Resor iFokus

Resor

Etikett4-nord-sydamerika
Läst 3112 ggr
Emma
0

Jamaica

Hej!

Funderar på Jamaica 2 veckor i februari. Men har lite svårt att få grepp om landet.

Vissa skriver att de älskar Jamaica, att det är så vackert och kul. Medan andra skriver att det är farligt, extremt turistit och inte kul alls.

Ska jag välja något annat?

Emma

felixifokus
0

Ett par veckor på Jamaica kan väl inte vara fel . Annars finns det ju en del kryssningsfartyg i Karibien, så du kan se flera öar på semestern :-)

Oskar
0

Efter att ha surfat runt lite och kollat så har jag fått för mig att det är extremt segrergerat, dvs att det finns vissa ställen som är lyxiga retreats för rika amerikanare medans andra delar är fattiga och oexploaterade. Läste också på UD att det är ett av de farligare länderna att resa till, de avråder inte från att resa dit men har en stark varning. Typ lås dörrarna när du åker bil och undvik bussar och liknande. Men å andra sidan ska det tydligen vara extremt vackert och finfina stränder. Ligger tex högt upp på den här rankinglistan:

http://www.tripadvisor.com/TCDestinations

Om det av någon anledning inte blir Jamaica så kan du ju spana in det översta resmålet på deras lista. Verkar inte så dumt det heller. Och ligger också i Karibien.

OOOskar

elyse
0

Jamaica är ett mycket kriminellt land. Åker du dit hamnar du förmodligen på en turistanläggning med hög säkerhet. Landet är korrupt så du ska inte t.ex. hyra en bil för då kommer du att få betala en massa extra avgifter för att du inte har papper som egentligen inte finns. Håll dig till arrangerade utflykter.

Karibien, generellt, är jättevackert och jag och min man är förälskade i öarna vi besökte under en kryssning, samt Mexikos Yucatanhalvö. Så det beror på vad du vill ha. Vill du relaxa på en fin strand och ha All Inclusive så är Jamaica bra. Om du vill upptäcka mer på egen hand är det dock inte ett så bra alternativ. Men det finns ju andra öar i Karibien som är säkrare, t.ex. St Thomas, St Maarten, St Kitts, Aruba…

Emma
0

Tack för era svar!

Suckar djupt och besviket över att det verkar farligt. Och att turisterna får bo i lyxburar. Det är INTE ALLS vad jag hade tänkt mig.

#3 Var du på Jamaica nyligen? Och kom hem besviken? Jag älskade Mexiko när jag var där.

Jag får ta ett ordentligt snack med min andra hälft och se om det finns några andra alternativ.

Vår restid har ändrats lite, vi åker i mars istället.

Kom gärna med fler förslag!

elyse
0

#4 Jag var i närheten, kan man säga. Vi var på kryssning i våras och var bl.a. på Haiti och turisterna hade liksom ett eget område där de fick vara. De haitier som var där som bl.a. försäljare var noga utvalda - inte vilka som helst. Och jag vet att det brukar vara likadant på andra öar. Jamaica ÄR ett farligt land, mycket pga en mycket fattig befolkning. När jag var i Puerto Rico fick jag en liten föreläsning av vår guide om kriminaliteten i Karibien - i San Juan (huvudstaden) samlar man nämligen de allra tyngst kriminella på fängelset där.

Jag älskade också Mexiko. Men man har det generellt sett inte så himla dåligt om man bor där i söder heller - mexikanarna är inte desperata. Det finns så många andra öar att åka till.

Oskar
0

Nå…blev det Jamaica eller? :)

Emma
0

Nix pix, planerna tog en helomvändning. Det blir Peru och Brasilien istället. Det blir nog bra!

Tack för era varningar!

Oskar
0

Vilka I-landsproblem ni har. Ska jag resa till Jamaica eller Peru…ojoj…svåra problem. :)

Du får skapa nya trådar här, om Peru och Brasilien!

elyse
0

Åh, jag vill gärna höra om Brasilien! ^^

fia-mia
0

Vi ska till Dominikanska Republiken, en del kriminallitet där med men inte lika mycket som på Jamaica tror jag

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus