Resor iFokus

Resor

Etikett3-europa-utom-sverige
Läst 1200 ggr
Shanea
0

Weekend i Prag bokad!

Jag känner mig mest tvungen att få dela med mig av min entusiam! har precis bokat flygbiljetter till Prag för mig och en vän. Vi åkte igenom Prag i somras när vi tågluffade runt i Europa i tre veckor, men såg bara insidan av en mörk tågstation, och med tanke på begränsad budget och tidram så kändes det som ett bra val.

Biljetterna blev tyvärr gansa dyra är jag rädd… 2000 per person tur och retur, eller överreagerar jag? Vi åker 10 november så tyvärr var vi inte ute i god tid och eftersom jag studerar kunde jag bara vissa dagar. För några dagar sedan kostade de bara 1300 person, men ville fundera lite mer på det, så får väl skylla sig själv.

Har sökt på forumet och sett att det finns en del trådar om Prag, men om det är någon som besökt Prag på senaste tiden eller inte skrivit förut får ni gärna berätta om några hemliga smultronsställen, eller allra helst saker man kan göra i Prag. De generella sevärdigheterna är ju ganska lätta att googla sig fram till :)

Medarbetare på Fantasy. Försöker även underhålla på pipiga bloggen.

Oskar
0

Kul med en resa! Aldrig varit i Prag men det ska vara en fin stad. Och när det gäller priset på flygbiljetten så tycker jag inte det låter så farligt. Vi är så vana vid alla dessa annonser om att man kan flyga för 1 kr att vi ju börjar tro att det är det normala. Så 2000 kr är nog ett ganska normalt pris.

Oskar

jizzy
1

Låter nice! Så, har resan redan blivit av? Hur var det?

Prag är verkligen fint! När jag var där hängde jag mest i Mala Strana och "gamla stan". Jag är själv på väg till Budapest i Ungern, flyger ner för vad Oskar kallade 1 krona… och det blir ju inte riktigt så billigt i slutändan, men billigt flyg hursomhelst! Ska bo på Hotel Buda (via denna deal) och ser verkligen fram emot det, har hört att Budapest liksom Prag är en riktigt fin stad…

Shanea
1

Det blev den minsann! Kom hem igår :) Var galet skönt att komma bort ett par dagar, få se något annorlunda, uppleva lite hostelliv (som jag älskar)… Och Prag var riktigt fint också, och billigt! Lite kallt, men var ingen nyhet direkt, vilket var lite synd, för tycker att det bästa med städer som Prag ofta är att bara ströva omkring på kvällen… inte så sugen på det när man fryser som bara den. Gick även på en pubcrawl och fick uppleva nattlivet lite, samt träffa en massa härliga personer.

Såg en black light theater, en grej typisk för prag där skådespelarna har själlysnade dräkter och rummet är mörkt, var en blandning av pantomi och modern dans performance typ, något jag rekommenderar. Kan även rekommendera deras free walking tour, som var roligare än turer som jag betalat för, antagligen för att vi hade en så härlig guide :) Visste nästan inget om Prag innan, men fanns en hel del intressant historia.

Det första jag ville göra när jag kom hem var att åka iväg igen faktiskt, men det tillåter tyvärr inte studier och plånbok. Har för mig att jag med hört bra saker om Budapest, du får ha det bra och berätta om det när du kommer hem!

Medarbetare på Fantasy. Försöker även underhålla på pipiga bloggen.

jizzy
0

Oh, härligt! Blir sugen på Prag nu igen när du berättar om det. :)

Och ja, oavsett var man är i norra Europa nu så är det ju lite kyligt nu, men det kan ha sin charm det också, man får hitta mysiga platser inomhus och se till att ta nån värmande drink då och då, hehe.

Ska försöka komma ihåg att skriva om upplevelserna från Budapest.

Oskar
0

#3 Låter som en schysst resa! Black light theatre måste man ju gå på någon gång!

Casablanca
0

@TS, härligt. Jag och flickvännen var i Prag för inte så längesen, vi drog dit med min polare och hans tjej. Riktigt fin stad. Det var första gången för oss alla och vi var alla lika imponerade! Åker gärna dit snart igen!

Och billigt också, vi åt på en fantastisk restaurang och notan slutade på cirka 150kr var, och då var det nog nästan 6 öl per person och förätt och varmrätt. Skall kolla upp namnet som tips till framtida pragbesökare.