Vett & etikett Kina?
Undrar om någon har en bra sida med vett och etikett i Kina? Eller om ni kan berätta? Vill inte så gärna göra bort mig totalt :-)

Har inte något att bidra med vad gäller företagskultur eller liknande eller hur man uppträder i mer formella sammanhang. Däremot har jag rest runt i Kina på egen hand under sex veckor. Vad jag vill minnas var det inte så noga med vett & etikett om man inte räknar in att man gärna får spotta på matbordet, på golvet eller var man än önskar samt harkla sig ljudligt.
Kineser är väldigt nyfikna så bli inte förvånad om de tar någonting från dig och skickar runt det mellan sig en stund tex. kameran, guideboken eller liknande. Man brukar dock alltid få tillbaka det.
Man beställer ofta in alla rätter samtidigt, förrätt, huvudrätt (gärna flera stycken) samt dessert. Inte heller ovanligt att man ber om en doggybag som man sen lämnar till någon hemlös.
Det hände mer än en gång att någon från hotellet plötsligt klev in på rummet och hämtade något tex. fjärrkontrollen utan att förklara varför. Vi upplevde detta något besvärade, men insåg att detta var mer regel än undantag. När vi blev irriterade tittade de bara oförstående på oss.
I övrigt fantastiskt land, fantastiska människor. Vore kul att höra vilken rutt du tänkt göra. Kan absolut rekommendera västra kina som fortfarande är relativt oförändrat.
Jag har hört att om man blir bjuden på mat skall man äta mycket lite ris. Ris betraktas som "bukfylla" och börjar man ta ris är detta samma som att säga att man tycker det är snålt bjudet.
#1 - Vi ska till Peking och åka runt lite i trakterna där och sedan flyger vi till ön Hainan och återvänder sedan till Peking. 10 dagar allt som allt. Ska bli spännande! :-)
I Kina? aw.. Sorry. det landet kan jag inget om. Är däremot en expert på vett och etikett i Japan. ^^ kanske är liknande?

Å så spännande! Jag har varit i Kina några gånger och det verkar, som skrivet ovan, att det är svårt att bryta vett och etikett regler. Det är ju dessutom ingen som förutsätter att man ska veta hur man uppför sig, och kineser brukar tycka om att visa västerlänningar hur man ska göra.
Kanske ska man vara försiktig med att titta kineser för mycket i ögonen / kramas / klappa barn på huvudet etc som kan vara lite för familjärt.
Bra att veta är också att det alltid är bra att fråga flera peroner om vägen innan man litar på att det är sant, det är oartigt att inte kunna svara någon som frågar.
Men såklart är det olika på olika ställen i Kina. Det här är mina högst personliga erfarenheter.
Ha kul!!
emma

# 5 O det hade jag förträngt. Lyd Emmas råd om att fråga fler personer om vägen alternativt skaffa en mycket bra karta!! Innan vi förstod att kineser hellre pekar vart som helst än att säga att de inte vet hann vi hamna på alla möjliga platser. Till slut kunde vi bara skratta åt det och ibland roade vi oss med att fråga om vägen trots att vi redan visste, bara för att se vart de pekade. … lite fult, jag vet..
#2 - Oj, vad bra att veta! Jag som brukar ta mycket ris. Älskar ris med soja :-)

Och kanske man framförallt ska vara ödmjuk och frågvis? Och kanske inte försöka anpassa sig alltför mycket…de lär ju ändå inte undgå att se att man är turist. Och om jag fick besök av kineser så vore det ju bara intressant om de spottade på mitt golv…skulle leda till kul diskussioner. :)
mvh
Oskar
#8 - Nej, anpassa sig totalt är ju inte riktigt möjligt :-) Men vill inte råka förolämpa någon.
Om du blir bjuden på mat - säg anka - så är finaste delen huvudet. Det vill alla ha, men eftersom du är gäst, så får du det!
Tacka inte nej!
;-)

#11 Jo kanske det! Fast än så länge har vi inte haft så många inlägg om vett & etikett. Kanske det tillsvidare funkar att lägga dem under befintliga kategorier? Tex kan man ju ange vett & etikett i rubriken…då är det lätt att på sajten söka efter det.
mvh
Oskar
Jag vet en del om vett och etikett i kina en sak är att om du blir bjuden på någonting som ex: mat , svara då nej ! detta är ett ex på kinesisk artighet - det gäller som vanligt att förneka sig och inte verka framfusig. Man tackar alltig nej minst en gång, om någon bjuder på en cigarett , något att dricka eller att äta ( Undantag ät ju om man känner personen väl! ) Den som bjuder trugar artigt vidare : jomrn ta en cigg,Du!,Ät, ät. Ju fler gånger man tackar nej och ju fler gånger värden trugar , desto artigare anses man vara . Men om du verkligen inte vill ha det som bjuds ! som ex : cigaretter är bästa sättet att avböja (Tack jag kan inte ! ) ´det betyder ju att man inte röker då då . Säger man bara nej massa gonger slutar det oftas att personen tar en bunt med cigg och stoppar i bröstfickan på en . man lär sig också när det är dags att sluta , hurvida motpartnen menar allvar eller bara är artig ….
Och dessama med det andra hollet också då . så om du bjuder en kines någontig och han /hon tackar nej sak du åtminstonde truga ett par gånger innan du slutar .
det har jag lärt mig =)
Jag har en fråga , när jag är 18 vill jag studera i kina för att lära mig kinesiska . Men när man är där och studerar i en skola ska man börja jobba samtidit då för att få pengar eller ska man bara ta med sig en hel del pengar ifrån sverige , för man mäste väl ha pengar ifall man ex bor hos en värdfamilj eller nåt. och pengar till fritid o sånt i fall man är där ett bra tag ?..

#14 jag tror du har valdigt bra mojligheter att arbeta som undervisare eller uttalscoach i engelska alt svenska medan du pluggar dar.
Nu är det ju några år sedan du skrev och jag vet inte om frågan är aktuell längre.
Men studerar man på en skola som CSN godkänner så får man studielån hemifrån. Annars är det ju självklart bra att ha med sig pengar så man klarar sig. Det finns otroligt många sätt att leva ruggigt billigt på och lika många att spendera rejält. Bara välja. ;-)
Håller med #15, de söker efter lärare, coacher, tutors… Hela tiden.
Berätta gärna om du kommit iväg.
Just ja, vett och etikett var det ju…
Sätt aldrig ner ätpinnarna rakt ner i riset. Det ser ut som rökelserna de sätter i sand vid begravningar och kan tolkas som om någon kring bordet kommer att dö.
Ge aldrig bort ett päron. (som om man gör det ofta?)
Ge aldrig bort skor.
Ge aldrig bort en klocka.
Men, undantag finns så klart. Skulle det röra sig om en fruktanstvärt dyr klocka eller ett par Loubotain så funkar det säkert ändå.
Siffran fyra är inte bra så 4 i antal ska man undvika.
Öppna inte en present du fått inför givaren. Om inte denne utryckligen ber dig.
Låt äldre, gravida eller föräldrar med barn sätta sig på tunnelbanan.
En bra blogg som bl.a. tar upp sånt här är www.kristeribeijing.blogspot.com

Ajdå jag som ofta ger bort päron till kineser. :)