Värsta resmålet
Vad är det värsta resmålet du har åkt till?
Varför blev du besviken?

Har nog aldrig blivit riktigt besviken. Men har varit på Kanarieöarna 2 ggr och kan inte säga att jag gillade det. Hade ju trevligt ändå men det var mest på grund av resesällskapet…själva resmålet var grymt trist. Bara hotellkomplex och sunkiga matställen där menyerna står på Svenska och Tyska och går man utför stadskärnan så är det soptippar och byggarbetsplatser. Fast det var ett tag sedan jag var där…kanske skulle man ge Kanarieöarna en ny chans…kanske åka till någon av de mindre öarna.
Oskar

nja lite missöjd blev jag i bulgarien. hela familjen blev matförgiftad av hotellets hamburgare. som tur är så var vi där i två veckor så en dag på toaletten och en dags återhämtande blev inte katastrofalt. men det var ju ändå tråkigt.

Något värsta resmål har jag nog aldrig haft men när jag var till Paris 1986 så var det lite av en besvikelse. Det var inte som jag tänkt mig alls. På hotellrummet fanns inte något toalettpapper utan det var tunna rosa servetter istället, minns jag. Överlag blev jag besviken. Men kanske man föreställer sig en stad (eller ett land) på ett visst sätt och när det inte riktigt är så så kanske det lätt blir att man blir besviken..?! Jag skulle nog inte vilja fara tillbaks till Paris men skulle inte vilja ha resan ogjord ändå. Att ha varit längst upp i Eiffeltornet, sett triumfbågen, åkt båt på floden Seine, att ha sett Mona Lisa (av Leonardo da Vinci) på Louvren, ha varit på Versaille och bland annat sett spegelsalen (som var otroligt vacker) är ändå minnen.

#3. Jag tycker nog också att Paris är något överskattat. Har varit där 2 gånger och kände inget speciellt för det alls. Visst är det kul att ha gjort det där du skriver om, det är det. Jag tror man föreställer sig Paris som något alldeles speciellt för att det framställs så. Romantikens stad och allt det där. Vad gäller Frankrike så är jag mest intresserad av dess historia, för den är intressant.
Det där med dasspapperet är en kul grej. Sånt finns på andra ställen också. Gärna lite glatta så man absolut inte blir ren. Själv har jag varit i länder där man får göra sina behov i ett hål och genom att stå med fötterna på var sida om hålet. Inte så där jättekul, men det går det med.
Jag tror aldrig jag blivit besviken direkt, var jag än har åkt. Brukar ta det som det är och anpassa mig därefter.

Jag tyckte inte heller att Paris var en såååå fantastisk stad. Visst finns det mycket att se och göra men jag tyckte inte att den var så mysig och romantisk. Mest ganska rörig och smutsig.
Oskar

Jag gillar paris, har iof bara varit där två gånger och inte besökt någon av de typiska turistställena som eifeltornet eller varit inne på louvren.
En gång när jag var där var det en "bilfri dag i europa", de hade verkligen stängt av hela centrum. Hyrde cyckel och cyklade runt på nästan tomma gator…
Picknick i någon av dess parker, riktigt trevligt…
Mitt sämsta resmål har nog varit alla gånger då man kört vilse med bilen… I tyskland körde jag typ 10 mil i fel riktning på autobahn, i Norge kör man fel lite då och då och måste alltid betala en massa biltullar när man försöker hitta rätt…

Ja Oskar, du får nog ta dig en titt på Kanarieäarna igen! Och åk utanför turistorterna! (jag tycker det låter som om du var på Gran Canaria!?) Du har rätt, där är maten inget vidare. Men lite längre bort kan man hitta fantastiska ställen. Vi har just varit och ätit fisklunch på Teneriffas sydöstkust - helt fantstiskt! Fö rnågra veckor sen gjorde vi en utflykt till Lanzarote. En helt annorlunda ö med arkitektur av Cesar Manrique - grotthus, grottor och katusparker. Kanske inte något att stanna mer än en vecka på, men värt en utflykt…. (vi är alltså bosatta på Teneriffa)
Har aldrig varit helt besviken på en resa, utan mest på någon bit här och där. Jag tycker t.ex. att det är lite konstigt att många som jobbar på typiska turistställen inte kan engelska eller är väldigt dåliga på det. Har fått bli mycket armviftande och tokerier :-) Blev grymt besviken på en hyrbilfirma i Skottland då de krånglade till allt, inte hade meddelat vissa saker till oss, inte hade den bil som vi hade bokat (3 månader i förväg dessutom) och krävde en extraavgift varje dag (något de sa bara var en engångskostnad). Är ju lite skillnad på det de sa "You'll pay this fee only once with your credit card" och det de menade, typ: "We'll withdraw this amount once a day from your account". Otydliga och otrevliga helt enkelt för när jag beklagade mig att de inte fixat rätt saker trots att vi bokat så långt i förväg då bara skrattade de. Phu!

#7 Ja antagligen finns det massor av fina platser på Kanarieöarna och du har rätt i att jag bara besökt turistorter på Gran Canaria. Problemet är nog att hitta boende utanför turistorterna, ialla fall när man åker charter.
Oskar

Budapest tyckte jag genuint illa om. Visserligen var det ett antal år sedan jag var där, men…Staden saknar ordentligt centrum, luften rejält skitig, mycket trafik (Dacia och Trabant) och värst av allt alla man kom i kontakt med försökte och lyckades i allmänhet lura en på pengar.
Tinos grekisk vallfartsort där hängivna greker kryper på alla fyra och blodiga knän ett par hundra meter upp till en kyrka. Tyckte inte riktigt att jag hade där att göra.
Thailand är nog mitt värsta resmål. Thailändare är hyffsat tillmötesgående så länge de får lura av dig pengar men om man behöver hjälp på riktigt så tar de chansen att skinna dig rejält på pengar. En attityd som jag har mycket svårt att acceptera. Att profitera på andras olycka.

#11 Då har du haft otur (eller så har du varit i Phuket
).
Thailändare är de mest hjälpsamma folk jag vet. De ser det som god karma att hjälpa sin nästa.
En gång när jag hade varit ute och elefantat mig i djungeln fick jag ryggskott på kvällen. Min sambo var bort till receptionen där vi bodde och frågade om det fans någon massör eller nått på hotellet. Det fanns det inte, men de ringde till ett annat hotell längre bort som hade ett spa. Spat var stängt för kvällen och de som jobbade där hade åkt hem. Då ringde det andra hotellet hem till föreståndaren för spat. Hon tog med sig sina örter, hoppade upp på sin moped och tog sig till mitt hotellrum. Där jobbade hon med mig rätt länge tills jag kunde resa mig upp i alla fall. När hon skulle gå frågade vi hur mycket hon ville ha för att hon ställde upp. Hon tyckte att en massage på spat kostade 500 thb (ca 100:-) så det var väl ok. Vi tyckte att hon var värd mer så vi gav henne 1000.
Nästa kväll när hon stängt kom hon förbi igen och fortsatte jobba med min rygg, när vi sedan försökte betala henne vägrade hon, vi hade ju betalat för båda gångerna dagen innan tyckte hon.
Jag har hur många historier som helst om hjälpsamma Thailändare så du hade riktig otur att träffa några som inte var det. Hoppas att du inte blev helt avskräckt av Thailand och vågar dig dit igen.
Det värsta stället jag har farit till är Cypern, Fig Tree Bay för snart 20 år sedan.
Vi beställde via Fritidsresor en resa på två veckor och hade önskemål om ett barnvänligt ställe.
Vi hamnade på ett äldre hotell långt ut på en udde och det fanns inga andra hotell i närheten och det bodde inte mycket folk där heller. På kvällarna var det bäcksvart utanför hotellets område,så man kunde inte gå någonstans. Sedan hade vi otur med vädret hela tiden, det stormade så solstolarna runt polen for upp och ner trots stålstolar. Bussförbindelserna var inte de bästa och bussen som gick var ifrån 20-talet tror jag, man klev på längst bak och fick kliva över säten, sedan hade de asfalterat en fil mitt i vägen, där regeln var fegast väjer. Toppen för en som är åkrädd, det var lika hemskt att åka med taxi.
Nu har de byggt ut området och det är massor av hotell där men dit åker inte jag någon mer gång.

Jaipur i Indien, utan tvekan. Smutsigt, otrevligt och inte något av värde att se (om man inte gillar get-slaktfestivaler och lukten som kommer av det). En resekompis blev bestulen. En gubbe spottade på mig. Kan bli bättre.
#12, Jag blev tyvärr helt avskräckt av Thailand. I alla fall för väldigt lång tid framöver. Jag vet att inte alla Thailändare är likadana men de jag råkade ut för lyckades förstöra all min tro på Thailand.
Det finns så många andra resmål som jag kan välja så jag sörjer inte :-)
Jag har varit i Thailand 3 ggr och mött både mycket trevliga och hjälpsamma människor och folk som vill lura en på pengar. Jobbigast tycker jag ändå är alla extremt tjatiga taxi- och tuk-tuk chaufförer som inte lämnar en ifred när man bara vill ta en promenad

Andra gången jag var där råkade jag ut för en trafikolycka sent en kväll. Folk som bodde i närheten kom genast ut för att hjälpa till och en man som några minuter senare körde förbi i sin pick-up stannade och sa åt mig att sätta mig i bilen så skulle han köra mig till sjukhuset (som låg en bra bit därifrån). Jag förklarade för honom att jag precis ringt min flickvän och att hon var på väg till olycksplatsen, så han väntade först på att hon skulle komma och körde oss sen till sjukhuset (jag var orolig över att jag skulle blöda ner hans bil men han sa bara att jag inte skulle tänka på det). Där väntade han tålmodigt tills de blev färdiga med att tvätta mina sår och sy ihop mig och körde sen hem oss. Dagen därpå kom han och knackade på och erbjöd sig att köra mig till sjukhuset igen för att de skulle lägga om såren. Det gjorde han även de följande dagarna. Och när jag började bli mindre öm och kunde sätta mig på en moppe igen kom han på sin egen moppe och sa att han skulle visa mig vägen till en mindre klinik som låg närmare och där jag kunde få fortsatt vård. Han körde framför mig hela vägen dit. Inte en enda gång sa han nånting om att han ville få betalt för besväret.
Tredje gången jag var där blev faktiskt jag och min flickvän bestulna på våra pengar plus hennes bankkort. Vi satt på nattbussen till Bangkok och sov med väskorna vid våra fötter.
Mitt overall intryck av Thailand är ändå positivt och jag åker gärna dit igen om jag får möjligheten.
Som flera andra; Paris. Det är smutsigt och jag har aldrig varit med om sämre service i butiker/på caféer/restauranger. Och då var jag ändå i sällskap av fransmän. Det är kul att ha sett Louvren etc, men jag vill inte åka tillbaka.
Angående toaletter så har jag i en mindre ort strax utanför Paris fått uppleva en sådan toalett som man bara tror existerar i typ arabiska byar - ett hål i golvet. Detta var 2002! Men även mitt franska sällskap tyckte att det var udda för en helt vanlig pub.
#17 Såna hål-i-golvet toaletter är faktiskt inte helt ovanliga i Thailand, även om de i städer och på ställen där det finns många turister brukar ha västerländska toaletter.
Men det är faktiskt inget jag skulle förknipa med Frankrike 
Jag har bara varit i Paris i några timmar när jag åkte genom Frankrike en gång. Min uppfattning är att folk i Frankrike tenderar att vara ohjälpsamma och tom lite otrevliga ibland.

Våra västerländska vattentoaletter är nog det onormala…gissar att en överväldigande majoritet av jordens befolkning använder sig av hål i golvet och liknande. Fast det behöver ju inte betyda att det är bästa lösningen iofs…
/Oskar
#18 & #19 Visst är det så - och jag hade inga problem i att använda det som fanns, så att säga, men 20 min från Paris kändes det lite udda.
#20 Ja det kan jag verkligen förstå. Inte precis det man förväntar sig 

Ha jo i Frankrike är det ju något oväntat.