Flytta för att studera
Hejsan. Jag planerar att flytta till Italien och studera, inom någon månad. Undrar om ni har några tips, eller kommentarer kring detta? Vad är bra att tänka på?
Har läst en tråd där det fanns en hel del bra tips. Vad jag undrar är till exempel om det är bättre att skaffa ett nytt mobilabonemang i det nya landet, eller behålla sitt gamla? Vad rekomenderas för boende? Har kollat en del kring detta själv, men ni kanske har nån kommentar.
/ Niklas
Skaffa helt klart ett lokalt telefonnummer. Det kostar för mycket att vara beroende av ett Svenskt nummer när man bor i utlandet och mig veterligen har inte Italien samma deal som Norge och Danmark har med vissa Svenska operatörer. Jag har både Danskt och Svenskt mobilnummer och båda från 3 och det fungerar prima eftersom 3 i Sverige och Danmark har ett tätt samarbete i och med alla pendlare. Jag är själv bosatt i Danmark sedan 2006
Jennie
Okej, tack! Min tankar är ungefär samma. Möjligtvis blir det då dyrare att ringa till Sverige, från Italien när man har ett lokalt nummer. Har inte kollat det så noga.
Haha, nu kom jag på att jag är bunden till telia i närmare två år till. Jaja, så är det. Ska nog ordna sig.
Att ringa hem från utlandet går att få rätt bra priser på i vissa fall. Det är värre att ringa till ett lokalt nummer från ett utländskt nummer.
Jennie
Ja Italienska är nog bra att kunna 
Vart i italien ska du flytta? vi är en vecka i italien varje sommar sen åker vi vidare, min familj älskar att resa runt, det man ska tänka mest på är väll att folk luras mycket, tro inte på alla och sen är det mycket hårdare regler i italien än i sverige
t.ex. *snor något i butik från sverige* åker på en prick och ev. böter
*snor något från en butik i Italien* blir slagen gul och blå, dom har självklart regler där borta men folket är så mycket annorlunda än det svenska