Indien
Hejsan. Jag har planer att åka till indien i feb ca 1 mån. Har märkt att det är svårt att hitta folk att åka med så det blir nog själv. Har nån här erfarenhet av att backpacka. och kanske ge lite tipps på vad man bör och inte bör göra.
Mvh /Andreas

Nja…har nog egentligen backpackat…men har dock rest en hel del. Det enda tipset är väl egentlige natt först fundera ut vad det är du vill ha ut av resan. Är det för att softa och vila upp sig? Eller för att träffa andra backpackers och resa runt med dom? Eller för att hinna se så mycket som möjligt av landet?
Jag brukar föredra att boka så mycket som möjligt hemifrån, detta för att slippa lägga ned tid på sånt när jag väl är ute och reser. Det är lätt att mycket av tiden annars mest går åt att så att säga administrera sitt resande… Fast sen finns det ju dom som tycker man ska vara spontan och ta dagen som den kommer när man är ute och reser och inte boka något i förväg. Men enligt mig så är risken stor att man fastnar på samma ställe och inte orkar ge sig iväg då…
Oskar

Hej!
Jag har förslag på precis tvärt om, var spontan. Iallafall om du åker själv, då är det lätt att hitta biljetter och sovplatser. Dessutom kanske du hittar några som du vill resa med ett tag, och då är det skönt att kunna ändra planerna. Att du är kille underlättar, jag skulle inte ge samma spontantips till en ensamresande 20-årig tjej.
Däremot tycker jag att det underlättar att ta med sig mycket info hemifrån, iallafall om man ska resa i ett lite kaotiskt land som Indien är. Och om du vill resa omkring mycket. Ta med ordentliga kartor och massor av kontaktuppgifter till hostels etc. Norra Indien är jättevackert.
Tåg är kul att åka i Indien. De är ofta hysteriskt försenade dock. Ett tips är att säga att du är clown, clowner får rabatt.
Ta med öronproppar och ett öppet sinne. Det är egentligen mitt standardtips till alla som ska resa någonstans.
Ha en fantastisk resa!!!