Resor iFokus

Resor

Etikett3-europa-utom-sverige
Läst 1619 ggr
MonisN
0

Hotelltips i Paris

Hej!

Planerar att göra en resa med dottern om några veckor till Paris för första gången. Jag har ingen aning om var man bort bäst och mest centralt. Någon som har tips på bra hotell i mellanklassen?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

Sindri
0

Här bodde jag för några år sedan med två av barnen. Jättebra läge, 9e arr, på en lugn tvärgata, väldigt nära tunnelbanan, station Cadet. Vi tog tåg och tunnelbana från flygplatsen, funkade hur bra som helst. Buss ner till stan. Gångavstånd till Montmartre.

Dubbelrum kostar nu 105€ (för två pers) inkl. frukostbuffé. Vi hade ett trippelrum och det var stort och luftigt.

Man kan köpa någon form av res-pass som gäller på alla bussar och tunnelbana. Man väljer själv hur många zoner. Det finns många sajter du kan kolla på i förväg.

Jag har flera gånger bokat hotell via booking.com. Man får väldigt bra information, kan läsa recensioner, har alltid varit lyckat.

Mysigt hotell, rar personal som jag kan rekommendera. (Om det inte hänt något sedan vi var där)

Här några bra länkar om Paris - lyckost förresten!

Marknader

RATP- Paris SL

Paris-info

Man brukar kunna ringa till turistbyråer och få hem en karta mot en symbolisk avgift. Kan vara skönt att ha en i handen när man stiger upp ur metron.

MonisN
0

Tack Sindri för infon och länkarna. Hotellet ser bra ut. Jag har inte kommit underfund med ännu var själva centrum ligger, men det här hotellet kanske ligger nära?

Sindri
0

Paris är indelat i arrondissement, områden, som går i en spiral från centrum som jag tror är själva Ile de France, där Notre Dame ligger. Sen rör det sig utåt. Hotellet ligger i 9e arr, men det är inte långt alls till city.

Här får du en Google-karta med lite sevärdheter och hotellet inlagt (längst ner i listan till vänster). Klicka på de olika sakerna så ser du var de ligger.

Du kan söka efter andra saker coh adresser på kartan, men du kan inte spara det. Men du kan skaffa ett Google-konto och skapa din egen karta med sådant du vill göra där.

Som sagt, försök skaffa en karta innan du åker och rita in på den sådant du vill se.
Paris går bra att gå i. När jag var där senast så åkte vi buss en enda gång - vi gick till det mesta.

AndersE
0

Jag har skrivit en artikel om Paris där jag tipsar om ett litet, trevligt hotell med bra läge.

Länk

MonisN
0

Tack #3 & #4.

Jag gillar inte att åka till ställen utan att vara påläst var jag befinner mig på kartan, men ärligt talat får jag inget riktigt grepp om Paris var man kan bo mest centralt för att inte känna att man bor i utkanten långt ifrån själva kärnan. Det verkar vara många områden och ingen verkar var mer "rätt" än andra. Eller är det fel? Jag har inte heller hittat någon bra sajt hur man tar sig från flyget in till stan.

AndersE, jag har läst din artikel, som var mycket bra. Ska ta mig en titt på "ditt" hotellet också.

Sindri
0

Vilken flygplats? Sist åkte jag till CDG (Charles de Gaulle) och det var jätteenkelt med ett tåg som kom och hämtade och sedan tunnelbana.

Pratar du franska? Annars har farnsmännen blivit duktiga på engelska, och det finns massor med hemsidor och tips både på svenska och engelska.

Här är Pariskartor med arrondissementen utsatta. Om du följer dem 1,2,3,4 o.s.v. så ser du att de går i en spiral. 1 är ju det som räknas som absoluta city. Och jag lovar, 9 som vi bodde i är inte långt från 1. Och det går massor med bussar och Metro om man inte vill gå.

Klicka på de olika kartorna och du kommer till sidor med mer info än du behöver om Paris.

Har du kollat på Googlekartan? Där står arr. med siffror, och nästan varje hotell du kollar på anger vilket arr. de ligger i.

Längst till höger på kartan kan du föra muspekaren över rutan som det står satellit på, då kommer det fram en meny där du kan klicka fram Kollektivtrafik så kan du se metro- och busslinjer.

Jag tycker du ska kolla på Google-map och bestämmer vilka grejer ni vill göra, vilka områden ni vill se. Det kanske inte är utspritt över hela stan och då kan ni bo i närheten av där ni vill vara mest.

Oskar
0

Jag har bott två gånger i Quartier Latin och trivts där. Vi bodde nära Notre Dame och Seine vilket ju inte är helt fel.

AndersE
0

#5 Jag upplever Paris som en relativt liten stad med korta avstånd. När jag varit där har jag gått mycket och när det varit något längre avstånd så fungerar tunnelbanan helt suveränt bra och är billig också.

AndersE
0

#5 Jag upplever Paris som en relativt liten stad med korta avstånd. När jag varit där har jag gått mycket och när det varit något längre avstånd så fungerar tunnelbanan helt suveränt bra och är billig också.

MonisN
0

Tack så mycket allihop för hjälpen.

#6 Vi har inte beställt resan än, men tror det blir CDG. Skönt att höra att det är lätt att ta sig fram. Vi åker till London 1-2 ggr om året och där är man bortskämd att det är lätt med kommunikationerna, men Paris metro lär vara i klass med Londons vad jag har hört. Hoppas det stämmerGlad