Resor iFokus

Resor

Etikett9-övrigt
Läst 784 ggr
Kråkis
0

Värsta transportmedlet

Tänkte bara gör en parallell, hur reser man på värsta tänkbara sätt? Mitt är nog en liten, läckande båt i groteskt stora vågor…Eller kanske stor, extremt gungade båt i stora vågor…Stora vågor helt enkelt!

Pia
0

Jag håller med dig, kråkis! Båtar och jag är inte de bästa av vänner, jag blir aldrig sjösjuk men däremot är jag inte trygg på sjön (förmodligen men från ett tidigare liv, för jag har peppar, peppar aldrig varit med om något i detta livet…).

Två av mina värsta reseupplevelser har jag haft på båtar dock, dels sjögång i grekiska övärlden på en gammal ruffig båt där folk var SÅ sjösjuka och det luktade spya överallt. Tror båtresan tog runt 5 timmar, så det var lång tid att "njuta" av alla dofter på den trånga båten….

Den andra resan var färjan hem från Newcastle till Gbg (året efter Estonia), då var det rejäl sjögång under natten. Den stora färjan reste sig för vågorna hela tiden och det tog evigheter innan den dundrade ner med en hård smäll. Då låg jag vaken hela natten, alldeles stel och beredd att kasta mig ur sängen när alarmet skulle ljuda… Medan hyttgrannarna mycket högljutt låg med huvudena i toalettstolarna hela natten… Fördelen var att det var tomt och lugnt i frukostmatsalen på morgonen..:)

Mandysan
0

Jag avskyr att åka båt! Och åka buss långa sträckor.. För jag blir lätt åksjuk/sjösjuk. Då är det inte kul att vara på en båt…

Staffan
0

Båtar är härliga tycker jag. Likaså vågor, stora och små… :) 

Minst tycker jag om att åka buss - det känns alltid trist.

// staffan

Emma
0

Läskiga båtar tycker jag inte alls om.

Rostiga linbanor är inte heller en favorit.

Oskar
0

Svårt det där. De resor jag brukar tycka är jobbigast är de där man sitter inklämd i något trångt utrymme tillsammans med en massa stökiga människor. :) Sedan om det är flyg, båt, buss eller tåg spelar inte så stor roll…

Oskar

Lunascape
0

Det måste nog vara båt. Jag älskar havet, men jag är inte så förtjust i att åka båt om det är vågor. Roddbåt på en lugn liten insjö är nog mer mig =)

Ellinor
0

Små cirkulerande passagerarflyg i oväder är ingen höjdare. Tror att jag skulle gilla små båtar i stora vågor, som att segla med ngn som kan sina grejer. (Dock rekommenderar jag inte Destination Gotlands 700- färja i ordentlig sjögång)

Oskar
0

#7 Jag tycker också att det är mindre obehagligt att åka i vågor med en mindre båt. Kanske kan ha att göra med att man kan ha koll på horisonten?

Oskar

rowan
0

Sist jag flög var jag så rädd så jag skrev avskedsbrev innan jag reste. När jag satt på planet skakade jag, och satt och våndades i säketr en och en halv timme. Till sist blev jag så matt att jag helt enkelt inte orkade vara räddd längre, så övriga 8 timmar av resan gick som på valium.

Ja, jag postade alltså inte breven, de låg kvar hemma hos mig ifall att. Men det lär dröja innan jag flyger igen, jag räknar 5 år sen sist nu!

Oskar
0

#9 Tydligen otroligt vanligt att folk tar lugnande när de ska flyga. Tyder ju på att det är ett allmänt problem med flygrädsla…

Oskar