Sjukhusräkningen..
Jag var på Korfu i sommras och blev inlagd på sjukhus ca 10 timmar med dropp. De röntgade mig och gav mig antibiotika samt tog ett par blid prover.
Nu kom räkningen… Över 9300kr.. Tacka vet jag för försäkring ;)

Ja! Och stackars de som inte har någon försäkring. Tänk att tex tvingas operera bort blindtarmen utomlands utan försäkring. Kan nog bli dyyyyrt.
Jo, man ska allt se till att ha en försäkring ;) De trodde först det var min blindtarm, men det visade sig bara vara solsting.

#2 å, jag har också haft solsting! 2 gånger :) Trodde att det var influensa första gången, man tror ju att solsting snudd på är en skämtsjukdom. Hoppas du slipper det framöver!
Ja solsting är verkligen en underlig åkomma. Jag har haft det en gång på Öland. Jag mådde riktigt urkigt!
Tom

Det kan vara så olika:
Sonen och hans flickvän insjuknade båda i Malaria på Zanzibar förra vintern. De låg på sjukhus med dropp och när de ville betala för sig fick de höra att "det kostar ingenting, men ni kan lämna en liten donation till de fattigas mat, om ni vill".
För maten fick de faktiskt beställa från sitt hotell och själva betala. Mycket billig mat i deras ögon, men kanske inte för andra.
I Malaysia finns en enhetstaxa för vårdcentraler och allmänna sjukhus, så där blir kostnaden under en svensk hundralapp. Och vården håller god standard. Lägger man till litet eller har en sjukförsäkring kan man ha en riktigt lyxig sjukhustillvaro.

hmm..
min dotter ligger just nu på sjukhus i England, där hon har jobbat på hotell sedan början av november….. men vi har försäkring.. jag ringde och pratade med försäkringsbolaget idag.. och var det minsta trassel så ska sos i köpenhamn kopplas in..
skickar dom hem räkningen sååå långt efteråt?
man blir ju helt ställd när nåt sånt här händer..

SOS i Köpenhamn är en bra försäkring så ni ska kunna känna er trygga. Min son och hans flickvän hade också försäkring där även om det nu ordnade sig i alla fall i Zanzibar. Men SOS-läkarna ringde till sjukhuset i Zanzibar och kollade läget.
Hoppas nu allt går bra. Oroligt att ha sin dotter sjuk så pass långt hemifrån. Har du telefonkontakt med henne?

#7 jag har telekontakt med henne via mobil.. hon kan använda mobilen inne på sitt rum och fick i går kväll installerat en vanlig telefon
efter en scanning i går konstaterade dom en inflammerad blindtarm. men vid 9 tiden i går kväll hade hon fortfarande inte pratat med läkaren.
men hon har inte fått reda på om/när hon ska opereras..
Som tur är är sjukhusen i England bra :)

#9 ja min dotter trivs.. eget rum med tv. kanalerna fick hon betala för att få..
hon säger att maten är jättegod.. annat än allt det friterade på hotellet hon jobbar på..
och framför allt… vårdpersonalen är jättesnälla
operation har det ännu inte blivit.. dom tror att det ska själv läka så hon får ligga kvar ett par dagar för observation.
#10 Låter bra :) Hoppas hon blir frisk!

ja dom räknar henne som någotsånär frisk..
hon blev utskriven i går kväll med en burk antibiotika.. men ska genast åka tillbaka om hon får ont igen.
jo dom engelska sjukhusen ska vara bra.. men jag har hört att det finns mördarbakterier på en del ställen..

Usch för att bli sjuk utomlands. Skulle jag inte vilja. Men hur är det. jag är ingen van resenär. men kan man inte lösa en extra försäkring innan man åker iväg. Har för mig att det stått något sådant i mitt försäkringsbrev.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

i regel så täcker hemförsäkringens reseförsäkring 45 dagar..
men ska man vara iväg längre tid så kan man teckna en längre.. vi tecknade först o främt i 7 extra månader.. ska hon vara borta längre så är det bara att förlänga.. jag har för mej att man kan förlänga i upp till 2 år.. vi har Länsförsäkringar ..jag vet inte hur det ärmed andra bolag..
men inom Europa så har man rätt till samma vård som andra i landet man är..
Här i Sudan är det dyrt att ligga på sjukhus och det är enbart kontanter som gäller. Min kollega som skrevs ut från sin "cell" efter 6 dygn betalar nästan 4,000 USD. Dom vet fortfarande inte vilket virus han drabbats av, men han åker tillbaks till RSA för gott i natt.