Resor iFokus

Resor

Etikett2-asien-australien
Läst 1371 ggr
Frida
0

Beijing - Xi'an - Shanghai

Då var resan till Kina bokad. Jag och mina föräldrar ska hälsa på min lillasyster som gör ett halvårs praktik i Beijing. Vi åker i slutet av oktober och stannar tio dagar. Mamma kommer bli kvar i Beijing hela tiden med min syster men tanken är att pappa och jag ska ta några dagars utflykt till Xi'an (terrakottaarmén främst) och Shanghai.

Är det något vi absolut inte får missa respektive något som vi borde försöka se om tid finns i någon av dessa två städer? Är det något mer, längs med vägen, som vi ska överväga att hinna stanna och se/göra?

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

[Moa-]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tänk på att det är stora avstånd mellan städer i Kina och att resor därför lätt äter upp tid… Vi åkte nu i somras natttåg mellan Shanghai och Peking, vilket gick väldigt bra! Tänk på att välja "softbeds" som biljettkategori och att man i Kina behöver ha med sig pass för att köpa tågbiljetter (även för kortare sträckor), denna resa tåg för oss ungefär 9 timmar, men då kunde vi sova en stor del av resan. (Vi betalade ungefär 600 kr/person för dessa biljetter.)

I Shanghai rekommenderas givetvis TV-tornet (Pearltower), men främst om det är klart väder, annars förtas en del av den upplevelsen (utsikt över (nästan) hela Shanghai). Shanghai Zoo ligger några mil utanför staden och är värt ett besök, otroligt välskött och fint. De har de sällsynta Jätte Pandorna, så otroligt söta! Utöver detta har de en Liger (en blandning mellan en tiger och ett lejon), ett ”vitt” lejon och massor av annat! Allt till väldigt bra priser. (Inträde ca 150, taxi dit ca 200 kr för flera mils resa.)

I Peking rekommenderas Pärlmarknaden, en enorm shoppingbyggnad flera våningar hög, allt från pärlor och silkesprodukter till krimskrams och kopior på märkesvaror, även en del elektronik finns. Jag rekommenderar faktiskt inte ”den förbjudna staden”, ett enormt palatsområde, men inte så mycket att se mera än restaurerade byggnader och enorma borggårdar med alldeles för mycket människor! Detta hör dock till de klassiska ”måstena” men den heldag som många rekommenderar behövs absolut inte! Kinesiska Muren är givetvis ett måste och en upplevelse över det vanliga! Jag rekommenderar ett besök vid Mutianyu istället för det betydligt mer turistbefolkade Badaling, det går arrangerade turistresor till båda ställena om man inte vill arrangera en egen resa. Att ta en ”Cable Car” upp förbi de första vaktornen, (du kommer fram vid vakttorn 13 eller 15) du hinner på detta sätt se mera av muren och utsikten!

Hoppas att din resa blir lika lyckad som vår blev!

RuiXue
0

Shanghai, definitivt Oriental Pearl (TV-tornet), Yuyuan garden (glöm för guds skull inte att testa de ångkokta fylda degknytena). The Bund är en annan klassiker.

Beijing, Silk street!

Xi'an har jag inte vart i.

Jennie

[FruStein]
0

.