Turkiet- Växlingstips
Jag ska till Turkiet och undrar om någon har ett bra förslag på vilken valuta, som är bäst att ta med sig, Tlira eller Euro att använda/växla in i Turkiet.
Jag har redan Euro. Är det bättre att växla in dessa i Sverige än i Turkiet, om man bör betala med Tlira?
För 6 år sedan var vi Turkiet och hade med oss Euro, men bara för att slippa besväret att växla där, så använde vi Euro och betalade med det. Jag fick en känsla av att det blev mycket dyrare än om vi hade växlat in dessa på plats till TL. Det var liksom lite svårt att ha koll på hur mycket man egentligen betalade för en vara/tjänst i förhållande till varans pris, när de räknade ut priset i Euro.

Vet inte hur det är i Turkiet men ibland om man väljer att betala med Euro i ett icke Euroland så får man en ganska kass kurs. Då framförallt kanske i mindre butiker, och det är ju svårt som turist lite knepigt att hålla koll på vad som är rätt växlingskurs. Så att ha lite blandade valutor är nog inte fel. Betala med lokala valutan i mindre butiker och med Euro när man känner sig mer säker på att man får en hyffsad växelkurs.
Har också för mig att det kan vara ganska fördelaktigt att betala med kort när man är utomlands. Visserligen tar de en avgift på någon procent men det gör ju Forex och liknande också.
Oskar
#1 Tack för tipset!