Resor iFokus

Resor

Etikett9-övrigt
Läst 522 ggr
Pia
0

Reseminnen i doftform

Med min förkärlek för väldofter så brukar jag nästan alltid komma hem med bagaget en smula fyllt med nya doftande produkter, parfymer, oljor, sprayer, diskmedel, tvättmedel, teer osv.

Om man köpt parfymer på resan så sammanknippas de starkt med t ex Grekland '89, London '86, Skottland '97, Florida '04 osv. En liten parfymdutt och så sveps man tillbaka till ljumma sommarnätter, regniga dagar, snöyra eller vad det nu kan vara.

Har ni några speciella väldoftande reseminnen ni vill dela med er av?

Oskar
0

Hmm…räknas en deo i taxfreen? :)

Annars är jag nog dålig på att köpa doftande saker. Mat tar jag iofs med mig hem ibland men då oftast ostar och liknande.

Oskar

Pia
0

Deon räknas om du minns just den resan när du köpte den, ja att vid användningen så väcks minnen från resmålet ifråga…:)

Oskar
0

#2 Det tråkiga är ju att det är samma deo som jag köper hemma i Stockholm…:)

Oskar

Staffan
0

Intressant ämne Pia!

För mig medför dofter framför allt att resa i tiden, snarare än till andra geografiska platser (även om de gör det också).

En välbekant doft kan som inget annat sinne återskapa en känsla jag upplevt lååångt tillbaka i tiden. Ja, jag vill nog faktiskt gå så långt som att säga att mitt första minne är en doft.

// staffan

Pia
0

#3, men va sjutton var lite djärv och köp något helt annat på taxfree (eller motsvarande) nästa gg - helt nya världar och förnimmelser öppnar sig därefter!:)

#4 och vad var ditt första doftminne då?:)

Jag tänker klimp och saftsås + gammelmoster Gretas kringlor, men när de minnena uppstod så var jag nog inte sååå liten ändå. Och det är ju sannerligen inte ofta man får återuppleva dessa doftminnen numera…

Dofter från resor är ju ofta matminnen och olika smakförnimmelser också. Kanske finns det några smakminnen som får er att resa i tid och rum?

Ellinor
0

Inte direkt en väldoft och inte heller något som jag, mer än i doftminnesbanken, tar med mig hem. En speciell lukt av utländska rengöringsmedel och då främst på hotell tenderar att förfölja mig. Har upplevt liknande dofter/lukter i Turkiet, Italien och Litauen och detta tar mig i minnet vidare till där den plats vilken jag allra mest förknippar den med, ett hotell i New Delhi. Å vips har jag vänt en ganska tråkig lukt till ett mkt positivt reseminne. Början på en lång resa med blandade känslor av förvirring, hopplöshet, vilsenhet och trygghet på samma gång, men främst av allt glädje, nyfikenhet och frihet.