moral. Om försäljningen av vissa varor sjunker kraftigt i en region ser ansvariga för industrin att efterfrågan av någon anledning sjunker och man får fundera över om man kan ändra något för att öka efterfrågan eller kanske satsa på en ny bransch.

Kajhugo
0

# 12 Tack för dina kloka ord, nu var det ju inte en moralpredikan jag frågade efter utan shoppingtips.

Har någon varit Jayis klädmarknad eller Hongqiao?

[Moa-]
0

Kajhugo; nej, inte varit där, det finns enormt många marknader för dessa produkter i Peking, pärlmarknaden jag skrivit om tidigare är en av de största men finns även mängder av andra…

Det viktiga när man åker runt och kollar är att veta lite grann om cirkapriser på varorna, då det är prutning från början till slut både på souvenirer och kläder/väskor…

När åker du eller har du redan varit där? =)

Kajhugo
0

Åker i mitten av november, Pärl resp Sidenmarknaden brukar gänget jag ska åka med besöka, så dessa står på agendan.

[Moa-]
0

Kajhugo; okej, sidenmarknaden var inget för mig om det är samma som vi besökte, men det beror ju helt på vad man är ute efter! =)

Nattmarknaden är också någonting som rekommenderas varmt! Inte så mycket kläder men massor av småsaker och souvenirer, otrolig folkfest och nära flera av de stora shoppingcenterna, Himmelska fridens torg och förbjudna staden.

[FruStein]
1

#13 Diskussionen som uppstod var inte heller riktad till dig. Hoppas att du hittar vad du söker.

Godsagare
1

Nu är det nog försent att tipsa TS då jag tror att iFokus är spärrat i Kina och att TS inte kan läsa om resan påbörjats.

Vad man ska räkna på på både "Silkan", "Pärlan" och Yashow är att man:

1. Blir rejält lurad
  2. Gör någon försäljare förbannad
  3. Hittar "lagom" pris för varan.

Först kommer du nämligen bli otroligt tagen över de "låga" priserna att ditt motbud kommer vara på tok för högt, men är du nöjd… Så var nöjd.

Sen kommer man prata med andra som köpt samma vara och ni kommer fram till att den ene betalat bra mkt lägre pris än den andre.

Då vaknar jaktinstinkten och du försöker dig på ett skambud. Rejält lågt.
Då surnar försäljaren och du får gå tomhänt därifrån. (Så länge försäljaren vill förhandla så har du redan bjudit ett för högt pris… I stort sett)

Sen hittar du rätt och med ett leende kan du nu börja trimma dina prutar-talanger! Lycka till!

Några råd till er som ska dit för första gången:

• Köp ALDRIG aldrig elektronik på dessa varuhus. Det är få ställen som erbjuder bra saker och det krävs nästan lokala bekanta/vänner som kan visa dig dit. Det är inte värt det, oavsett hur billigt du tycker det är. Tiden, den är dyr. Ägna den åt att sitta på en lokal restaurang istället och njut av deras goda mat.
  • Många väskor är gjorda av plast. De ser ut som märkesväskor men för de som sett de äkta väskorna i verkligheten småler åt de taffliga försök till kopior. Köp en "no-name"-väska i läder hemma istället.
  • Många förstår lite svenska, vill ni kommunicera mellan varandra så dela upp beloppen ni vill säga till t.ex. tvåa nolla nolla för "200".
  • Åk dit det första ni gör efter frukost. De vill sälja till "morning-price". Ju tidigare de säljer sin första vara och gärna en stor försäljning också, desto bättre tror de att resten av dagen går. Be om moringprice med ett leende.

Vem tipsar?

Jag har varit säkert 5-6 gånger i Peking. Varav jag bott ett år där och pluggat kinesiska. Kan man några ord eller fraser så är det ju självklart en stor fördel.

Lycka till och trevlig resa!
www.shoppingbackpacker.blogspot.com

Oskar
0

#18 Tackar för tipsen!

När det gäller att pruta så är min erfarenhet att vi svenskar ofta är för snälla. Vi skäms ibland lite över att lägga skambud eller pruta alltför mycket. Så det gäller att inte ta prutningen så personligt, så mitt tips är att lägga skambud och pruta för fullt. Och gå därifrån om du inte lyckas pruta, samma vara kan du hitta på flera ställen.

Oskar

Godsagare
0

#19 :-)

Det man ska tänka på är att om man väl börjat pruta så förväntar de sig att man slutför köpet. De blir riktigt irriterade ifall de gått med på ett pris men du kommer på att det kanske gick för lätt och du känner att du håller på att bli lurad…

Man ska bara lägga bud man är beredd att betala. Sen får man låta dem ge dig en chans eller 15 att möta dig halvvägs.

Ett bra tips är när du börjar närma dig det belopp som du anser är ditt max - bjud bara enstaka Rmb i slutet. Eller varför inte en halv? ;-)
Då gäller det för dem att slå till, innan du bestämmer dig för att gå.

Men låt det inte gå till absurdum, fundera på om det är värt tiden du spenderar?

Vi har mycket att lära av andra kulturer och jag tror det är precis som du säger, vi svenskar är otroligt ovana vida att pruta.

Oskar
0

Ett annat tips är att direkt säga ditt slutbud…det går ju helt emot deras pruttraditioner…men i bland tror jag det ändå funkar…i alla fall i vissa länder. Jag tror de märker att man är en person inte orkar tjafsa och då slutar de själva också.

Oskar

Godsagare
1

Det är bara att prova sig fram. Alla hittar sitt sätt och i slutändan är det ju ändå viktigast att man själv är nöjd med sitt köp oavsett vad man betalat.

Ett tips till de som ska köpa dunjackor på någon av marknaderna, stick näsan tätt intill jackan och lukta. Jag har märkt senaste två åren att många jackor luktar skunk. Det går inte bort genom att vädra eller tvätta.

Kolla dragkedjor och dra hårt i knappar. De kan komma att protestera då de vet med sig att mycket som de säljer inte håller för såna test…

Någon kanske är intresserad av ca-priser på det jag betalat?

Jeans - 90 Rmb

Dunjacka - 200-250 Rmb

Tights - 12-15 Rmb

Skärp i läder - 60-80 Rmb

Hoppas trådskaparen kikar in här igen och berättar hur upplevelsen var och om det gjordes några fynd?

RuiXue
0

Jag var i Kina förra sommaren och åtminstone då så fungerade iFokus därGlad Annars kan man alltid komma runt den brandväggen väldigt lättOskyldig

Jennie

Kajhugo
1

Åter på svensk mark och jag är nöjd över resan.

Vi hade otroligt härligt väder på muren, sol och klarblå himmel. Hann även med Olympiv Park som var kul när man gillar sport. Dag nummer två bjöd på riktigt disigt och kallt väder så även om sommarpalatset, Temple of Heaven, Förjudna Staden och Himmelska Fridens torg var intressant så kunde det inte toppa muren och Olympic Park.

Vad gäller shoppingen så är jag nöjd och självklart får man vad man betalar för…. vem tror man kan få en tipp topp vinterjacka för 200 kr…. eller en läderväska för 100?

En kul och annorlunda uppklevelse.

Oskar
0

#24 Låter som en lyckad resa!

Godsagare
0

Kul att du gillade resan och sevärdheterna!

Bra inställning också ang. shoppingen.

OS-arenorna är mäktiga och det tog mig några resor dit innan jag prioriterade dem. Är inte särskilt sportintresserad…

När jag förra året pluggade i Peking och bodde i universitetsområdet så passerade jag fågelboet varje gång jag åkte fram o tillbaka från stan i taxi. Jag njöt varje gång och kände mig priviligerad. Slutade aldrig att imponeras av bygget!

RuiXue
0

När jag var i Peking så bodde jag på ett hotell få minuters promenad från den Olympiska parken Skrattande Var där bara lite mer än ett halvår efter de Olympiska spelen.

Jennie