Weekend i Damascus.
Eftersom grabbarna måste förnya sina pass och jag måste förnya mitt visa, så bestämde vi oss för att åka till Damascus den gångna helgen. Imane köper en del grejor därifrån så hon har affärsbekanta där. Hon var där förresten ett par dar efter påsk. Rum bokades på samma hotell, som hon bodde på, men att man bokat rum betyder inte att man har ett rum, när man kommer fram. Vi hämtades vid 10-tiden på lördag morron av en taxi från Bekaa dalen. En enkel resa kostar $33, ca 10 mil över bergen en resa på knappt 2 timmar. Som ni vet bombade Israel sönder ca 140 broar runtom i Libanon. Här är den största av dom bombade broarna. Den är nybyggd och är en del av den nya motorvägen som ska ansluta hamnen i Beirut med Damascus och dom leder som utgår därifrån mot övriga arabländer.
I Chtaura i Bekaa dalen byter man taxi till en syrisk, men i vårt fall blev det en annan libanesisk taxi. På fotot ser ni den taxi vi kom med samt chaffisen och den vi fortsatte med. Härifrån är det ca 4 mil kvar till Damascus och det kostar $10. Först passerar man den libanesiska tullen och sen är det nån kilometer tills man kommer till den syriska posteringen. Det är inga problem att få visum för europeer. Marc var tvungen att gå på toa och det var det skitigaste jag sett i mitt liv och jag har sett många. Det har knappast funnits vatten för spolning under månader. Vägen härifrån går i en dal genom bergen som heter Anti Mt Lebanon.
När vi kom till Damascus väntade Imanes businesspartner på oss och vi åkte till Four Seasons där vi beställt rum. Det fanns inget, så vi åkte vidare till Sheraton. Le Meridien m.fl. Inga rum! Vi gav upp och åt sen lunch. Sen åkte vi in till centrum igen och började leta bland lägre klass hotell. Vi hittade ett skapligt, men på vägen ner till bilen gick Imane i trappen och slant. Hon slog sig ganska illa i ändan och ryggen. Vi var tvungna att kalla på en doktor ($40), men som tur var är det bara muskelstreckningar och blånader. Hon har fortfarande svårt att röra sig. Fotot är taget från hotell rummet av en stadsdel på bergssidan. Det unika med denna del är att där finns inga gator och inga vägar leder dit - bara stigar.

Tack för denna charmiga berättelse om din familjs strapatser. Alltid lika intressant att läsa om ert vardagsliv, där mycket är annorlunda än här.
Christina, det är inte slut ännu! Jag var tvungen att ta en paus.
Imane fick ett par piller av doktorn och vid 9-tiden hämtades vi av Mohd och åkte upp i bergen på norra sidan av stan. Presidentens palats ligger även där (som Israel hotat bomba), så det var fotoförbud på en del ställen. Jag tog ganska många foton, men det är svårt att fota i mörker. Den stora upplysta rondellen ni ser är början på huvudgatan som går längs norra sidan av den lilla floden. Vårt hotell låg ca 100 m. från den nere i stan. Alla ambassader ligger norr om den rondellen också. Det var en otrolig fin utsikt här uppifrån och det fanns ett antal restauranger på bergkanten.
Mohd tog oss upp längs den lilla floden som kantades av restauranger. Jag tyckte att det dröjde alltför länge, så jag sa att maten måste vara nåt särskilt extra för att åka så långt. Vi kom fram vid 22-tiden, men Mathias hade somnat i bilen, så han vägrade hänga med in. Restaurangen, som tydligen var Mohds stamställe för han åt middag varje fredag där med familjen, var i 2 plan och på båda sidorna av floden. Vi satte oss i det övre planet. Det jag tyckte var bäst var själva rummet som var helt täckt av slingerväxter även innertaket. Maten var OK, men jag äter sällan efter 18 på kvällen, så vid 24-tiden var lite väl sent för mej. Här är det normalt att man går ut vid 23-tiden och stannar till 04 på morron och restaurangerna håller öppet så länge det finns gäster. God natt!

Spännande bilder! Tack, för dom!
Nästa dag grydde och chefen skulle besöka en fabrik. Vi hade planerat att spendera denna dag vid poolen på Four Seasons, men eftersom verkligheten förändrats, så beslöt vi att gå över på andra sidan floden för vi kunde se en del gamla byggnader där. Tyvärr verkar inte grabbarna vara så intresserade av byggnader och fotografering, men dom överraskade mej med att kunna leka kurragömma i flera timmar på ett hotellrum. Vi kom ner till ett område med bl.a. en gammal moske` omgiven av murar. Det visade sig vara miltärmuseet. Jag tog detta foto av ett flygplan framför en mycket gammal moske`. För mej ganska ovanligt faktiskt.
I anslutning fanns en gammal Souk där man fortfarande utförde hantverk av olika slag. Tråkigt, tyckte grabbarna, låt oss gå tillbaks till hotellet. Detta är typiskt för den ottomanska eran att marknadsplatsen och dom små shoparna fanns vid en moske`. Jag tror inte att så många av dom bevarats. Jag har sett några i KSA som museer.
Denhär hantverkaren utförde kopior på antikviteter som hittats efter en kult som hade ett eget alfabet för 3.500 år sen. Det ses på tavlan till vänster i bild. Namnet på folkslaget var så enkelt så jag har glömt det, men nånting liknade "Ugrania" tror jag. Vårt alfabet härstammar härifrån Libanon - det tidigare Phonecien.
Lappnissarna var mycket aktiva från tidig morron. Vi hade bestämt att vi skulle träffa chefen på hotellet en viss tid, men jag hann med siestan och även fota Lappnissar. Här har han kallat på bärgningsbil. Mohd berättade senare att det var så här dom fick lite bonus på lönen. Dom hotade med att skriva ut böter, men alla vet att om man ger dom ca 25c, så kan man åka i väg eller som han gjorde kom upp på hotellrummet i 10 minuter. En bot gick tydligen på $40, så det var mycket billigare, för det var nästan omöjlig att hitta en P- plats.

Alltid lika spännande att se dina bilder och läsa dina reseberättelser!
Oskar

Skulle precis skriva som oskar :-) alltid lika spännande att se bilderna och läsa texten fast jag brukar läsa dom på foto men antar att du skriver mer här nu Bosse ?
mvh/bjorsa
Det blev även kväll denna dag och Mohd hämtade oss vid 17-tiden för att besöka klostret i Saydnaya några mil norr om Damascus. Det fanns åtminstone 4 kyrkor till i den lilla byn, men även en moske`. Som ni ser är entren ganska pampig. Det fanns massor av tillbyggnader och trappor upp och ner, så grabbarna tyckte det var ganska häftigt som romersk borg iaf.
Så här ser det ut från norr. Det lysande korset är på den äldsta delen av klostret och är byggt på 500-talet. vi var inne i den gamla kryptan på några m2, men tyvärr kunde jag inte fota därinne. Den var liten och många som bad. Det fanns några riktigt gamla ikoner på väggarna. Jag måste medge att det var en speciell stämning och även grabbarna respekterade stämningen och höll sig lugna. Jag fårmodar att det är nån typ av gravkammare som syns längre ner på klippan. Ovanför figurerna hade man huggit ut bilder i form av en snäcka.
Jag tog sammanlagt 121 foton under resan och jag kan inte visa alla - tyvärr, men detta är ett foto på ett fängelse för politiska fångar och är mycket fruktat även bland libaneser. Det är såna här foton man bör undvika att ta i dom här länderna. Det kan vara svårt att ge en bra förklaring till att man tagit det. Nu är det bara hemresan nästa dag kvar.
bjorsa, foto känns inte som förr längre, så jag använder resor och trädgård tills jag blir portförbjuden.

Inte blir du portförbjuden här inte. :)
Dina bilder och berättelser är jag av toppklass!

Jättekul att se dina bilder och läsa berättelserna! Tack för det!
Tack för det grabbar! Jag kommer aldrig att bli för gammal för en klapp på axeln ibland.
Nästa dag började med att Mohds broder plockade upp oss och tog oss till ambassaden, där personale fyllde i 2 passansökningar och grabbarna skrev under samt överlämnade 2 foton vardera. Sen tillbaka til hotellet för check out och hämta bagaget. Vidare till "taxistationen" varifrån man kan ta en taxi till alla närliggande länder förutom Israel. Chefen är oftast generös med dricks, men denhär killen som bar vårt bagage var inte nöjd för han fick antagligen för mycket och började argumentera med henne för mer, vilket ingen gör som känner henne. Hon har svar på allt och fruktar ingen. Och det är inte alltid så lågmälta konversationer, men jag har lärt mej så jag bara håller mej vid sidan om och betraktar spektaklet. Hon är även en topp säljare. Ungefär som norrlänningen som fick jobb i Sthlm. Efter första dan frågade chefen om han sålt nånting. Han svarade att han gjort 1 affär. En kille hade kommit in för att köpa tamponger till frun. Då sa han till honom att det var lika bra att köpa ett metspö eftersom det ändå var kört. När han ändå skulle åka ut och fiska var det lika bra att även köpa ett kastspö och eftersom det är tråkigt att stå på stranden så borde han köpa en båt med släp. Det visade sig att hans bil inte orkade dra släpet så han köpte också en 4WD.
På vägen hem tog jag detta foto på Jabal Esh Sheikh eller Mt Hermon (2,814 m). Enligt legenden så var det så här långt Moses tilläts komma innan han dog. Han skulle få se The Promised Land, men inte få gå in i Canaan. Han dog däruppe och ingen vet var han begravdes. Man ser hela norra Israel däruppifrån. Gränsen mella Libanon och Syrien går däruppe också, men det är mycket oklart var.

#28: Ja det är en jättevy däruppifrån. Vintertid är det mängder med snö och ofta blåsigt, men underbar utsikt.
Ett foto på Bekka dalen, när man kommer utför Anti Mt Lebanon från Syrien. Berget med snö heter Sannine och man ser andra sidan från Beirut. Det finns planer på att bygga en skidanläggning som ska hålla OS standard där, men jag tror att dom lagts på is t.v. Det sägs att miljadären som äger det mesta där förlorade massor av pengar under kriget. Ett par av hans döttrar (tvillingar) gick i Mathias klass, men dom kom inte tillbaka i höstas.
Jag skulle gärna klättra upp där ElLobo. Jag har planer på att bestiga Qornet Sauda I Mt. Lebanon (3086 m) i sommar, om jag är kvar här som planerat. Jag har drömt om det sen jag åkte upp till Cedars första gången -95. Jag ska försöka få grabbarna med mej.
Här ett foto tvärs över Bekaa mot Anti Mt. Lebanon. Där nånstans på andra sidan går vägen till Damascus. Den lilla floden som flyter genom stan heter förresten Nahr Barada. Tanken var att detta skulle bli sista fotot, men jag ska lägga ut ett till, som Marc tog för att visa sin mamma, som är storökare
Stay well! bosse

Den bilden var bra!
Tack för att du delar med dig av bilderna, bosse!