Resor iFokus

Resor

Etikett9-övrigt
Läst 707 ggr
Ida
2006-01-26 23:59
0

Flygsäkerhet?...

Den här anekdoten skulle kunna passa in under "värsta reseminnen", men kategorin tvivelaktiga rutiner vid flygningar finns det kanske en hel del att skriva om också.. :/

När jag skulle resa från Madrid strax efter jul för två år sedan var alla plan helt fullbokade, och eftersom jag reste på personalbiljett fick jag snällt vänta på att det blev en plats ledig. Efter att förgäves ha spenderat 12 timmar fram och tillbaka på flygplatsen lyckades jag tillslut få en plats i cockpit.. Väl inne i cockpit visade det sig vara 7 (!) andra personer, trots inrikesplanets storlek och med dess två ytterst spartanska extraplatser. I detta fall satt/stod/trängdes vi alltså ytterligare tre stycken, som för ögonblicket blundade för undantaget i hopp om att snabbt få komma hem.

När vi lyft tar (till råga på allt) vår vän piloten fram sin pipa. Han fyller den, tänder den, sätter sig till rätta och börjar röka lite, inför ögonen på åtminstone en fågelholk (jag). Jag trodde att jag hunnit erfara en hel del säregna spanska beteenden, men detta tog nog priset.

Det sägs att det man inte vet mår man inte dåligt av, men efter den turen blir man lätt paranoid vad gäller policies inom flygbranchen..

Någon annan som varit med om märkliga metoder på utländska eller kanske svenska flyplatser alternativt under flygresor?..

/Ida

Pia
2006-01-27 00:25
0

Åh jösses, låter ju helt horribelt, Ida! Peppar, peppar, tack och lov har jag inte varit med om något liknande….

Oskar
2006-01-27 11:37
0

Oj oj, vilken story! Kan knappast bräcka det. :)

Fast lite avis på att du fick sitta i cockpiten…det skulle jag gärna göra…kanske inte med en piprökande pilot då iofs.

Min jobbigaste flygresa var nog den då jag hamnade mitt i en sydamerikansk pensionärsgrupp. Flygresan var ganska lång, dryg 10 timmar tror jag, och pensionärerna gick runt….de bytte plats med varandra…de hängde på mitt ryggstöd…pratade konstant med hög stämma… Och mitt i allt det där satt jag. Gick inte att sova 5 min trots att det var en nattflight…kanske inte direkt fara för flygsäkerheten, men ganska jobbigt.

Oskar

Ida
2006-01-27 17:41
0

#1 Lite spänning brukar ju förgylla tillvaron men som tur var pågick inte den här turen mer än någon timme..

Och Oscar, pensionärsgrupper kan vara nog så jobbiga.. Flört

Har en del rövarhistorier från reseledarlivet också, fortsättning följer..

En riktigt trevlig helg till allihop!

/Ida

Tom
2006-01-27 18:03
0

För några år sedan skulle jag och min sambo åka hem från en semester med ett plan från Novair. Först blev planet försenat ett antal timmar. Sedan när vi fick gå ombord var vi tvugna att sitta i planet ytterligare någon timme innan det började röra på sig. När vi hade taxat ut och skulle starta avbröt de plötsligt starten och taxade istället iväg planet långt bort från terminalbyggnaderna. I högtalarna sa de bara att det var något som var fel och att vi var tvungna att vänta. Det luktade flygfotogen.

Efter ytterligare ett tag startade planet. När vi kommit upp i luften hörde vi ett ljud från ena vingen och en pilot kom ut från cockpiten. Han var alldeles svettig och gick bak i planet och hävde sig fram till ett av fönsterna så att han skulle kunna titta på ena vingen. Sedan gick han tillbaka till cockpiten igen. Det dröjde innan planet började stiga till marchhöjd. De sa att det var något problem med en av klaffarna.

Någon dag senare såg jag på nyheterna att Novair hade fått flygförbud på sina flygplan eftersom för många av deras plan var i för dåligt skick.

Jag är absolut inte flygrädd men jag var mycket orolig när vi flög med det här planet.

Tom

Oskar
2006-01-27 21:05
0

De säger ju att lågprisflyg inte är mindre säkra än traditionella flygbolag…men efter att ha hört Toms story så vet i katten.

Gjorde en flygning som inte kändes osäker men som kanske borde gjort det. Var i Mongoliet. Var ett gammalt rysskt plan, tror det hette Tupolev. Allt knakade och var allmänt risigt. Landingsbanorna var små grusplättar. Men men…resan gick bra…

Oskar

AndersE
2006-01-28 15:28
0

#0 skogskatten - det där var ju en rysare.

#5 Oskar, "De säger ju att lågprisflyg inte är mindre säkra än traditionella flygbolag…"

Vem säger det? Jag vill påstå att det är stor skillnad mellan olika bolag. Man kan ju t.ex. titta på hur olika bolag bemannar cockpit på långflygningar… Eller på arbetstider, eller på utbildning, eller på anställningstrygghet, eller på flygplanens ålder osv…

Tyvärr handlar all konkurrens idag om pris. Service och kvalitet frågas det inte efter.

johan
2006-01-28 18:38
0

Haha..

Jag kom och tänka på Niklas Guide to Aeroflot som involverar plåster för att laga planet…

Mvh // Johan

Oskar
2006-01-29 15:22
0

#6 Nja…kanske uttryckte mig fel. Mer så att jag fått en känsla av att lågprisbolagen har lite sämre flygsäkerhet. Hört fler historier kring dessa flygbolag. Men absolut inget som jag kan belägga vetenskapligt…

mvh
Oskar

Ida
2006-01-29 16:23
0

#4 Fy, vilken läskig upplevelse, var man inte flygrädd innan kan jag tänka mig att man kommer på andra tankar?..  

#6 Det är sant att man idag nästan uteslutande konkurrerar med priset och tyvärr får servicen många gånger ge vika för det..

Trots att man kanske inte tror det så är det verkligen stor skillnad vad gäller säkerheten mellan lågprisbolagen och övriga. Att ett känt irländskt lågprisflyg (nämner inga namn.. Flört) taxar ut på startbanan med endast en motor igång för att spara bränsle kan vara ett bevis på dessa bolags snålhet..

Oskar
2006-02-01 00:08
0

#9 Ha, hoppas de hann få igång den andra motorn innan de skulle lyfta.

Oskar