Resor iFokus

Resor

Etikett8-utrustning-prylar
Läst 2530 ggr
lillbakaren
0

undervattenskamera, men vilken??

Jag är 12 år ska på min första utlandsresa om 2 månader och visst skulle det vara trevligt men en undervattenskamera. Jag menar tänk dig simma där i havet och kunna fota fiskar och allt möjligt spännande. Och inte behöva vara rädd för att oops det kom sand på kameran nu är den förstörd. Jag vill absolut ha en fujifilm och det står mellan två val. Fujifilm Finepix Z33 WP och Fujifilm Finepix XP10. Båda är vattentäta upp till 3 meter och sand och damm tåliga likaså. Tror båda skulle vara ganska stöttåliga också. Skillnader som är märkbara är att WP har 3 x zoom och XP10 har 5 x Zoom. Design är ju lite annurlunda och XP10 filmar i HD det gör inte WP. Men annars är det nog bara lite småsaker och så men priset är den största skillnaden för mig. En 1000 lapp dyrare är XP10 och jag har inte ens pengar till WP än och jag reser som sagt om 2 månader har en födelsedag där emellan men vet ej om jag får ihop nog med pengar. Har någon nån av kamerorna vad tycker ni i så fall. Och ja all tyck till och berätta om du vet något om dom. Det skulle vara jättesnällt/kul…. WP kostar 990 + 69 kr frakt.

Oskar
0

Hej!

Jag har ingen koll på vattentäta kameror men när jag sökte på nätet så hittade jag det här testet:

http://www.dpreview.com/reviews/Q209waterproofgroup/page17.asp

Testet är ju ett år gammalt men kanske kan hjälpa dig lite. Om du scrollar ner ser du vilka de tyckte var bäst. Fast de tar ju inte hänsyn till hur dyra de är så de som vann kostar nog mer än vad du tänkt att betala.

Oskar

lillbakaren
0

tack så mycket för tipset ska ta och kika in men som du säger kanske inte dom valt de aldra billigaste varianterna. Men man kan ju googla kamerorna och se vad dom kostar:)

[TheoA]
0

Vart ska du åka? :)

lillbakaren
0

jag ska åka till Rhodos, Grekland:) ska bli jätte kul.

[TheoA]
0

#4 Mysigt, Jag skulle också vilja åka till grekland

elyse
0

#4 Du kanske måste simma ut en bit för att kunna fotografera fiskar. Jag vet att det funnits ett hopptorn ca 100 m ut - där har det funnits fina fiskar, t.ex. clownfiskar.

lillbakaren
0

vi får väll se hur det blir man kan ju fota varandra/ eller sig själv under vattnet också…

Qmab
0

#0 Jag hittar Z33 WP för 959kr inklusive frakt.

XP10an finns för 1720kr inklusive frakt.

Personligen skulle jag inte välja någon av de här kamerorna men är det vad du vill välja på så skulle jag föredra XP10an om jag vore du. Ska man ha det för bland annat undervattensfotograferingoch fota fiskar behöver man komma nära utan att skrämma fisken då är 5x zoom (som motsvarar 180mm) att rekommendera framför 3x som i det här fallet är 105mm.

Men det är ju inte jag som ska ha kameran så det är nog bara du som kan göra den prioriteringen och om du tycker det är värt det. Glad

//Mab

lillbakaren
0

jag har en wp och den äär jättebra den blev realagd så jagfick den för 899. det var kul… hade inte råd med en xp 10

Oskar
0

Vad bra!!

[Malin]
0

#8 Hålller med, WP sägs vara bra!
Btw, ska också till Grekland inom kort :)

Emanuel12398
0

Hej jag är 12 år och har samma problem men jag ska inte till Grekland utan först Öland och sen till Teneriffa och jag undrar var ni hittar dom där kamerorna för så billiga priser själv hittar jag dom som billigast för runt 1500kr

Oskar
0

XP10:an hittar jag på Pricerunner för typ 1400 kr. Z33:an däremot hittar jag inte för billigare än ungefär samma pris. Det kan ju vara så att priset på Z33:an höjts. Eller så finns det sajter som vi missat… :)