Flytta utomlands
Jag kommer troligen att flytta utomlands i början av nästa år. Någon som vet saker man bör tänka på?
Jag har hittat några checklistor på nätet, men tänker mer på sådant där man ofta glömmer…

Oj, spännande! Till vilket land?
/Oskar
#1 Namibia, Afrika

Wow!
Hejsan
Har ar nagra tips:
1. Det ar dyrt och komplicerat att betala rakningar i Sverige nar man befinner sig utomlands. Bast att lamna en balans pa sitt konto som buffert.
2. Gor om dina kreditkort till lokala, annasr forlorar du massor pa vaxelkursen. Amex gor detta snabbt och enkelt t ex.
3. Vissa rakningar kommer en gang om aret eller tva och ar latta att glomma. Jobbigt att organisera betalning
4. Det kan ta jattelang tid att fornya sitt pass om man bor utomlands och inte i en storstadsmetropol. Kan vara en ide att ansoka om ett som racker nagra ar, istallet for att ta med sig det man har om inte sa mycket tid kvar
5. Skriv ut dig ur Sverige i folkbokforingen - de blir jattesura om man inte gor det. Anmal din nya adress till dem ocksa.
6. Om du flyttar till EU-land sa skaffa ett EIC kort som visar att du har ratt till gratis akutsjukvard. Som utlandboende svensk far du betala aven for akutsjukvard i Sverige om du t ex bryter benet sa glom inte at skaffa reseforsakring aven for resor till Sverige.
7. Oppna ett lokalt bankkonto och skaffa lokal kredit t ex genom kreditkort ovan). Du har ingen credit history alls om du flyttar utomlands. Ibland ar enda sattet att ska kredit och fa den beviljad men inte utnyttja. Annars kan det bli problem om du t ex vill lana till en bil eller ett hus lokalt.
8. Tank noga igenom vad du tar med dig om du raknar med att vara borta en begransad tid. Jag laser mycket men tog en hel del bocker med mig for tidigt innan jag bestamt vart jag skulle bo. Packa prylar som ar "kanske" eller "om jag bosatter mig dar" i sarskilda kartonger och magasinera hos nagon. Annars kan det bli ett himla splapande.
9 Pensionssparande ar ett problem, t o m i europeiska lander. Om din arbetsgivare flyttar dig, bor de betala in till ett svenskt sparande (om du ar ganska saker pa att du flyttar hem) sa att du latt kan fa ut pengarna pa alderns host. Manga lander och foretag ger dig inget om du inte arbetar over t ex 2 ar eller langre och betalar. Inte nog med att du maste betala, du far ingen pensin och inga pengar tillbaka heller. Om inte arbetsgivaren betalar sa ovevag att teckna en privat forsakring.
Tack!
- Jo, jag kommer att få del av lönen betald på mitt vanliga konto och betala hemma-räkningar därifrån.
- Tror jag skaffar nya där.
- Bra att tänka på!
- Fick mitt nya igår!
- Nja, bara om man ska vara borta mer än ett år.
- Utanför EU. Försäkring ska anskaffas…
- Tack, det ska jag göra.
- Jag börjar nog lite lättare och fyller på senare.
- Jag tror jag får ut pensionspengarna när jag slutar. Har redan jobbat 30 år hemma så jag får hyfsad pension ändå.
Lycka till!
Jag har ju bott i många länder, men jag har aldrig planerat speciellt mycket. Det ordnar sig. Jag brukar packa en kappsäck med kläder någre timmar innan och sen bär det iväg. Senast när jag kom till Congo B. så försvann min kappsäck i Addis Ababa och det tog 8 dar att få tillbaks den. Alla mina skor saknades, men annars fick jag det mesta tillbaks. Kom ihåg att i Africa kan vad som helst hända och oftast är det ingen som bryr sig. Ha alltid det mest nödvändiga i hand bagaget, så att du klarar dej ett par veckor.
Det är rätt mycket att tänka på upptäcker jag efterhand.
Bara sådana enkla saker som att säga upp prenumerationer, gå ur fackförening, akassa och en del andra föreningar.
Imorgon har jag möte på banken för att höra om det är något särskilt jag ska tänka på. Ska åtminstone se till så att jag kan betala mina hemmaräkningar där nerifrån.