Resor iFokus

Resor

Etikett9-övrigt
Läst 2220 ggr
[tk1971]
2010-08-16 13:11
0

Resetips

Jag och sambon funderar på en resa i februari - ja, som en slags 40-årspresent alltså. Vi har inte rest så mycket utomlands så vi vill gärna få tips av er vana resenärer. Våra önskemål är: ett ställe som är hyfsat varmt, naturligtvis sol och bad men vi vill även göra annat. Vi är intresserade av kultur, historia, mat och natur. Sist men inte minst får det inte kosta skjortan så ställen som Thailand är uteslutet.

Vi funderade lite på Egypten. Vad säger ni som varit där? Jag är lite orolig för magsjuka… när jag jobbade på miljökontor kom det in många anmälningar om magsjuka från folk som varit i Egypten. Ni kanske rekommenderar nåt helt annat ställe?

Camillaaae
2010-08-16 14:21
0

Har inte varit till egypten men ett tips är att fritisresor brukar ha bra charterresor att välja blandGlad Länk till sidan: fritidsresor.se

Oskar
2010-08-17 13:07
0

Aldrig varit i Egypten men är man intresserad av kultur och historia så tror jag det är ett perfekt resmål! Dock tror jag att ska man åka dit och "bara" ska vara borta en eller två veckor så bör man åka på en ordnad resa. Alltså en paketresa med guide. Tyvärr är de resorna ofta ganska dyra. Men surfa runt och kolla!

Annars kan nog Tunisien eller Turkiet vara bra länder. Man kan ju undvika att stanna hela tiden på charterhotellet utan bege sig ut på utflykter i landet. Finns mycket att se i de länderna.

Oskar

elyse
2010-08-17 21:34
0

I februari är Egypten eller Kanarieöarna bra. Egypten är ett växande turistland så de vet att både mat och boende måste hålla hög klass om turister ska vilja komma dit. En väninna till mig var nyligen i Sharm-El-Sheik och tyckte att det var underbart. Satsa på ett hotell som har 4 eller 5 stjärnor, dock, är mitt råd.

barnbarnen
2010-08-20 15:09
0

Har varit en gång i Egypten men vart dåliga i magen (sambonella) vi bodde på 4 stjänigt hotell.Men det sägs att hygenen allt man tar på, dom vill alltid hälsa ta i hand. o Pengarna för med sig smitta.

Var noga med att tvätta händerna och anv mycket Alocgel

Det är vi noga med  alcogel,jämt när vi reser.

Annars så tyckte jag att det var blåsigt ställe.

Den som tycker om att dyka snorkla så är det nog ett paradis.

ex.Teneriffa har ju mycket att er bjuda vacker natur sol bad

playa de las Americas har över 1 mil lång strandpromenad

Los cristianos en charmig liten fiskeby med hamn charmiga små gator med små bagerier hantverksbutiker.

Man kan ta en tur hyra bil el med buss runt ön åka opp på vulkanen Teide.har man tur ser man snö på toppen.man kan åka lin bana opp till toppen

Lite av mina tips vi älskar att resa vi reser ofta men om man reser med ving apollo fritidsresor .Gå in el ring  lyssna på pris till olika ställen tala om vad ni vill ha ut av resan.Vad utflykter kostar osv.

Men alla ställen man kommer till har alltid egna utflykter.

Som oftast är billigare det kan handla om halva priset./

Hm jag skulle kunna sitta här och skriva om resor.

En som alltid vill vara på resande fot.

lycka till Glad

[tk1971]
2010-08-30 14:26
0

Tack ska ni ha, ni som orkade svara på det här inlägget. Nu har vi bokat en vecka i Hurghada i februari. Jag är säker på att det blir en trevlig upplevelse - bara vi slipper magsjukan…

Oskar
2010-08-31 12:30
0

Kul! Ni får passa på att göra utflykter till pyramiderna eller öknen!

Wruss
2010-09-05 01:25
0

Var i Hurghada i december 2008. Bodde 4-stjärnigt och var helt klart nöjda med hotellet där. Säger som #6 - passa på att åk till pyramiderna. Resan är lång men väl värd tiden och pengarna. Kairo är fascinerande!! Sen måste ni testa snorklingen. Det finns många färgglada fiskar och fina korallrev (även om det på sina ställen är utdöende). Ta en tur ut med båt och/eller åk gärna till Sharm El Naga (söder om Hurghada om jag inte missminner mig) - där är korallreven och fiskarna direkt vid stranden.

Var förberedd på att kulturen är ganska långt ifrån vad man än van med om man tidigare åkt till medelhavsländerna. Inkastarna är många och riktigt envisa. Men om ni vet om att det kommer bli så är inte chocken lika stor…

Några roliga exempel… vi gjorde i förväg upp priset för en taxiresa från downtown hem till hotellet en kväll. Väl framme försökte taxichaffören med att det avtalade priset endast gällde för en person. Vi hade full koll på vad resan borde kosta och gav oss inte.
En annan familj blev lovade en "gratis" ridtur för sin dotter på en kamel vid pyramiderna… dessvärre kostade det inte "gratis" att få kliva av kamelen dock :)

Passa er också för att de är snabba att säga att de fått en sedel med mindre valör (fingerfärdigheten gör också att de ibland hinner byta ut din sedel mot en med mindre valör) - sedlarna är nämligen helt lika varandra - förutom antalet nollor.

Ändå - Det är ett spännande land Glad. Man får ta seden dit man kommer och gilla läget. Är man förberedd och påläst så blir det nog bra!!

[tk1971]
2010-09-05 11:39
0

#7:

Tack för infon.

Vi ska bo på ett hotell som heter Bella Vista. Jag har försökt luska ut hur många stjärnor det hotellet har men det varierar väldigt beroende på vilken sida man kollar på. Apollo, som vi åker med, har klassificerat det som 3+. Vi valde halvpension, men vi funderar på att uppgradera till helpension. Det jag har läst om hotellet verkar rätt bra, folk verkar rätt nöjda. Men det där är ju lite lotteri.

Mjo, jag har läst om det där med taxiresorna och kamelerna. Jag kan också vara påstridig om jag märker att man försöker lura mig eller föra mig bakom ljuset på nåt sätt. Fast vad vet jag, som kvinna kanske jag inte ens får göra upp om taxiresor och kamelritter… det där är också nåt som oroar mig lite. Måste jag t.ex. gå omkring i långärmade blusar och byxor även om det är varmt ute?

Nå, jag tror nog att det blir roligt att åka dit trots allt Glad

elyse
2010-09-05 12:13
0

Hurghada är en ganska stor stad. Som ensam kvinna kan du få blickar eller mindre trevliga förslag om du går på stan, men du ska inte behöva skyla dig - det gör inte alla egyptiska kvinnor heller. Tänk på att det är ett muslimskt land du åker till, men att hotellområdet kan betraktas mer som internationellt område. Där kan du såklart gå i bikini hur mycket du vill.

[tk1971]
2011-01-28 23:06
0

Jahapp… är det inte typiskt. Jag och sambon bokar en resa och några dagar innan vi ska åka blir det statskupp. Jag missunnar inte egyptierna att göra sig av med en odemokratisk ledare, men lite synd var det ju…

Det är visserligen inte nån resevarning utfärdad för semesterorterna, men jag är rätt övertygad om att den kommer snart.

Oskar
2011-01-29 12:00
0

#10 Trist! Och det är knappast någon idé att boka om till Tunisien heller… :)