Resor iFokus

Resor

Etikett9-övrigt
Läst 1436 ggr
ElLobo
0

”Flyg inte med Ryanair”

Norska Forbrukerrådet avråder officiellt norrmännen från att resa med lågprisflygbolaget Ryanair. Orsaken är att flygbolaget inte ger sina passagerare de rättigheter myndigheten kräver.

LänkNorska konsumentrådet: ”Flyg inte med Ryanair”

AndersE
0

Det viktiga är väl att man som kund förstår vad man får när man betalar.

Så om detta får någon att tänka till två gånger är det ju bra.

Nexi
1

De kan ju rekomendera hur mycket de vill, folk väljer Ryanair för att det är 10 ggr billigare än andra flygbolag men är medvetna om att de har noll service och kommer alltid att försöka tjäna mer pengar genom smygavgifter.

ElLobo
0

Det vill ju till att man som passagerare är så pass klok att man tittar på totalkostnaden, inte bara flygbiljetten.

Dessa lågprisbolag är kanske inte speciellt billiga. Många gånger går det bara att boka via nätet, det kostar extra att betala, man får betala för varje väska, boardingkort på flygplatsen kostar extra, mat kostar extra, skatter o s v. Och hur var det med avgiften för toalettbesök på planen? Och ståplatser för att få in fler passagerare?

AndersE
0

#2 Nej, de är inte tio gånger billigare.

För något år sedan berättade min chef att han åkt Ryanair till London för en krona. När han sedan berättade vad det verkligen kostade med alla extra avgifter så visade det sig att min egen resa till London med SAS kostade lika mycket - fast han hamnade ute i Stanstead och jag hamnade på Heathrow med T-bana till city…

[Malin]
0

#4 Fast det är ju väldigt olika! Senast vi var i London betalade vi 202:- per person tur och retur, inklusive alla andra avgifter, och så lågt kommer man inte undan med SAS.

Vi åker dock dit nästa år igen men då blir det SAS eller British Airways, bara för att testa :)

Nexi
0

Om hans biljett som skulle varit en krona verkligen kostade mer än din SAS biljett är detta väldigt konstigt. Ja, visst, flera Ryanair biljettter är dyrare än SAS, och det är också därför andra av deras biljetter kan vara så billiga. Det är ju bara att kolla när man bokar hur mycket skatterna och avgifterna är, då de också skiljer sig mellan biljetterna.

AndersE
0

#6 Javisst är det konstigt. Men RyanAir är kosntigt.

Och "bara kolla upp" tycker jag inte det är. Avgifterna poppar väl upp efterhand i hela boknings- och betalningsprocessen. Det är väl inte för sin transparenta prissättning Ryan Air får sina anmälningar - och sådant som #0 berättar om…