Alghero?
Någon som har varit där? ;) Var där -03 och det var helt fantastikst! Kan verkligen rekomendera det! :) Mysigt hotell (fanns visserligen flera), fina stränder, mysig stad, trevliga människor.. Kan ni rekomendera något annat ställe i Italien? :)

Italien är ett ganska outforskat land för mig men har spenderat lite tid i Milano och Venedig och båda de städerna är väl värda ett besök. Att promenera runt i Venedig är en speciell känsla…massa historiska byggnader och kanaler.
Om jag skulle besöka Itailien igen skulle det nog bli Rom, Florens och Sicilien…
mvh
Oskar
Florens rekomenderas också! Var där i sommras och det är en mycket vacker plats med många fina kyrkor! :) Tack för svaret!

Ja Venedig, en riktig pärla om man ser till att inte åka dit i värsta turistsäsongen och tar sig tid att leta sig utanför turiststråken…

chiantidistriktet tycker jag var väldigt mysigt
Jag var ju oxå där -03! Underbart! Blev helt kär i stället…
Florens är urmysigt, även i regn och blåst! Och man vill aldrig mer äta "svensk" pizza!

Vad är svensk Pizza? Jag tycker faktiskt att pizzorna på Ciao Ciaos restauranger är svårslagna, även med italienska mått mätt…
// staffan
pizza som gjorts i Sverige…är kanske svensk? Har aldrig ätit på Ciao Ciao men är tveksam om de gör urgod pizza för 25 spänn…;)

Aha, så priset har med smaken att göra? Du menar att den smakar godare eftersom att den dessutom är så billig? Hmmm, det var ju ett svåråtkomligt problem… gäller att ha schyssta polare som bjuder på en pizza ibland då… :)
Om du besöker Stockholm så rekommenderar jag dig att testa någon Ciao Ciao - de är verkligen kanonbra!
// staffan
haha, juuuust det!

#9 #10 Jag vet inte om det har med saken att göra, men min ingifta faster tycker att italiensk mat är äcklig. Hon åt på mc Donalds när hon var där. :) Så jag gissar att allt ät tillåtet att tycka.

Är inte kebabpizza med sunkig vit sås typiskt svenskt? Har svårt att tro att de äter sånt i Italien…
Oskar
#11 mmm, det är nog som alla som älskar den Thailändska maten i Thailand, men jag gillade den inte alls…och ja kebabpizza är nog väldigt svenskt…:)

och banan/curry som ingredienser. sjukt svenne, och Ciao Ciao är bra, fast inte lika bra som pizza i Italien när den är bra. Vilket ju måste vara referensen, eftersom CiaoCiao är bland det bästa vi kan ställa upp med.
Jag skulle vilja puffa lite för amalfikusten off-season. Positano, Amalfi, Sorrento. Även Neapel har väl nån slags charm, fast den är rätt rå. Historieintresserade passar givetvis på att ta en hel dag i Pompeji och/eller Herculenum, det är sjukt bra, och förvånansvärt oturistigt.
Andra glömda pärlor:
Le Marche på Östkusten. Inte för bad, utan för bergsbyar, små agriturismos och genuint italienskt.
Puglia. Även "klacken" kan bjuda på en del överaskningar, hyrde hus i Peschichi en sommar (lågsäsong tom slutet juli) och kuskade runt Garganohalvön dvs själva klacken på stöveln. Det var mkt bra, och billigt för att vara Italien.
Bologna - La Grassa (den feta) så bra som i Bologna äter man inte någonstans i Italien, här uppfanns Lasagne och Tortellini och arvet förvaltas mkt väl, enorm härlig saluhall, fina arkader, mycket unga människor och en skön stämning.
Florens är redan nämnt, Venedig likaså, men klart man skall dit. Jag gillade även Padova (billigare boende 20 min ifrån om man vill åka till Venedig utan att bli uppskörtad), fast det kanske var för att vi lyckades pricka vin och matfestivalen när hela stan var på fötter och drog från enotek till enotek.
ROM!!!!!!! nuff said.
#15# Japp det är på Sardinien=) Jättemysigt:) Dock så var det dyrt på endel ställen och äta pizza på restaurang rekommmenderar inte jag (dåliga knivar och seg botten) ;-) Stintino beach har jag hört ska vara väldigt fint men vette sjutton;) Maria Pia stranden är vacker.
Costa Esmeralda är det mkt kändisar som bor på, fint där men dyrt.
Till vilken stad ska du?